Spørgsmål til jer med store børn - 12-13 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2014

TNBC

SussieThyssen skriver:

Naturligvis, det er selv min parole, at det er de voksne, der bestemmer, men når man er så stor, så skal de også have lov at smage på selvbestemmelsen, når der ikke går nogen skår af dagligdagens systemer.
Det er nu engang sådan med de store børn og unge, at hvis man lukker døre og vinduer alt for hårdt i, så risikerer man, at de selv pludseligt åbner dem alle, og så er det, at det går galt.
Så er det bedre, at de får lov at prøve tingene af i al fredsommelighed i ferierne.

Vi har alle vore måder, men du spurgte og jeg svarede.

I mit barndomhjem, og hjemme hos mig, har vi altid fået lov til at føle feriens frihed fuldt ud, i det omfang det kunne passe sammen med dagligdagen i selve ferien.
Vi har gået i seng når vi ville og stået op når vi ville, og ingen har blandet sig i om vi sad og spillede til kl 3-4 stykker om morgenen og så gik ud og så solen stå op.
Sådan var det også i weekenderne.
Og sådan er det stadig.
Min den store knægt, sidder også somme tider og spiller til den lyse morgen, men han står da alligevel op i rimelig tid (ved en 10-11 tiden hvis vi/han ikke ligefrem skal noget) og får en masse ud af dagen.
Som han siger, så gider han ikke have ødelagt hele sin dag ved at ligge og koge til kl 3 om eftermiddagen.

Nu er det jo ikke alle unge der kan gå i seng kl. 4-5 om natten, stå op kl.10-11 og så faktisk være frisk hele dagen. 

Som bøllen siger hun vækker sine børn kl.10:30, og der er de altså gået i seng kl.23. Så har jeg en vis mistanke om at det bliver en kamp at få dem op, hvis de har været oppe det halve af natten.

Selvfølgelig skal de nyde de har ferie og der gør de ced at sove længe, men hvis de gerne vil lave noget som familie, nytter det jo ikke at have to 13årige, der er trætte og sure, fordi de ikke har fået søvn nok. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2014

SussieThyssen

bøllen skriver:

Denne tråd var egenlig ikke et spørgsmål til regler og opdragelse. Men om hvornår børn på samme alder kom i seng  Fordi jeg var nysgerrig efter om jeg er den eneste streng mor 

Det er du nok ikke

Anmeld

24. juli 2014

SussieThyssen

Yurie skriver:

Nu er det jo ikke alle unge der kan gå i seng kl. 4-5 om natten, stå op kl.10-11 og så faktisk være frisk hele dagen. 

Som bøllen siger hun vækker sine børn kl.10:30, og der er de altså gået i seng kl.23. Så har jeg en vis mistanke om at det bliver en kamp at få dem op, hvis de har været oppe det halve af natten.

Selvfølgelig skal de nyde de har ferie og der gør de ced at sove længe, men hvis de gerne vil lave noget som familie, nytter det jo ikke at have to 13årige, der er trætte og sure, fordi de ikke har fået søvn nok. 

Jeg startede jo også mit første svar med at sige, at man naturligvis skulle passe deres frihed ind med familiens andre planer.. 

Anmeld

24. juli 2014

bøllen

Yurie skriver:

Nemlig  Igår gik de i seng kl 23 og sover begge endnu. Vi ville jo intet få ud af dagen plus kampen om at vende tilbage til hverdagen ville blive endnu værre end den er i forvejen efter ferie.

Anmeld

24. juli 2014

TNBC

bøllen skriver:

Nemlig  Igår gik de i seng kl 23 og sover begge endnu. Vi ville jo intet få ud af dagen plus kampen om at vende tilbage til hverdagen ville blive endnu værre end den er i forvejen efter ferie.

Præcis, det er jo forskelligt fra børn til børn, ligesom det er forskelligt fra voksne til voksne. 

Nogen børn behøver næsten ingen søvn, mens andre kunne sove det halve af dagen, hvis de fik lov. 
Og det er jo ikke sjovt at tage på familietur med unger der bare er sure, fordi de ikke har fået den søvn de har brug for. 

Ja, for der skal de op meget meget tidligere, og hvis de har fået lov til at være oppe det halve af natten hele sommerferien, bliver det en kamp at få dem tilbage til rytmen.. 

Anmeld

24. juli 2014

Noahmor

bøllen skriver:

Tak for svar  Sengetider er bare en af de områder jeg ikke mener børn skal bestemme selv , men der er man jo forskellige som forældre. Men " sjovt " at høre hvordan det er hos andre med jævnaldrende børn 

Han fik heller ikke lov til at bestemme selv, hvis ikke han kunne administrere det. 

Anmeld

24. juli 2014

Tin

Profilbillede for Tin
bøllen skriver:

Spørgsmålet er mest rettet til jer med store børn fra 12-13 år .

Hvad tid kommer jeres børn i seng her i sommerferien ?

Har lidt blandet aldersflok, men her i ferien bestemmer jeg tildels stadig sengetid.

De 2 mindste på 6 og 9 år er oppe noget længere end vanlig, men senest KL 22 kommer de i seng,simpelthen fordi de altid vågner tidlig alligevel (ml7-8) og fordi de store også skal føle at de er "de store".

Ham på 13 kommet oftes iseng ml23-24,nogen gange KL 1. Men aldrig senere end os....han kan nemlig slet ikke styre det selv.

Og ham på 16 styrer det hel selv. Nogen gange går han KL 22 andre KL 4-5 ..nogen dage står han tidlig op andre dage ser vi ham først over middag.

Skal vi noget efterfølgende dag kommer de alle noget tidligere i seng og hver søndag (uanset om der er ferie eller ej) ligger alle børn i sengen KL 20!! Her er der nemlig dømt mor og far hygge på sofaen:-D Sådan har det altid været og det står ikke til at ændre,heller ikke selvom det er ferie. Tilgengæld må de i ferien ligge og læse,spille psp eller hvad de nu vil om søndagen,bare der er ro.

Tænker der er meget forskel på hvad børn i 13 års alderen selv magter at tage ansvar for. Hvis vores skulle klare selv at gå i seng/stå op....så tror jeg simpelhen ikke at han fik søvn i de 6 uger hans ferie varer og ligeledes er han total ugidelig og slet ikke til at være i stue med,når han er træt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.