Tager lang tid at putte (8 mdr) langt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2014

Diana2013

Anonym skriver:

Igen idag blev kl 21.45 inden min datter ville sove.
Min datter har ellers, siden hun var helt lille, været nem at få til at sove, men den sidste måneds tid, er det bare blevet værre og værre..

Siden hun var 14 dage gammel, er hun blevet puttet kl 21. Under putningen, faldt hun ofte i søvn på min skulder, når hun skulle bøvse, hvorefter jeg lagde hende i sengen, hvor hun lige kiggede på at jeg gik ud af døren og sov så videre. Det tog max ½ time.

Hun er snart 8 mdr og den seneste måneds tid, er hun bare blevet mere og mere besværlig, at få til at give sig hen til nattesøvnen og jeg skal virkelig bide tænderne sammen, for ikke at vrisse af hende, når jeg har brugt 1½ - 2 timer ialt på at få hende til at spise/sove..
Det er altid mig der putter, da manden har natarbejde og ikke er hjemme på det tidspunkt.

Oftest mangler hun bare lige 30-50 ml, som hun til slut i "putte-kampen" meget gerne vil have, men på intet tidspunkt før, til trods for at jeg snyder med sutten og skynder at putte flasken i munden i stedet for sutten mv.

Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
(det er cirkatider, for ingen dage er faktisk ens. Dét vi kan regne nogenlunde med, er at hun sover 10-11 timer om natten og 2-4 timers lur fordelt på 2-3 lure i løbet af dagen)

Hun sover ca fra 21.30 (målet er 21.00) til 8.00. (i sin tremmeseng)
Formiddagslur kl 10.00-12.00 (gåtur med barnevogn)
Eftermiddagslur fra 14.30-16.00 (gåtur med barnevogn)
Aftenlur fra 18.00-18.30 (sover i armen hos en af os) hér vil hun sove, selvom vi udemærket ved at det er et skodtidspunkt ift hun snart skal i seng. Vi vækker hende efter de 30 min, for at hun skal kunne sove kl 21.00

Hun får lov at sove så længe hun vil om morgenen og til formiddags- og eftermiddagslure, medmindre der er noget der en sjælden gang imellem, der gør at vi er nødt til at vække hende eller udskyde hendes søvn.

Mine mål er, at jeg gerne vil have hende til at sove tidligere om aftenen. Om 3 mdr er min barsel slut. så der skal hun gerne være rutineret med at sove tidligere. Jeg tænker at jeg vil have rykket sovetiden til omkring 20.00-20-30 og så om en måneds tid eller to, skal det nok være omkring kl 19.00-20.00 hun skal sove.

Dertil vil jeg gerne arbejde på at hun kan falde bedre i søvn selv. Pt giver jeg hende mad (flaske) i stuen, og når hun begynder at lukke øjnene går jeg op på 1. sal og lægger hende i hendes seng. Som regel "vågner" hun sådan lidt op igen, jeg bliver i hvert fald charmeret med store smil og søde spjæt fra arme og ben. Jeg snakker ikke til hende på værelset og tager hende ikke med ud derfra igen, når først hun er "puttet" og det har jeg aldrig gjort, for at hun skal mærke forskel på nat og dag. Det er så primært her kampen begynder, og denne del tager nok ½-1 time afhængig af hvor livlig hun er.
Hun bliver puttet, kysset godnat og er lysvågen til trods for at hun faktisk var ved at sove i mine arme i stuen.
Hun ligger sig til at snakke med bamser, lege med sin sut, triller rundt osv, hvor hun så til sidst brokker sig og kalder (det kan variere fra 1-10 min). Jeg går ind til hende, ligger hende ordentligt igen, giver sut, kysser godnat og går igen. Hver anden gang tager jeg hende op og tilbyder flaske.
Der skal ca. 5 gange til, før at hun tager de sidste 30-50 ml som gør at hun (igen) gerne vil sove og det er hér det endelig lykkedes at få hende til at falde i søvn.

Har i nogle råd/idéer til hvordan jeg laver to overstående "problemer" om?
Jeg kunne eventuelt  også godt tænke mig at indarbejde en fast rytme med lure i løbet af dagen, men det er ikke helt så vigtigt, som de to overstående problemer. De fylder meget mere.

Beklager det blev langt 

Måske du kunne give hende flasken oppe i hendes værelse, så vågner hun måske ikke nær så meget op

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2014

Skouboe

Jeg har nogle tanker, så kan du selv tage dem du kan bruge

Først og fremmest er jeg enig med dem der siger at hun ikke skal sove efter 16.

