Spørgsmål til jer med store børn - 12-13 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2014

bøllen

lineog4 skriver:

Nu er min kun 11, men jeg er også den strenge mor og når vi er hjemme i DK (hvor farmand også går på arbejde) så er hun inde i sengen før 10. 

Hun ønsker jo at være sammen med os og hygge (ja altså når hun ikke lige synes vi er de dummeste i verden) og gik hun sent i seng ville hun jo ikke følge vores rytme ergo ikke være sammen med os.  

Det skal måske lige tilføjes jeg ikke bare kan gå ud og væk hvis hun sover for det ville gøre hende ked og ja måske er det skønt at sove til kl 12 men jeg og hendes brødre vil sådan set gerne op i gang. Derudover bliver hun virkelig et surt løg når dagen vender for meget rundt....

Jeg kan slet ikke begribe man skal vende op og ned på dagen alene for at spille.  Fair hvis det er en komsammen, minifest og lignende... mine får ikke lov - ligegyldig hvor ond jeg så bliver ;-) 

Og en lille historie, en tæt på os sad der bag skærmen og nu som voksen har han sagt,  hvorfor var der ingen der stoppede mig og bad mig om at være med i livet.

Tak for svar.

dejligt at høre jeg ikke er enig om den holdning. De får lov at være oppe til kl 23 nu, og de gør de sover til kl 10.30 når jeg vækker dem. Jeg vil jo også gerne vi kan lave noget sammen her i ferien.

og syntes det er svært nok at vende tilbage til hverdagen uden at de er oppe om natten, så tør slet ikke tænke på hvordan det ville blive hvis de var oppe til kl 3-4 stykker.

er nok også lidt stram i betrækket fordi jeg i forvejen syntes alt for meget tid at dagen går med at spille, og se så slet ingen grund til at dagen skal tages i brug.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2014

bøllen

SussieThyssen skriver:

Altså hvis de ikke skal noget, hvorfor kan de så ikke få lov til selv at bestemme???
De første par dage kan de sikkert nok finde på at gå sent i seng, meeen så finder de nok også ud af at det alligevel ikke er så sjovt igen.
Når man er så stor, så er det godt for dem at få lidt frie tøjler og selvbestemmelse.
Det er trods alt sommerferie, og hvorfor ikke unde dem at nyde den fuldt ud???
Det har mine unger altid fået lov til.

Kærligst
Sussie

For det første ser jeg ingen grund til at 13 årige børn sidder oppe det meste af natten for at spille, for det andet gider jeg ikke de sover hele dagen så vi intet kan lave sammen.

de må gerne være medbestemmende men ikke på alle områder. Nogle ting er ikke til diskution, men en voksnes ansvar

De får skam lov at nyde der er sommerferie, men ikke ved at være oppe til kl 3-5 stykker for at spille.

Anmeld

24. juli 2014

Noahmor

bøllen skriver:

Spørgsmålet er mest rettet til jer med store børn fra 12-13 år .

Hvad tid kommer jeres børn i seng her i sommerferien ?

Her har vi bonussønnen på 12 på ferie. Han bestemmer selv, men han skal stå op når vi vækker ham. Hvilket som regel er omkring kl 8, da vi gerne vil have noget ud af dagen sammen. Det gør så også at han ikke sidder og spiller hele natten. De få dage han har fået lov til at sove længe er han stået op senest kl 9. 

Anmeld

24. juli 2014

SussieThyssen

bøllen skriver:

For det første ser jeg ingen grund til at 13 årige børn sidder oppe det meste af natten for at spille, for det andet gider jeg ikke de sover hele dagen så vi intet kan lave sammen.

de må gerne være medbestemmende men ikke på alle områder. Nogle ting er ikke til diskution, men en voksnes ansvar

De får skam lov at nyde der er sommerferie, men ikke ved at være oppe til kl 3-5 stykker for at spille.

Naturligvis, det er selv min parole, at det er de voksne, der bestemmer, men når man er så stor, så skal de også have lov at smage på selvbestemmelsen, når der ikke går nogen skår af dagligdagens systemer.
Det er nu engang sådan med de store børn og unge, at hvis man lukker døre og vinduer alt for hårdt i, så risikerer man, at de selv pludseligt åbner dem alle, og så er det, at det går galt.
Så er det bedre, at de får lov at prøve tingene af i al fredsommelighed i ferierne.

