Anonym skriver:
Jeg har en skøn dreng på 8 år. Hans bedste kammerat er 5 mdr yngre og er lige bliver 8. De to er pot og pande og bor ca 50 m fra hinanden og går i klasse sammen. Min bekymring er at når de har leget sammen i nogle dage er mit barn blevet "dummere".
Kammerater er en rigtig sød dreng, men jeg nogen gange tror jeg ikke han er "helt hjemme". Han kan ikke finde ud af at tage sine sko eller sit tøj på uden guidning. Når man spørger ham om noget stirrer han fuldstændig tom i blikket. I efteråret, da det var koldt og blæsende kom de herhjem fra skole. Da jeg spørger om hvor hans jakke er henne glor han bare på mig mig og svarer "det ved jeg ikke. Den er vist på skolen". Og der er mange flere eksempler hvor jeg bare tager mig til hovedet og tænker WHAT?!?!?! HVAD SKER DER LIGE HER?!?!?!
Og det smitter af på min dreng. Han sidder fx og peget på vandflasken og siger lyde i stedet for at sige hvad han vil - lyde kammeraten bruger. Han får også det tomme blik i øjnene når man taler til ham, og hans sprog går tilbage. Normalt retter jeg ikke på ham når det han siger ikke er grammatisk korrekt, men når han som 8,5 årig pludselig begynder med pipfugl, muhko og vovhund, så siger jeg stop. Jeg føler bare at at hans iq daler med nogle point efter en hel dag eller to sammen med kammeraten.
Jeg har virkelig ikke lyst til at de ikke skal lege sammen mere, for de hygger sig. Og knægten er meget sød. Men nogen gange tænker jeg bare at min drengs hjerne fortjener mere end det.
Jeg ved godt at der ikke er noget galt med ham (selvom det er der mine tanker er) men at det nok mere er den opdragelse han får. Der bliver ikke stillet så mange krav til ham, men det gør vi når han er her.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.
Din søns ven....det kunne være min søn!!
Min søn er dog 13 år. Han har ADHD i svær grad og er medicineret. Mentalt er han som en på 7-8 år, og ved krav reagerer han ofte som en 6årig. Hans sproglige udvikling gik i stå ved 3års alderen, og vi har siden,i samarbejde med adskillige talepædagoger forsøgt at indhente det tabte,men han er meget langt bagud og har mange udtale fejl. Han skal nu i 7.kl, men er kun på 3.kl niveu fagligt.
Tilgengæld er han brandgod til at lege, og Hammer social. Han er utrolig opfindsom og sjov.
vi stiller mange krav til vores søn dagligt,for han vil rigtig gerne være som alle andre, og det er super frustrerende for ham hver gang han spilder noget,eller når lillesøster staver bedre end ham. Men han skal hjælpes og guides hele tiden.
Desuden glemmer han tit og ofte hans ting alle vegne. Og tøj irreterre ham,så han går aldrig med jakke feks. Og skoletasken glemmes i skolen. Ja han kan glemme at spise også, og nogen dage kan han glemme at gå på toilet fordi der liiige var noget der var mere spændende.
Siger ikke at din søns ven fejler noget,men tænker du i dit hjem kan støtte op om vennen, ved at guide i de situationer hvor du tydeligt ser,at han har det svært. Vis ham hvordan man stiller saltbøtten,mens du siger så kan du selv næste gang,for I er jo nogle store drenge. Fremhæv alle de ting,begge drenge gør,i dit selvskab,der er svarene til deres alder,eller som du ser som positivt.
Herved mener jeg også,at du overfor din egen søn,viser at du anerkender deres venskab,og ikke mindst at du fremmer den adfærd du ønsker at se i dit hjem. Glem det negative,det han ikke kan eller de ting din dreng "efteraber", og skamros alt det positive.
Og så lad drengene hygge sig med hinanden:-)