Hvis ikke man slapper ordentlig af under veerne, så får man faktisk flere, korte veer, der ikke rigtig giver noget - specielt i latensfasen. Det er super nemt at sige 'slap bare af', men det er SÅ svært, men kroppen arbejder for 2 hvis ikke man kan finde en metode til smerterne. Jeg er selv i praktik som jordemoderstud. på fødegangen i øjeblikket, og Smertefri Fødsel har jeg god erfaring med hos de fødende.
Jeg har selv siddet i konsultation med kvinder med fødselsangst, og jeg ved, at mange af dem, som får planlagt kejsersnit er kede af det bagefter, og flere bliver dårlige i forløbet (pga. blodtryksfald ved rygmarvsbedøvelsen). Så inden du overvejer planlagt kejsersnit, så skal du tænke på, at det jo ikke er helt 'gratis', men at hvis din psyke slet ikke kan være med i en vaginal fødsel, så er planlagt kejsersnit jo 'billigere' for dig.
Sæt dig ned og skriv en liste. Skriv hvordan punkt for punkt en drømmefødsel skulle være for dig. Smertefri? Badekar? Epidural? Redskaber til at arbejde igennem veerne? Det gør det nemmere for dig og for jordemoderen, hvis du vælger vaginal fødsel. Samtidig kan du også snakke med din konsultationsjordemoder (og evt. blive henvist til en specialjdm) om igangsættelse uge 38-39, epiduralblokade, fordele og ulemper ved at få kejsersnit som 4.gangsfødende (det går jo typisk rimelig tjept...) og alle de andre ting der går dig på. Brug din jordemoder - det er det hun er der for 
Håber du finder en god løsning 
Anmeld