bøllen skriver:
For det første ser jeg ingen grund til at 13 årige børn sidder oppe det meste af natten for at spille, for det andet gider jeg ikke de sover hele dagen så vi intet kan lave sammen.
de må gerne være medbestemmende men ikke på alle områder. Nogle ting er ikke til diskution, men en voksnes ansvar
De får skam lov at nyde der er sommerferie, men ikke ved at være oppe til kl 3-5 stykker for at spille.
Naturligvis, det er selv min parole, at det er de voksne, der bestemmer, men når man er så stor, så skal de også have lov at smage på selvbestemmelsen, når der ikke går nogen skår af dagligdagens systemer.
Det er nu engang sådan med de store børn og unge, at hvis man lukker døre og vinduer alt for hårdt i, så risikerer man, at de selv pludseligt åbner dem alle, og så er det, at det går galt.
Så er det bedre, at de får lov at prøve tingene af i al fredsommelighed i ferierne.
Vi har alle vore måder, men du spurgte og jeg svarede.

I mit barndomhjem, og hjemme hos mig, har vi altid fået lov til at føle feriens frihed fuldt ud, i det omfang det kunne passe sammen med dagligdagen i selve ferien.
Vi har gået i seng når vi ville og stået op når vi ville, og ingen har blandet sig i om vi sad og spillede til kl 3-4 stykker om morgenen og så gik ud og så solen stå op.
Sådan var det også i weekenderne.
Og sådan er det stadig.
Min den store knægt, sidder også somme tider og spiller til den lyse morgen, men han står da alligevel op i rimelig tid (ved en 10-11 tiden hvis vi/han ikke ligefrem skal noget) og får en masse ud af dagen.
Som han siger, så gider han ikke have ødelagt hele sin dag ved at ligge og koge til kl 3 om eftermiddagen.

Anmeld