storesøster som lille

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.348 visninger
14 svar
0 synes godt om
19. august 2009

Janep

hej hej

min datter ska være støresøster til februar næste år.
Til den tid vil der stadig være et par måneder til hun blir 2 år.

MIn datter er højdepungtet i mit liv, så når hun er hentet fra dagpleje hygger vi os bare til hun ska i seng så.
fordi hun for så meget opmærksomhed tror jeg desvære ikk det blir så sjovt for hende at blive storesøster

andre der har søskende så tæt på hinanden der har lidt råd?

hvordan forbereder jeg hende på at hun ska være storesøster?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2009

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Vi har en pige på 5 mdr. og en dreng på 22 mdr. - det vil sige, at det er 17 mdr. imellem dem. Vi har ikke kunne forklare, at vores dreng skulle være storebror - det var han for lille til.

Det råd jeg kan give er, at have masser af fokus på jeres pige når babyen er kommet. Lad hende deltage i alt omkring babyen - så meget som hun gider. Der vil helt sikkert komme jalouxi fra jeres pige side, men det bliver bedre med tiden.

Det er iøvrigt fantastisk, at have to tæt på hinanden selvom det er hårdt arbejde

/ Katja - Lina 5 mdr. og Luka 22 mdr.

Anmeld

19. august 2009

BetonSlotsPrinsesserne

Janep skriver:

hej hej

MIn datter er højdepungtet i mit liv, så når hun er hentet fra dagpleje hygger vi os bare til hun ska i seng så.
fordi hun for så meget opmærksomhed tror jeg desvære ikk det blir så sjovt for hende at blive storesøster

du kan ikk forberede hende vildt meget. men prøv at snakke og hygge med hende og få snakket lidt om babyen i maven.. (fx. tegn en baby på din mave, eller lad hende se din navnle og sige hun ska vinke, og lad hende mærke når baby sparker..)

når baby så er født kan i tage hende med i de forskellige ting i laver med baby. lad hende se/hjælpe med at skifte, lad hende se når du ammer og fx læse bog med hende sammentidig. måske for at gøre det mere virkelig for hende, så tag en a hendes dukker og sig det er hendes baby. lad hende få en ble og låne lidt a baby's tøj til hendes baby.. lad som om hendes baby virkelig er levende..

når så baby er stor nok til at kan passes a bedsteforældre, så prøv at lave storesøster-dage. altså hvor det kun er mor, far og storesøster som skal lave noget sjovt sammen..

håber det gav nogle gode idéer
(-en a mine veninder har i hvert fald brugt nogle a dem)
held og lykke.. knus

Anmeld

19. august 2009

Janep

KatjaBoye skriver:

Vi har en pige på 5 mdr. og en dreng på 22 mdr. - det vil sige, at det er 17 mdr. imellem dem. Vi har ikke kunne forklare, at vores dreng skulle være storebror - det var han for lille til.

Det råd jeg kan give er, at have masser af fokus på jeres pige når babyen er kommet. Lad hende deltage i alt omkring babyen - så meget som hun gider. Der vil helt sikkert komme jalouxi fra jeres pige side, men det bliver bedre med tiden.

Det er iøvrigt fantastisk, at have to tæt på hinanden selvom det er hårdt arbejde

/ Katja - Lina 5 mdr. og Luka 22 mdr.

ok tak ska du ha

håber ikk hun bliver meget jalux men det kan jo nok ikke undgås som du siger.

men tak for svar ihvertfald

Anmeld

19. august 2009

Janep

Astrids-mor skriver:

du kan ikk forberede hende vildt meget. men prøv at snakke og hygge med hende og få snakket lidt om babyen i maven.. (fx. tegn en baby på din mave, eller lad hende se din navnle og sige hun ska vinke, og lad hende mærke når baby sparker..)

når baby så er født kan i tage hende med i de forskellige ting i laver med baby. lad hende se/hjælpe med at skifte, lad hende se når du ammer og fx læse bog med hende sammentidig. måske for at gøre det mere virkelig for hende, så tag en a hendes dukker og sig det er hendes baby. lad hende få en ble og låne lidt a baby's tøj til hendes baby.. lad som om hendes baby virkelig er levende..

når så baby er stor nok til at kan passes a bedsteforældre, så prøv at lave storesøster-dage. altså hvor det kun er mor, far og storesøster som skal lave noget sjovt sammen..

håber det gav nogle gode idéer
(-en a mine veninder har i hvert fald brugt nogle a dem)
held og lykke.. knus

hun har ikk noget sprog endnu så det vil blive lidt svært at forklare tingende for hende.

dukker er slet ikk intresante for hende

men sys det lyder som en ide at lade hende være med i tingene når baby komemr tak for svar

Anmeld

19. august 2009

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Janep skriver:

ok tak ska du ha

håber ikk hun bliver meget jalux men det kan jo nok ikke undgås som du siger.

men tak for svar ihvertfald

Det kan ikke undgås, at hun vil blive jaloux. Men når hun har vænnet sig til babyen og fundet ud af, at han/hun bliver, så bliver det bedre.

