Anonym skriver:
Jeg synes lidt, at man fravælger et menneske. Man gør sig i hvert fald til herre over, hvem der har ret til at leve.
Der er selvfølgelig mange aspekter i det. Jeg tænker ikke at det er værdigt at blive sat til verden velvidende at man skal leve et helt liv i smerte, men fx kan man også screene for skizofreni. Her tænker jeg at man piller ved noget, som ikke er godt idet der ingen garanti er, for at barnet vil få sygdommen, men dog en risiko.
Synes generelt bare at det er en svær debat og samtidig meget skræmmende at tænke på, hvor mange af os der ikke ville være her, hvis teknologien havde været der, da vi kom til verden.
Jeg er nok en anden slags optimist.....Jeg tænker på, hvor mange af os der ikke ville have været her, hvis det ikke var for teknologien.
Gennem moderne medicin m.m. ja der slår vi jo sygdomme ihjel, som man før døde af. Mit eget barn havde været død, hvis det ikke havde været for akut KS - og ja havde det ikke været for reagensglas, så havde hun aldrig eksisteret. Jeg priser mig lykkelig for moderne videnskab!!
At man ikke skal " designe" udfra kønsmæssige og kosmetiske behov, er de fleste nok enige om, men at man prøver at undgå frygtelige arvelige sygdomme, synes jeg på ingen måder handler om at fravælge mennesker, men derimod at give sine børn de bedste livsbetingelse. Der er klart en glidebane, man skal passe på med med ægsortering, men sådan som det er i dag, synes jeg faktisk er ok!
Anmeld