Det var dog en grum historie
Jeg er selv skilsmissebarn og derfor rammer det mig ekstra hårdt - især fordi jeg ved, hvordan det også kan gå:
Mine forældre besluttede sig for, efter 23 års forhold, at de ville skilles. På dette tidspunkt var min søster og jeg 9 og 11. De sendte papirerne afsted og det var afgjort. Alligevel boede de sammen i yderligere 6 måneder, som de brugte på, at få styr på ALT. Forældremyndighed, hvem skulle beholde huset, hvor skulle den anden part flytte hen, økonomi, deling af børn osv. Min søster og jeg var totalt uvidende om, at alt dette stod på - vi havde en helt normal hverdag og bemærkede ingen forandringer, ingen uvenskab mellem vores forældre.
Den dag vi fik at vide, at de skulle skilles, satte vi os alle ned og talte det igennem. Vi græd selvfølgelig. Vores forældre fortalte, at det var en fælles beslutning, men fortalte aldrig den egentlige årsag til, at de skulle skilles. Jeg kender ikke den fulde årsag i dag - det har jo intet med mig at gøre, men var mellem dem og deres daværende kærlighedsliv - og jeg har fuld respekt for, at de ikke inddragede mig og min søster i det.
Da min mor flyttede, kan jeg huske at vi (min søster, min far og jeg) var med ude og købe møbler til min mors nye lejlighed. Vi hjalp hende med at flytte ind.
Siden boede vi hos min far, men var hos vores mor hver 2. Weekend. Mine forældre har altid kunne tale fint sammen. Fødselsdage og større fester har de altid været til begge to - og altid med kram til goddag og farvel.
Den dag i dag, er mine forældre gift på ny, på tiende år. De er gode venner på kryds og tværs - også med deres nye mand og kone. Min far har sågar været på heldagsture til Tyskland med min mors nye mand flere gange. Og min fars nye kone kan sagtens finde på at ringe til min mor, hvis hun har brug for et råd eller lign.
Jeg elsker mine forældre for, at de har tacklet det som de har. Deres konflikter har aldrig været synlige for mig og min søster. Jeg lærte, at det er bedre at have to glade forældre hver for sig, end to ulykkelige sammen.
Det kunne mange lære noget af..