Anonym skriver:
Jeg har en skøn dreng på 8 år. Hans bedste kammerat er 5 mdr yngre og er lige bliver 8. De to er pot og pande og bor ca 50 m fra hinanden og går i klasse sammen. Min bekymring er at når de har leget sammen i nogle dage er mit barn blevet "dummere".
Kammerater er en rigtig sød dreng, men jeg nogen gange tror jeg ikke han er "helt hjemme". Han kan ikke finde ud af at tage sine sko eller sit tøj på uden guidning. Når man spørger ham om noget stirrer han fuldstændig tom i blikket. I efteråret, da det var koldt og blæsende kom de herhjem fra skole. Da jeg spørger om hvor hans jakke er henne glor han bare på mig mig og svarer "det ved jeg ikke. Den er vist på skolen". Og der er mange flere eksempler hvor jeg bare tager mig til hovedet og tænker WHAT?!?!?! HVAD SKER DER LIGE HER?!?!?!
Og det smitter af på min dreng. Han sidder fx og peget på vandflasken og siger lyde i stedet for at sige hvad han vil - lyde kammeraten bruger. Han får også det tomme blik i øjnene når man taler til ham, og hans sprog går tilbage. Normalt retter jeg ikke på ham når det han siger ikke er grammatisk korrekt, men når han som 8,5 årig pludselig begynder med pipfugl, muhko og vovhund, så siger jeg stop. Jeg føler bare at at hans iq daler med nogle point efter en hel dag eller to sammen med kammeraten.
Jeg har virkelig ikke lyst til at de ikke skal lege sammen mere, for de hygger sig. Og knægten er meget sød. Men nogen gange tænker jeg bare at min drengs hjerne fortjener mere end det.
Jeg ved godt at der ikke er noget galt med ham (selvom det er der mine tanker er) men at det nok mere er den opdragelse han får. Der bliver ikke stillet så mange krav til ham, men det gør vi når han er her.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.
Hvad vil du gøre? Adoptere drengen og opdrage ham selv?
Jeg gætter på at hvis han er sådan hele tiden, ville lærerne i skolen jo nok reagere på det, for du kan jo ikke sidde i hvad 1-2klasse og snakke som et lille barn. Det ville nok ende i mobning. Så måske er det kun i legen..
Bare fordi han siger pipfugl og andet, har brug for lidt ekstra hjælp, gør ham ikke dum.
Jeg kender en 10årig, der også kan have brug for hjælp, fordi han har en hjerneskade, men man kan ikke se det på ham, og det er nok ikke ligefrem det forældrene går rundt og fortælle alle, når det ikke påvirker ham.
Synes egentlig at det er synd at du siger dit barn bliver dummere på grund af den dreng.
jeg kan altså også godt finde på at sige pipfugl, muhko m.m... og jeg er altså voksen, men det er fordi det lyder sjovt.. Er jeg så også dum? Og nej jeg siger det ikke hele tiden. Men det ved du jo heller ikke om han gør?
Og jeg har også glemt hvor jeg lagde ting, glemt at tage en jakke eller hue på, hvor jeg har været eller hvor jeg skulle hen, det har ikke noget med at være dum at gøre, det har noget med hukommelsen at gøre..
Jeg har korttidshukommelse, så jeg glemmer hurtigt.
Så nej jeg tror ikke han er dum og jeg tror bare at din søn synes det er sjovt at efterabe.
Og nej jeg ville ikke skille dem af.
Har du spurgt hvorfor han har ændret sig? Har lærerene sagt at din søn snakker sådan i timerne?