:/ splitttet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2014

Anonym trådstarter

Frk_Louise skriver:

Giver han dig nogen forklaring på hvorfor han ikke vil hjælpe? Det ville jeg ihvertfald bede om! 

Min mand kommer ikke til at slippe, når vores baby kommer. Jo, selvfølgelig når han starter på arbejde igen, så skal han have sin søvn.. Men i weekenderne - både nat og dag, forventer jeg af ham, at han hjælper! Ja, jeg forventer endda, at han gør det helt af sig selv, fordi han har lyst til at bruge tid med sin datter og hjælpe sin kæreste..  Men vi har så også talt rigtig meget om vores forventninger til det hele og især hvad vi forventer af hinanden - inden graviditeten.

Det er altså hårdt arbejde med en nyfødt og lige så vel som man er to om alt det hyggelige og sjove, er man to om alt det trælse.. Lortebleerne, flasker om natten osv. osv..

Ikke andet end at "jeg har også brug for at sove om natten" eller jeg ligger altså også lige" 

Det med at snakke om forventninger osv. Gjorde vi også. Og aftalte at jeg var på til hverdag. Og han bare skulle lave aftensmad.  I weekenderne tog han nætterne men det var stadig mig der var på omdagen. Han er ikke så mehet for baby tiden. Mere når de begynder at kunne lege osv. Det er jo oogså 100% indforstået med. Men når han så ikke hjælper i weekenderne og ej heller laver mad så løre jeg sku lidt surt i det :/ jeg elsker ham virkelig højt. Men har virkelig brug for noget sammenhængende søvn. 

Præcis. Deler samme tanke. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2014

Sitrani

Sandratoft skriver:

Vil bare lige indskyde at bære fordi man går hjemme dagen lang med en baby, er det altså ikke givet at man har tid eller overskud til rengøring

Det mener jeg heller ikke.. Men så gør man jo det man kan Og så må rengøring osv. stå stand by, indtil man får overskudet. Hvis den anden part arbejder, er der jo heller ikke så meget overskud når man kommer hjem....

Anmeld

23. august 2014

Sitrani

Anonym skriver:

Har du børn selv? 

Vores barn er hverfald ikke ikke med på bare at sove hele dagen så jeg kan gøre rent og lave mad mens manden er på arbejde og det tror jeg de færreste er. 

Men tak for dit syn

Ja det har jeg.. Snart to... En på tre og en i maven med termin til oktober...
En baby sover jo engang imellem, i de fleste tilfælde.... Og der kan man så enten selv hvile, eller rydde op/gøre rent, eller hvad der nu er overskud til... Det gjorde jeg i hvert fald selv, da min datter var lille...
Hvis din mand arbejder, så har han heller ikke selv overskud til det huslige når han kommer hjem.... Men mener bestemt man skal deles i weekender m.m.
Du må ikke misforstå mig! Jeg mener bare, at den der går hjemme, står primært for det husleje mens man går på barsel, da man jo er i huset/lejligheden... Manden, som arbejder, skal selvfølgelig hjælpe, når han kan.... Men lige så vel, som man selv kan være udmattet efter en lang dag, kan manden jo også være det... Derfor betyder det jo ikke, at jeg synes at det er i orden, at han ikke engang imellem tager mere over i weekenderne/på fridage, for det synes jeg bestemt han burde

Anmeld

24. august 2014

Anonym trådstarter

Meandu skriver:

Hvordan var han inden i fik barn? Hjalp han til der? Da vi fik vores søn hjalp min mand med alt, selvom han havde et arbejde. Man vælger at få det barn sammen. Og er derfor fælles om ansvaret. Hvis i har et barn, som vi havde da skreg konstant, og sov næsten aldrig om dagen, så har man ikke tid til at hvile om dagen. Der er man bare på. Jeg synes at du skal sætte noget tid af, når babyen sover, og snakke med ham. Sætte tydelige grænser. Man skal selvfølgelig kæmpe for forholdet. Enig 100 %. Men du skal ikke være din kærestens mor. I har sammen valgt at få det barn, nu må i hjælpe hinanden især når du er ved at være færdig. Snak med ham, fortæl om dine forventninger til ham, sæt dine grænser. For ellers ender i med at gå hver til sit. I kan stadig nå at redde det

Ja inden barnet kom hjalp han til. Der hjalpes vi altid med mad

Faste rutiner med rengøring osv. 

