Diagnose børnene eller inklusionen som jeg hellere vil kalde det, er egentlig ikke en del af skolereformen. Pr 1. August startede 3 storstilede forandringer i den danske folkeskole: en ny skolereform, øget inklusion hvor slutmålet er kun 5 % ikke er inkluderet, og en arbejdslov for lærerne.
De kan skrives mange store og fine ord om inklusion, og jeg kan for så vidt lide tanken om øget inklusion dog ikke i den danske version hvor en inkluderet elev ikke udløser flere ressourcer, dvs. Eleven inkluderes i klassen og der er hverken flere voksenhænder, flere penge eller.... Så mit svar på dit spærfsmpl må være de inkluderes fordi det sparer en hel del penge og det pakkes ind i ord som vi næsten alle kan være enige i. Hvis man fx kigger på Italien, så udløser en hver inkluderet elev en voksen ekstra i klassen i x antal timer, en inkluderet tæller for 5 dvs klassestørrelsen er max 28 er der en inkluderet elev må den max være 23, 2 inkluderede max 18 osv.
Og så lige til det sidste vedr. Samarbejde mellem pædagog og lærer en lille historie fra min hverdag. Jeg har 1 time om ugen hvor pædagoger og lærere i teamet kan mødes og planlægge. Den planlægning inkluderer jo så ALT: nye emner, fælles mål, faglige mål, elevers mål, planlægning af møder med forældre, statusskriv osv. Jeg kan mødes med de andre lærere på andre tidspunkter, men når jeg ikke har elever har pædagogerne dem... Vi forsøger virkelig at lave et godt samarbejde men det har ikke gode kår.
Anmeld