JH12 skriver:
Jeg synes virkelig det er et kæmpe stort valg..
Troede jeg var helt afklaret med det 'bare' skulle være en plads på de ukendtes grav.. Og selvom vi selv skal ligge ham i jorden/ og hente ham fra kapellet, føler jeg måske inderst inde ikke at det er nok.. For storesøster er også involveret og jeg tror også det er nemmere at snakke med hende hvis man kan besøge lillebror.. Plus at jeg allerede nu mangler et sted hvor jeg kan tage hen, snakke med ham, være tæt på ham, og være fuldstændig ulykkelig uden nogen kigger fuldstændig underligt på mig..
For jeg er ubeskrivelig ulykkelig og jo længere væk jeg kommer fra fødslen i tirsdag jo mere går det op for mig... 
Du skal mærke efter i maven og i hvert fald ikke lade hvad du tror andre vil tænke være udslagsgivende.
For mig/os var graven essentiel i starten, hun døde i november og jo så den mørke tid derfor havde vi tændt lys i to mnd og det hjalp os.
Med hensyn til storesøster ved jeg ikke hvor stor hun er, men Dina var 3 1/2 år og følte også et tab (Lia havde jo også været i hendes arme) og hun havde en sorg inden i som overraskede mig koloenormt. Men graven har ikke været vigtig for hende, det har i højere grad været billeder og tegninger her hjemme som var hendes holdepunkt.
Egentlig har vi ikke krævet hun var med i sorgen og hun havde sin skønne hverdag, men vi var i sorg og jeg kunne ikke bare slukke og tænde for den, så hun var jo en del af den, for hun var en del af familien. For Dina nu 8 år efter er Lia stadig en del, hun tæller hende med, hun valgte selv at på hendes nye opslagstavle skulle et billede af Lia og hende op som det første
Og for hende er graven en del af vores virkelighed som er forbundet med nogen traditioner - ikke at det døde fylder mere end det levende tværtimod men traditionerne er skønne også fordi det giver grobund for især Dinas spørgsmål, sidste år var det feks. Om jeg havde grædt (det havde hun glemt) og for Liam var det det tekniske omkring hjertet.
Jeg brugte mange tanker om det at være mor til et dødt barn og levende barn på samme tid - kom ikke frem til nogen svar, men deler gerne tankerne. Du er velkommen til at skrive.
Anmeld