Der kommer en opdate længere nede når jeg har svaret alle

Anmeld

24. august 2014

Anonym trådstarter

Sitrani skriver:

Ja det har jeg.. Snart to... En på tre og en i maven med termin til oktober...
En baby sover jo engang imellem, i de fleste tilfælde.... Og der kan man så enten selv hvile, eller rydde op/gøre rent, eller hvad der nu er overskud til... Det gjorde jeg i hvert fald selv, da min datter var lille...
Hvis din mand arbejder, så har han heller ikke selv overskud til det huslige når han kommer hjem.... Men mener bestemt man skal deles i weekender m.m.
Du må ikke misforstå mig! Jeg mener bare, at den der går hjemme, står primært for det husleje mens man går på barsel, da man jo er i huset/lejligheden... Manden, som arbejder, skal selvfølgelig hjælpe, når han kan.... Men lige så vel, som man selv kan være udmattet efter en lang dag, kan manden jo også være det... Derfor betyder det jo ikke, at jeg synes at det er i orden, at han ikke engang imellem tager mere over i weekenderne/på fridage, for det synes jeg bestemt han burde

Jeg kan også dagtens hvile om dagen ca 1 1/2 time pr gang maks. Men på den måde bliver man jo aldrig udhvilet.

Det har du ret i. Til hverdag har jeg måske været lidt egoistisk.  Har ikke lige tænkt over at han jo faktisk også er træt. :/ 

Anmeld

24. august 2014

modesty

Anonym skriver:

Ikke andet end at "jeg har også brug for at sove om natten" eller jeg ligger altså også lige" 

Det med at snakke om forventninger osv. Gjorde vi også. Og aftalte at jeg var på til hverdag. Og han bare skulle lave aftensmad.  I weekenderne tog han nætterne men det var stadig mig der var på omdagen. Han er ikke så mehet for baby tiden. Mere når de begynder at kunne lege osv. Det er jo oogså 100% indforstået med. Men når han så ikke hjælper i weekenderne og ej heller laver mad så løre jeg sku lidt surt i det :/ jeg elsker ham virkelig højt. Men har virkelig brug for noget sammenhængende søvn. 

Præcis. Deler samme tanke. 

For det første vil jeg sige at det jo er et vilkår for alle ammemødre aldrig at sove igennem. Så det kan kroppen altså godt. Jeg fik ikke en fuld nattesøvn før min søn var halvandet.

Men dernæst: Når I har lavet en aftale om at han skal hjælpe i weekenderne, og han så ikke gør det, så er det svært, og et tillidsbrud.

Min mand og jeg aftalte også at vi skulle deles om nætterne i weekenderne. Da baby så kom, viste det sig at det kunne min mand bare ikke. Han brød simpelthen sammen psykisk hvis han ikke fik sin nattesøvn. Så jeg valgte, ikke uden bitterhed, at sluge kamelen og tage alle nætterne. For at holde sammen på familien.

MEN! Min mand har altid hjulpet rigtig meget til om dagen, også selvom han arbejdede. Købt ind, lavet mad, hjulpet med vasketøj o.s.v. Og han tog morgenerne fra 7-9, hvor jeg så kunne sove længe. Han var en supergod far med baby, han var rigtig god til de bøvlede aftener hvor baby bare græd og græd, o.s.v.

Hvis ikke han havde været så meget på i andre sammenhænge, så havde jeg ikke accepteret at han ikke kunne hjælpe med nætterne. Det kan godt være at manden har fuldtidsarbejde, men det er altså et 24/7 arbejde at være mor til et spædbarn (min søn sov meget lidt i løbet af dagen og vågnede ofte om natten), så når han ikke var på arbejde, deltes vi om opgaverne.

Jeg synes at du skal finde en eller anden form for parterapi/familierådgivning til jer, hvor I kan få noget vejledning og blive bedre til at tale med hinanden. I mange kommuner kan man få gratis familierådgivning via kommunen. Snak med din SP om det.

Jeg synes det er alt, alt for tidligt at smide håndklædet i ringen og flytte. Husk på tommelfingerreglen om at man ikke skal gå fra hinanden i barnets 2 første leveår. Det er en kolossal omvæltning at få en baby og man kan ikke altid regne med at ens partner reagerer som man tror. Man må gå på kompromiser og improvisere - for familiens skyld. Men naturligvis kun til en vis grænse - den synes jeg dog langt fra at I har nået endnu. Som du selv siger, så er din mand gladere for småbørn end for babyer, så mon ikke han under alle omstændigheder kommer mere på banen når baby bliver større. Men prøv at se om ikke I kan få noget hjælp nu.

Anmeld

24. august 2014

Sissel

Sitrani skriver:

Det mener jeg heller ikke.. Men så gør man jo det man kan Og så må rengøring osv. stå stand by, indtil man får overskudet. Hvis den anden part arbejder, er der jo heller ikke så meget overskud når man kommer hjem....