Dernæst hvis det er dit indtryk at hun er vågner pga. sult eller hun er afhængig af den sidste flaske gælder det om at øge mængden af mn mellem kl 15 og sengetid, iflg. min gamle, kloge SP. Bliver børnene fyldt godt op der, vågner de ikke pga. sult, men vane.

kl. 21 synes jeg er ALT for sent i hendes alder, da mine piger var i den alder hed sengetid 18/18.30

Lad være med at tage hende med ned i stuen, hvor der sker en masse spændende ting. Sæt dig ved siden af hende evt. med en hånd på hende og lad være med at kigge på hende og lad være med at snakke til hende, udover shyyyy, shyyyy.... Børns blodtryk og puls stiger når de ser deres mor i øjnene og hører hendes stemme og så vågner hun ikke.

Det er ikke legetid, hyggetid eller kramme-i-stuen-tid, men sovetid og det foregår i hendes seng.

Husk på at det IKKE er synd for hende at hun skal sove, så hun bliver ordentligt frisk om morgenen og det er heller ikke synd for hende at hun lærer at falde selv i søvn i sin egen seng.

Gør godnatflasken til en del af putteritualet, sæt dig med hende i armene i et mørkt værelse ved siden af hendes seng, giv hende flasken. Når hun er færdig eller falder i hen lægger du hende i sengen uden at sige noget og bliver siddende lidt, evt. lægger din hånd på hende, så hun kan mærke at du er der. Igen, ikke snakke eller kigge, bare sid lige så stille indtil hun sover. Hun skal lære at forbinde seng med søvn.

Hvis hun vågner efter et par timer og er frisk siger du at nu er det sengetid, godnat. Hvis hun er mere sulten giver du hende lidt flaske liggende i sengen, ellers putter du hende bare igen og derefter ignorerer hende. Husk intet lys.

En anden ting der er værd at vide er at en søvncyklus varer 45 minutter, så det er bedst for hende at hendes lure er delelige med 45 minutter, især hvis du vækker hende....

Anmeld

9. september 2014

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg har nogle tanker, så kan du selv tage dem du kan bruge

Først og fremmest er jeg enig med dem der siger at hun ikke skal sove efter 16.

Dernæst hvis det er dit indtryk at hun er vågner pga. sult eller hun er afhængig af den sidste flaske gælder det om at øge mængden af mn mellem kl 15 og sengetid, iflg. min gamle, kloge SP. Bliver børnene fyldt godt op der, vågner de ikke pga. sult, men vane.

kl. 21 synes jeg er ALT for sent i hendes alder, da mine piger var i den alder hed sengetid 18/18.30

Lad være med at tage hende med ned i stuen, hvor der sker en masse spændende ting. Sæt dig ved siden af hende evt. med en hånd på hende og lad være med at kigge på hende og lad være med at snakke til hende, udover shyyyy, shyyyy.... Børns blodtryk og puls stiger når de ser deres mor i øjnene og hører hendes stemme og så vågner hun ikke.

Det er ikke legetid, hyggetid eller kramme-i-stuen-tid, men sovetid og det foregår i hendes seng.

Husk på at det IKKE er synd for hende at hun skal sove, så hun bliver ordentligt frisk om morgenen og det er heller ikke synd for hende at hun lærer at falde selv i søvn i sin egen seng.

Gør godnatflasken til en del af putteritualet, sæt dig med hende i armene i et mørkt værelse ved siden af hendes seng, giv hende flasken. Når hun er færdig eller falder i hen lægger du hende i sengen uden at sige noget og bliver siddende lidt, evt. lægger din hånd på hende, så hun kan mærke at du er der. Igen, ikke snakke eller kigge, bare sid lige så stille indtil hun sover. Hun skal lære at forbinde seng med søvn.

Hvis hun vågner efter et par timer og er frisk siger du at nu er det sengetid, godnat. Hvis hun er mere sulten giver du hende lidt flaske liggende i sengen, ellers putter du hende bare igen og derefter ignorerer hende. Husk intet lys.

En anden ting der er værd at vide er at en søvncyklus varer 45 minutter, så det er bedst for hende at hendes lure er delelige med 45 minutter, især hvis du vækker hende....

Jeg synes at vi tilbyder hende ret ofte i løbet af dagen, og hun sover jo også igennem, så tænker ikke at hun mangler noget til natten. Dét der var problemet, er at hun ikke ville give sig hen, før hun havde spist de sidste ml, og det var en kamp at få hende til at spise dem, for hun ville helst have sutten og lukke øjnene/sove i mine arme.