Vi gjorde det i starten, at vi havde meget fokus på vores dreng når han var vågen og så koncentrede os om vores pige når han så sov.

Luka er meget med i tingene omkring Lina f.eks. bleskift, leg, badning mv. Han elsker hende og hun er den første som han spørger efter når han vågner om morgen (han har kun et meget lille ordforråd). Han kommer også selv og kysser og krammer hende. Hun fokusere meget på ham og synes, at han er rigtig sjov.

Men det er også rigtig hårdt og i sær når de begge er kede af det. Man skal huske, at den store jo stadigvæk er lille og har brug for, at blive behandlet som den lille.

Anmeld

19. august 2009

AstridM

Vi har 18 mdr mellem vores. Vi sørgede for at bruge tid sammen med den store alligevel, begge to!

Vi bad også vores gæster sige goddag til den store først, og ikke babyen.

At huske hun stadig var der, og fordi vi ikke ville alle skulle holde den lille før hun var 6 mdr (ligesom med den store da hun var baby) var det nemt at folk ikke blev fortabt i hende frem for den store.

Det er bare vigtigt at huske den ældste, især når man ikke kan forklare der kommer en baby.

Jalousi har vi slet ikke haft.

Anmeld

19. august 2009

Bondepigen

Janep skriver:

hej hej

Tror det vil være en god ide, at lade far begynde at tage mere og mere over med at være sammen med hende. Og selvfølgelig skal du ikke træde ud af billedet, men det bliver jo nok farmand der i starten må tage sig mere af storesøster, da lillesøster kræver mor mere end far. Og det vil være en god ide, at hun kan vænne sig lidt til at det er sådan inden lillesøster kommer.

Lad hende få en dukke, som hun kan lege mor for, så har I ligesom det sammen, og hun kan føle sig mere som en del af det. Hun kan jo amme eller give dukken flaske, når du osse ammer eller giver flaske...

Det var i hvert fald, hvad jeg ville gøre... 

Held og lykke med det hele.

Anmeld

19. august 2009

Janep

KatjaBoye skriver:

Det kan ikke undgås, at hun vil blive jaloux. Men når hun har vænnet sig til babyen og fundet ud af, at han/hun bliver, så bliver det bedre.

Vi gjorde det i starten, at vi havde meget fokus på vores dreng når han var vågen og så koncentrede os om vores pige når han så sov.

Luka er meget med i tingene omkring Lina f.eks. bleskift, leg, badning mv. Han elsker hende og hun er den første som han spørger efter når han vågner om morgen (han har kun et meget lille ordforråd). Han kommer også selv og kysser og krammer hende. Hun fokusere meget på ham og synes, at han er rigtig sjov.

Men det er også rigtig hårdt og i sær når de begge er kede af det. Man skal huske, at den store jo stadigvæk er lille og har brug for, at blive behandlet som den lille.

okay det lyder som om i har fundet godt ud af det

er egentlig heller ikk i tvivl om at hun vil komme til at elske hendes liller bror/søster med tiden. vil bare gerne ha at det ska være en god oplevelse for hende når vi kommer hjem med baby. hvis du forstår?

Anmeld

19. august 2009

Janep

bondepigen skriver:

Tror det vil være en god ide, at lade far begynde at tage mere og mere over med at være sammen med hende. Og selvfølgelig skal du ikke træde ud af billedet, men det bliver jo nok farmand der i starten må tage sig mere af storesøster, da lillesøster kræver mor mere end far. Og det vil være en god ide, at hun kan vænne sig lidt til at det er sådan inden lillesøster kommer.

Lad hende få en dukke, som hun kan lege mor for, så har I ligesom det sammen, og hun kan føle sig mere som en del af det. Hun kan jo amme eller give dukken flaske, når du osse ammer eller giver flaske...

Det var i hvert fald, hvad jeg ville gøre... 

Held og lykke med det hele.

hej og tak for svar

det med at lade far tage over blir lidt svært da vi lige er flyttet fra hinanden

nu leger hun ikk rigtig med dukker.. men det kan da være vi ska til det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.