Hvad gør man så når begge er på arbejdsmarkedet og er trætte efter en arbejdsdag? Altså når mor ikke længere er på barsel. Så er der jo stadig lige så meget at lave.. Af det huslige ihvertfald.
Synes det er urimeligt at forvente/forlange at den der er på barsel, samtidig står for alt det huslige.. Jeg har ihvertfald erfaret at mine babyer ikke var samarbejdsvillige nok til at jeg havde hænderne fri til at lege husmor. Så må man hjælpes ad når far kommer hjem, lissom når begge er på arbejde hele dagen.

Anmeld

24. august 2014

Risse

Min umiddelbare tanke er da også at det lyder enormt egoistisk, at han ikke vil hjælpe, andet end når du lige skal på toilettet.

Det er vel også hans barn, og selvom du siger at han havde forberedt dig på at baby-tiden ville være den sværeste og at han nok skal være mere på, når barnet er gammelt nok til at lege, så synes jeg stadig at det lyder mærkeligt.

Når man vælger at få et barn, kan man da ikke bare bestemme, hvilke år man gider at være far og hvilke man ikke gider? Enten er man det, eller også er man det ikke.

Det lyder måske hårdt, men jeg synes, at det lyder som om, at han ikke har knyttet sig til barnet og derfor har svært ved at håndtere det.

Hvad vil han ikke gøre når du skal tilbage på arbejdet? Og hvem ved desuden om han overhovedet gider at hjælpe til den tid, hvor dit barn ER gammelt nok til at lege, hvis han slet ikke har knyttet sig til barnet til den tid og desuden allerede har vænnet sig til at du altid tager lorten?

Jeg synes at det lyder som et alvorligt problem, som der skal tages hånd om med det samme!

Når det så er sagt, har du så overvejet, om det kan være en fødselsdepression? Dem kan mænd jo også få? Og i så fald, så ville det jo være forståeligt at din mand reagerer som han gør, men så er det jo også noget han skal bearbejde sammen med både du og en professionel.

Jeg synes at du skal søge vejledning hos en professionel og insistere på at han enten tager i mod hjælp, eller at han selv begynder at hjælpe til.

Held og lykke med det

Anmeld

24. august 2014

et-ønske

Sitrani skriver:

Har din mand arbejde? Ellers synes jeg kun det er fair at du kræver, at han også hjælper til..
Hvis han har arbejde, så synes jeg faktisk det er okay, at det er dig, der for det meste giver flaske om natten. Han skal op og på job næste dag,mog du har mulighed for hvile i løbet af dagen, sammen med den lille. Dermed ikke sagt, at han kan tage en tjans i ny og næ, men primært, at det jo den der er på barsel, der tar nattetjansen - det er mit synspunkt..
Mht. det huslige, synes jeg også det er den, der går hjemme der klare det meste, altså rengøring osv. Da den på job, jo har jobbet at passe. Hvis begge går hjemme, må det være lige! Uddn tvivl.... Men selvom den ene part har arbejde, betyder det selvfølgelig ikke, at den anden slet ikke skal have noget hjælp! Synes kun det er på sin plads, at man hjælper til begge to, med den der er hjemme, som tager det største slæb, da der jo som sagt ikke er et arbejde at passe også...
Men vi er så forskellige, så synes da du skal snakke med ham om, at du er ved at køre ned på det, da du ikke får noget sammenhængende søvn om natten. HvIs han holder af dig, vil han jo tage det til sig, og hjælpe dig, så du kan få lidt overskud igen

Ved min første ville jeg have svaret som dig

Men nu er jeg klogere!! Har to piger der ikke sover om dagen.... Så jeg når ikke ret meget i løbet af dagen!!

Anmeld

24. august 2014

Sitrani

Sissel skriver:

Hvad gør man så når begge er på arbejdsmarkedet og er trætte efter en arbejdsdag? Altså når mor ikke længere er på barsel. Så er der jo stadig lige så meget at lave.. Af det huslige ihvertfald.
Synes det er urimeligt at forvente/forlange at den der er på barsel, samtidig står for alt det huslige.. Jeg har ihvertfald erfaret at mine babyer ikke var samarbejdsvillige nok til at jeg havde hænderne fri til at lege husmor. Så må man hjælpes ad når far kommer hjem, lissom når begge er på arbejde hele dagen.

Selvfølgelig....
Hvis begge arbejder, er det jo det samme for begge parter! Skrev jeg også i et tidligere indlæg...
Det kommer jo helt an på hvor "krævende" baby er! Hvis man har en unge der skriger konstant, så nej, så kan man jo ikke forvente at alt det huslige er i orden, selvom man er på barsel....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.