Eksperthjælp: Kan det passe at man ikke kan få hjælp til at blive udredt selvom man er overvægtig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.877 visninger
12 svar
0 synes godt om
9. august 2014

Tina Sandager

"Kan det passe at man ikke kan få hjælp til at blive udredt selvom man er overvægtig?"

Hej Tina. Vi har nu siden november 2012 forsøgt at få et lille barn, men det er desværre ikke lykkedes mig at blive gravid endnu. Min kæreste har fået tjekket hans sædkvalitet 1 gang for et år siden ca, men den var negativ og det eneste hans læge sagde, var at han nok ville have svært ved at blive gravid. Jeg er desværre selv overvægtig, dog det meste sidder på hofterne. Har ikke øget min vægt det sidste år, men tabt ca 10cm i omkreds og dog kun 5 kg, men kæmper stadig. Vi var ved gynækolog sidste år og han valgte så at sige til mig uden at have undersøgt om jeg fejlede noget, at jeg skulle tabe 30 kg og komme igen. Var lidt frustreret over det og også at han kan sige jeg ik kan få børn før jeg taber mig, uden han har undersøgt mine æggeledere mm. Jeg havde fra april 2012 og frem til oktober 2013 ingen menstruation. Fra november 2013 og frem til juni 2014 har den været regelmæssig dog med lidt svingende cyklus på mellem 28-33 dage, men er kommet hver måned. Vi har nu prøvet så længe og vi ønsker virkelig snart det lille drømme barn,men kan det passe vi ingen hjælp kan få og heller ikke inseminering? Hører bare om så mange overvægtige kvinder som får hjælp.
Jeg havde menstruation den 12 juni i år, ægløsningen kom os fint derefter med følge af samleje, men den kom så først igen den 27 juli, men kun 2 dage denne gang med normal blødning, men den plejer at være på. 3-4 dage. Jeg har nu siden søndag den 3 august gået med spændinger og mens lignende smerter i underlivet, føles som en der hiver i underlivet, kvalme, ik lyst til morgenmad eller ret meget andet når jeg åbner køleskabet, skal tisse hele tiden, har meget øget træthed, oppustet mave og mørkere brystvorter.
Jeg ved ik om det kan være lykkedes med graviditet efter vi har slappet helt af og ikke tænkt over det længe, men ved ik hvordan jeg skal forholde mig i forhold til hvornår jeg skal teste. Skal jeg gå ud fra den 12 juni og så det bare har været lille blødning her den 27 juli, så jeg er ca 7+2 eller gå ud fra den 27 juli så jeg kun lige er en uge henne.?

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Christina

Tinas svar

Kære Chris89,

Tak for din mail - som jeg besvarer lidt hurtigt fordi jeg har ferie :-)

For det første skal du ikke finde dig i at du ikke kan få ordentlig hjælp til at blive udredt!!!

Jeg kan anbefale dig at tage kontakt til Holbæk fertilitetsklinik og bede om at tale med deres afd sygeplejerske Birgitte Raaschou. Hun er ekspert i at rådgive overvægtige i forhold til kost osv, og det kan jo være at din læge kan henvise jer direkte til Holbæk - hvis altså ikke I bor på Fyn eller I Jylland?? Spørg Birgitte hvordan I skal forholde jer - og hils evt fra mig :-)

Din mand skal have lavet nye sædprøver, det kan de også hjælpe med på Holbæk.

Derudover skal du tage en graviditetstest - hvis du er gravid og har de symptomer du har, så vil den vise positiv nu.

Det blev desværre lidt kort, men jeg håber mine råd kan hjælpe jer. Ellers må du skrive igen og så er jeg tilbage fra ferie i næste uge.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2014

crish89

Tusind tak for dit svar i ferie

Har også været ret frustreret over at få den behandling.

VU bor desværre i Sønderjylland, og derfor lidt for langt til Holbæk, men må se om der er en anden klinik i nærheden. Havde ellers fået henvisning til en i Haderslev, men han vendte aldrig tilbage med en tid han skulle finde og sende på mail.

Vi vil få bedt om nye sæd test til min kæreste.

Har bestilt graviditetstest, og håber på at kunne teste mandag eller tirsdag. Hvis den nu er negativ, kan det så være fordi jeg skal regne ud fra den 27 juli hvor jeg havde den lette blødning, så vil jeg kun være 1+o idag og først have testsag den 28 august? Kan jeg
Allerede have symptomer efter uge 1+0?