Tingene har så ændret sig lidt siden jeg skrev indlægget. Jeg er blevet bekendt med bogen "godnat og sov godt" - som jeg har læst. Dér har jeg blandt andet fået idéer til at putte hende og lade hende falde i søvn selv.. Putteritual.. hvilket faktisk går ganske fint - medmindre at hun har kludder i lurene om dagen, så ser vi en sammenhæng at hun sværere at putte til natten. Fx idag har hun kun sovet 4 lure af 20, 30, 40 og 45 min og svær at putte her til aften. Igår sov hun formiddagslur på 30 min, middagslur på 3,5 t og der sov hun få min efter hun blev lagt i sengen.
Så lige nu, tror jeg at min udfordring er at få hende til at sove en god lang middagslur, men det er godt nok svært, når hun selv vågner efter 20, 30 eller 40 min. 

Som der står i bogen, kan man putte 15 min tidligere hver anden dag, hvis man ønsker at barnet skal sove tidligere. Det går også fremad. Nu sover hun omkring 20.30.

Jeg ser dog ikke at hun nogensinde vil komme i seng kl 18.-18.30, det er alt for tidligt i vores hverdag. På det tidspunkt spiser vi aftensmad og jeg/vi ville jo slet ikke nå at tilbringe tid med hende grundet jobs (når jeg starter på job igen)  Vågner de så ikke til gengæld kl 4 om morgenen?

Jeg har tidligere brugt flasken oppe i soveværelset, inden hun skulle sove, men jeg synes at det tog alt for lang tid. Hun spiste, stoppede, snakkede, pludrede, spjættede, spiste, snakkede, afviste flasken, fik sutten, spiste og sådan kørte det bare derud af. Havde hun nu bare spist flasken på x antal tid, i stedet for at det var en kamp at få hende til at spise det, hun nu egentlig gerne ville, for hun ville jo alligevel ikke sove før hun havde fået det hun ville have. 

Anmeld

10. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det er en meget sen aftenlur. Vi stoppede aftenlur og puttede til natten kl 19.

Anmeld

10. september 2014

Skouboe

Anonym skriver:

Jeg synes at vi tilbyder hende ret ofte i løbet af dagen, og hun sover jo også igennem, så tænker ikke at hun mangler noget til natten. Dét der var problemet, er at hun ikke ville give sig hen, før hun havde spist de sidste ml, og det var en kamp at få hende til at spise dem, for hun ville helst have sutten og lukke øjnene/sove i mine arme.

Tingene har så ændret sig lidt siden jeg skrev indlægget. Jeg er blevet bekendt med bogen "godnat og sov godt" - som jeg har læst. Dér har jeg blandt andet fået idéer til at putte hende og lade hende falde i søvn selv.. Putteritual.. hvilket faktisk går ganske fint - medmindre at hun har kludder i lurene om dagen, så ser vi en sammenhæng at hun sværere at putte til natten. Fx idag har hun kun sovet 4 lure af 20, 30, 40 og 45 min og svær at putte her til aften. Igår sov hun formiddagslur på 30 min, middagslur på 3,5 t og der sov hun få min efter hun blev lagt i sengen.
Så lige nu, tror jeg at min udfordring er at få hende til at sove en god lang middagslur, men det er godt nok svært, når hun selv vågner efter 20, 30 eller 40 min. 

Som der står i bogen, kan man putte 15 min tidligere hver anden dag, hvis man ønsker at barnet skal sove tidligere. Det går også fremad. Nu sover hun omkring 20.30.

Jeg ser dog ikke at hun nogensinde vil komme i seng kl 18.-18.30, det er alt for tidligt i vores hverdag. På det tidspunkt spiser vi aftensmad og jeg/vi ville jo slet ikke nå at tilbringe tid med hende grundet jobs (når jeg starter på job igen)  Vågner de så ikke til gengæld kl 4 om morgenen?

Jeg har tidligere brugt flasken oppe i soveværelset, inden hun skulle sove, men jeg synes at det tog alt for lang tid. Hun spiste, stoppede, snakkede, pludrede, spjættede, spiste, snakkede, afviste flasken, fik sutten, spiste og sådan kørte det bare derud af. Havde hun nu bare spist flasken på x antal tid, i stedet for at det var en kamp at få hende til at spise det, hun nu egentlig gerne ville, for hun ville jo alligevel ikke sove før hun havde fået det hun ville have. 

Det kommer jo an på hvornår hun skal op om morgenen. Indtil børn er 3-4 år er tommelfingerreglen at de bør sove 12 timer om natten, så hvis hun først skal op ved 9.30 tiden, er 20.30 et udemærket puttetidspunkt.

Da pigerne var mindre spiste vi aftensmad ved 17 tiden, nu hvor de er ældre (4 og 5) spiser vi omkring 17.30-18, og sengetid hedder 19, så læser vi en bog og 19.30 skal der være ro!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.