Næsten 4 år og spiser SÅÅÅÅ langsomt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.686 visninger
14 svar
3 synes godt om
10. september 2014

LouiseEm

Hej alle,

Min søn på snart 4 spiser ekstremt langsomt. Det kan sagtens tage 30+ minutter at spise en bolle med ost om morgenen, og jeg skal konstant bede ham om at spise hans mad, ellers virker det som om han "glemmer" det, selvom han stadig sidder ved bordet.

Det er både morgen og aften det foregår. I børnehaven spiser han nærmest heller ingenting. Har længe troet det var fordi at han bare ikke var sulten, men det første han gør når han kommer hjem er, at spørge om mad. Så jeg tror at problemet i børnehaven er det samme som herhjemme - det går for langsomt, og så løber tiden fra ham.

En sjælden gang kan han spise en portion lasagne på 10 minutter og derefter bede om mere. Men hovedparten af tiden skal man huske ham på at tage bidder af sin mad, så han kan blive færdig. Jeg har simpelthen ikke tålmodighed til at det skal tage 1 time hver gang vi skal spise!

Har i andre oplevet noget af det samme? Vil gerne vide om det blot er en fase

Vh. Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2014

Mamalou

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Min søn på snart 4 spiser ekstremt langsomt. Det kan sagtens tage 30+ minutter at spise en bolle med ost om morgenen, og jeg skal konstant bede ham om at spise hans mad, ellers virker det som om han "glemmer" det, selvom han stadig sidder ved bordet.

Det er både morgen og aften det foregår. I børnehaven spiser han nærmest heller ingenting. Har længe troet det var fordi at han bare ikke var sulten, men det første han gør når han kommer hjem er, at spørge om mad. Så jeg tror at problemet i børnehaven er det samme som herhjemme - det går for langsomt, og så løber tiden fra ham.

En sjælden gang kan han spise en portion lasagne på 10 minutter og derefter bede om mere. Men hovedparten af tiden skal man huske ham på at tage bidder af sin mad, så han kan blive færdig. Jeg har simpelthen ikke tålmodighed til at det skal tage 1 time hver gang vi skal spise!

Vh. Louise

Jeg tror det er en fase, og jeg tror bare han skal have den tid han har brug for uden at blive presset. Ellers tror jeg nemt spisesituatuonerne kan udvikle sig negativt og det bliver det ikke bedre af. Jeg ville også sørge for, at tv osv er slukket, så han kun skal koncentrere sig om maden.

Vh. Louise

Anmeld

10. september 2014

LouiseEm

Mamalou skriver:

Jeg tror det er en fase, og jeg tror bare han skal have den tid han har brug for uden at blive presset. Ellers tror jeg nemt spisesituatuonerne kan udvikle sig negativt og det bliver det ikke bedre af. Jeg ville også sørge for, at tv osv er slukket, så han kun skal koncentrere sig om maden.

Vh. Louise

Tak for dine råd, men tror desværre ikke de er relevante i vores situation. Vi har hverken tv eller andet tændt. Hvis jeg bare lader ham sidde selv om det får han intet spist.

Anmeld

10. september 2014

Jupiter

Jeg kender ikke til fasen (hvis det er en fase), min datter er kun 15 mdr. - så vi er ikke nået dertil endnu 

Dog vil jeg bare lige indskyde en bemærkning om at en bekendts dreng havde "spise-problemer" på samme måde som du beskriver:

Dvs. han havde ikke som sådan problemer med at spise, men han havde et forsnævret spiserør, hvilket gjorde at han bare ikke kunne spise hurtigere end han gjorde. Og det resulterede også ofte i at han ikke fik spist særlig meget.

Det endte i en ond cirkel fordi forældrene pressede på og på, og drengen stejlede mere og mere. Så først da de fik ham undersøgt som 5-6-årig, fandt de ud af at der var en årsag, og kunne komme ud af den onde cirkel med lidt hjælp 

Anmeld

10. september 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Jeg har det samme problem her hjemme. Jeg har ingen råd og er begyndt og made ham selv da han er meget tynd. Ved godt det er forkert men hvis jeg ikke mader ham får han 2 bidder ned og ikke mere. Her er det ikke nogen fase han har altid haft problemer med mad indtagelsen. Han er ikke nogen storspiser.

Anmeld

10. september 2014

LouiseEm

Aisha skriver:

Jeg har det samme problem her hjemme. Jeg har ingen råd og er begyndt og made ham selv da han er meget tynd. Ved godt det er forkert men hvis jeg ikke mader ham får han 2 bidder ned og ikke mere. Her er det ikke nogen fase han har altid haft problemer med mad indtagelsen. Han er ikke nogen storspiser.

Lyder meget som herhjemme.. Indimellem hjælper jeg ham også på vej, for ellers er jeg bange for at han ikke får nok. Han vejer dog det han skal, og vokser fint og følger kurven. Men han vil gerne skefodres, tror han er doven. Han gider simpelthen ikke selv føre skeen/gaflen fra tallerkenen til munden..

Anmeld

10. september 2014

LouiseEm

Jupiter skriver:

Jeg kender ikke til fasen (hvis det er en fase), min datter er kun 15 mdr. - så vi er ikke nået dertil endnu 

Dog vil jeg bare lige indskyde en bemærkning om at en bekendts dreng havde "spise-problemer" på samme måde som du beskriver:

Dvs. han havde ikke som sådan problemer med at spise, men han havde et forsnævret spiserør, hvilket gjorde at han bare ikke kunne spise hurtigere end han gjorde. Og det resulterede også ofte i at han ikke fik spist særlig meget.

Det endte i en ond cirkel fordi forældrene pressede på og på, og drengen stejlede mere og mere. Så først da de fik ham undersøgt som 5-6-årig, fandt de ud af at der var en årsag, og kunne komme ud af den onde cirkel med lidt hjælp 

Tak for dit svar!

Tror ikke et forsnævret spiserør er problemet her. Indimellem kaster han maden i hovedet, det sker ikke så tit, men det sker.. Det er lige så snart han skal sidde og tygge på maden, så tager det en krig. Får vi feks risengrød flyver det ned i kæmpe store skefulde..

Anmeld

10. september 2014

Nystart

Her har er det stadig sådan.. og vi skal sige flere gange at hun skal spise....

Hun er idag knap 9 år...

Anmeld

10. september 2014

EAF

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Vh. Louise

Sådan er vores søn også, han er 4.5 - men han spiser godt, varieret og trives fint. Han spiser bare langsomt, så vi ender indimellem med at tilskynde ham lidt til at få spist op. Men det får ikke lov at fylde for meget for så bliver det bare en belastende oplevelse for alle parter, så os forældre er trukket lidt tilbage i situationen og lader ham tage den tid det tager hvis ikke vi skal nå noget, så må vi lige hjælpe med at holde brødet eller skeen.  

Anmeld

10. september 2014

Mumto3

Nystart skriver:

Her har er det stadig sådan.. og vi skal sige flere gange at hun skal spise....

Hun er idag knap 9 år...

Vores dreng på 8 år har altid spist ekstremt langsomt, og det gør han stadig. Det driver os ( og ham!) til vanvid. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.