Med venlig hilsen
Christina

Anmeld

9. august 2014

Mor til Ella

crish89 skriver:

Tusind tak for dit svar i ferie

Har også været ret frustreret over at få den behandling.

VU bor desværre i Sønderjylland, og derfor lidt for langt til Holbæk, men må se om der er en anden klinik i nærheden. Havde ellers fået henvisning til en i Haderslev, men han vendte aldrig tilbage med en tid han skulle finde og sende på mail.

Vi vil få bedt om nye sæd test til min kæreste.

Har bestilt graviditetstest, og håber på at kunne teste mandag eller tirsdag. Hvis den nu er negativ, kan det så være fordi jeg skal regne ud fra den 27 juli hvor jeg havde den lette blødning, så vil jeg kun være 1+o idag og først have testsag den 28 august? Kan jeg
Allerede have symptomer efter uge 1+0?

Med venlig hilsen
Christina

Hvorfor ikke bare få købt en test? Og få vished

Nej symptomer 1+ er nok ikke muligt da ægget endnu ikke har sat sig fast.

Anmeld

9. august 2014

crish89

Mor til Ella skriver:

Hvorfor ikke bare få købt en test? Og få vished

Nej symptomer 1+ er nok ikke muligt da ægget endnu ikke har sat sig fast.

Ville jeg også gerne men bilen er i stykker og ved mekaniker ind til mandag, og bor ude på landet hvor der intet er. Så skyndte mig at bestille i torsdags, håbede de nåede at komme Idag, så jeg kunne teste i morgen tidlig. Ellers kommer de mandag ??

Okay, så må jeg hellere gå ud fra den 12 juni hvor jeg sidst havde mens, trods det jeg havde let blødning 2 dage den 27-28 juli.. ??

Anmeld

9. august 2014

Mor til Ella

crish89 skriver:

Ville jeg også gerne men bilen er i stykker og ved mekaniker ind til mandag, og bor ude på landet hvor der intet er. Så skyndte mig at bestille i torsdags, håbede de nåede at komme Idag, så jeg kunne teste i morgen tidlig. Ellers kommer de mandag ??

Okay, så må jeg hellere gå ud fra den 12 juni hvor jeg sidst havde mens, trods det jeg havde let blødning 2 dage den 27-28 juli.. ??

Ja, man skal aldrig sige aldrig, men som udgangspunkt betyder blødning jo ikke gravid.

Med mindre at det er en lille pletblødning, så kan det jo være æg der har sat sig fast.

Anmeld

9. august 2014

crish89

Mor til Ella skriver:

Ja, man skal aldrig sige aldrig, men som udgangspunkt betyder blødning jo ikke gravid.

Med mindre at det er en lille pletblødning, så kan det jo være æg der har sat sig fast.

Ja det er jo det, har heller ik troet der var noget da jeg havde den lille blødning de to dage, men har bare gået en uge i morgen, med meget kvalme, underlig følelse i underligt, en mave der er ret oppustet, forandrede bryster og ømme, tisser ofte, samt ik al mad og drikkelse jeg kan have.

Så tænkte at jeg nok hellere må teste nu her og se om der er noget eller ikke.. men tør ikke håbe for meget..

Anmeld

9. august 2014

Mor til Ella

crish89 skriver:

Ja det er jo det, har heller ik troet der var noget da jeg havde den lille blødning de to dage, men har bare gået en uge i morgen, med meget kvalme, underlig følelse i underligt, en mave der er ret oppustet, forandrede bryster og ømme, tisser ofte, samt ik al mad og drikkelse jeg kan have.

Så tænkte at jeg nok hellere må teste nu her og se om der er noget eller ikke.. men tør ikke håbe for meget..

Man har altid lov at håbe

Anmeld

9. august 2014

crish89

Mor til Ella skriver:

Man har altid lov at håbe

Hehe ja.. Vil være over lykkelig, hvis det er lykkedes har prøvet næsten to år

Anmeld

10. august 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
crish89 skriver:

For at det snart(eller allerede er) lykkes for jer!!!

Anmeld

13. august 2014

Chewy

crish89 skriver:

Hvordan er det gået - har du fået testet?

Hvis den er negativ skal du altså slå i bordet og bede om at blive taget seriøst! Du skal ikke finde dig i ikke at blive udredt, heller ikke selvom du er overvægtig.

Held og lykke med det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.