Har et spørgsmål om købeloven..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2014

Metal

Det er ikke korrekt at de ikke må trække beløbet når det er fysisk handel i en butik. Det må de gerne. Det er et vilkår de enkelte virksomheder selv kan disponere over- nogen kræver 100 % betaling ved bestilling, andre eksempelvis 10 % af købesummen. Det er så op til køberen at acceptere det vilkår. Men det er altså lovligt.

Der gælder andre regler ved internet-handel. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2014

Nadia&Daniel

bobbles skriver:

Hvis man går ind i en butik og skal købe en vare, og så får at vide at varen først kommer om 14 dage, men at man så betaler for varen her og nu med dankort, hvornår må butikken så i følge loven trække beløbet på dit dankort??

Har jeg faktisk aldrig tænkt på

Anmeld

9. september 2014

grinny

Mange steder får man papir på at varen er betalt og kan afhentes når varen ankommer, så gælder det jo som bevis både for køberen og sælgeren

Anmeld

10. september 2014

Janey

Profilbillede for Janey
SANIE89 skriver:

Ja det er jeg klar over men de MÅ ikke i følgende loven men alle Gør det. En ting er hvad de ikke må og en anden ting er hvad de Gør men ja de kan ikke styrede men rent lovmæssige må butikkerne ikke tage penge for noget der ikke er leveret endnu  

Jeg tror, du skal tjekke købeloven igen (eller bede din underviser om det, hvis der er der, du har det fra ). De regler, du snakker om gælder kun ved internethandel. Hvis du kigger i købelovens §14 gælder der andre regler ved handel i butik:

§ 14. Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køberen ikke pligtig at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed.

Udgangspunktet er, at der levering af varen og betaling skal ske på samme tid, men når der betales for varen i butikken med dankortet, sidestilles det med, at kunden har givet henstand og accepteret, at der betales med det samme, selv om levering først sker senere.

Anmeld

10. september 2014

Janey

Profilbillede for Janey
bobbles skriver:

Hvis man går ind i en butik og skal købe en vare, og så får at vide at varen først kommer om 14 dage, men at man så betaler for varen her og nu med dankort, hvornår må butikken så i følge loven trække beløbet på dit dankort??

Ved dankort sker betalingen med det samme, da det sidestilles med kontant betaling for varen.

Anmeld

10. september 2014

Babybrain

Janey skriver:

Jeg tror, du skal tjekke købeloven igen (eller bede din underviser om det, hvis der er der, du har det fra ). De regler, du snakker om gælder kun ved internethandel. Hvis du kigger i købelovens §14 gælder der andre regler ved handel i butik:

§ 14. Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køberen ikke pligtig at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed.

Udgangspunktet er, at der levering af varen og betaling skal ske på samme tid, men når der betales for varen i butikken med dankortet, sidestilles det med, at kunden har givet henstand og accepteret, at der betales med det samme, selv om levering først sker senere.

Hmm..

Jeg tolker det ikke, som at de ikke MÅ tage betaling for en vare, der ikke er leveret, men at køberen ikke er pligtig til at betale, uden at have modtaget varen. Derved er det et vilkår som kunden kan vælge at acceptere eller ej.

Så selv om udgangspunktet er at betaling og levering skal ske på samme tid, så ser jeg ikke, at det butikken gør - ud fra købelovens §14 og din fortolkning heraf - er i strid med loven, som du tidligere nævnte.  

Anmeld

10. september 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Hmm..

Jeg tolker det ikke, som at de ikke MÅ tage betaling for en vare, der ikke er leveret, men at køberen ikke er pligtig til at betale, uden at have modtaget varen. Derved er det et vilkår som kunden kan vælge at acceptere eller ej.

Så selv om udgangspunktet er at betaling og levering skal ske på samme tid, så ser jeg ikke, at det butikken gør - ud fra købelovens §14 og din fortolkning heraf - er i strid med loven, som du tidligere nævnte.  

Enig og det er også det jeg skriver (eller i hvert fald forsøger at skrive ). Butikken må godt tage forudbetaling, når kunden accepterer det, og det vil jeg mene, at man gør, når man betaler med sit dankort med det samme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.