Vi har alle vore måder, men du spurgte og jeg svarede.

I mit barndomhjem, og hjemme hos mig, har vi altid fået lov til at føle feriens frihed fuldt ud, i det omfang det kunne passe sammen med dagligdagen i selve ferien.
Vi har gået i seng når vi ville og stået op når vi ville, og ingen har blandet sig i om vi sad og spillede til kl 3-4 stykker om morgenen og så gik ud og så solen stå op.
Sådan var det også i weekenderne.
Og sådan er det stadig.
Min den store knægt, sidder også somme tider og spiller til den lyse morgen, men han står da alligevel op i rimelig tid (ved en 10-11 tiden hvis vi/han ikke ligefrem skal noget) og får en masse ud af dagen.
Som han siger, så gider han ikke have ødelagt hele sin dag ved at ligge og koge til kl 3 om eftermiddagen.

Anmeld

24. juli 2014

bøllen

SussieThyssen skriver:

Naturligvis, det er selv min parole, at det er de voksne, der bestemmer, men når man er så stor, så skal de også have lov at smage på selvbestemmelsen, når der ikke går nogen skår af dagligdagens systemer.
Det er nu engang sådan med de store børn og unge, at hvis man lukker døre og vinduer alt for hårdt i, så risikerer man, at de selv pludseligt åbner dem alle, og så er det, at det går galt.
Så er det bedre, at de får lov at prøve tingene af i al fredsommelighed i ferierne.

I mit barndomhjem, og hjemme hos mig, har vi altid fået lov til at føle feriens frihed fuldt ud, i det omfang det kunne passe sammen med dagligdagen i selve ferien.
Vi har gået i seng når vi ville og stået op når vi ville, og ingen har blandet sig i om vi sad og spillede til kl 3-4 stykker om morgenen og så gik ud og så solen stå op.
Og sådan er det stadig.
Min den store knægt, sidder også somme tider og spiller til den lyse morgen, men han står da alligevel op i rimelig tid (ved en 10-11 tiden hvis vi/han ikke ligefrem skal noget) og får en masse ud af dagen.
Som han siger, så gider han ikke have ødelagt hele sin dag ved at ligge og koge til kl 3 om eftermiddagen.

Jeg spurgte og du svarede  Men derfor behøver vi ikke være enig , hvilket vi langt fra er Og det er jo fint nok.

Jeg ser bare anderledes på medbestemmelse end dig .

Anmeld

24. juli 2014

bøllen

Noahmor skriver:

Her har vi bonussønnen på 12 på ferie. Han bestemmer selv, men han skal stå op når vi vækker ham. Hvilket som regel er omkring kl 8, da vi gerne vil have noget ud af dagen sammen. Det gør så også at han ikke sidder og spiller hele natten. De få dage han har fået lov til at sove længe er han stået op senest kl 9. 

Tak for svar  Sengetider er bare en af de områder jeg ikke mener børn skal bestemme selv , men der er man jo forskellige som forældre. Men " sjovt " at høre hvordan det er hos andre med jævnaldrende børn 

Anmeld

24. juli 2014

bøllen

SussieThyssen skriver:

Og sådan er det stadig.

Tror nu mere det går galt for dem hvor forældrene ikke tar et ansvar omkring reglerne for deres børn. Hvilket det også ses blandt klassekammeraterne 

Anmeld

24. juli 2014

SussieThyssen

bøllen skriver:

Jeg spurgte og du svarede  Men derfor behøver vi ikke være enig , hvilket vi langt fra er Og det er jo fint nok.

Jeg ser bare anderledes på medbestemmelse end dig .

Det er så også fint nok...det respekterer jeg.

Anmeld

24. juli 2014

SussieThyssen

bøllen skriver:

Tror nu mere det går galt for dem hvor forældrene ikke tar et ansvar omkring reglerne for deres børn. Hvilket det også ses blandt klassekammeraterne 

Regler og bestemmelse er jo forskelligt fra hjem til hjem.

Mine unger er blevet opdraget til frihed under ansvar, og den frihed er blevet tilpasset deres udvikling hen ad vejen.
De har med mange ting fået lov til rigtigt meget som deres jævnaldrende ikke har fået lov til, fordi jeg har vurderet, at de har kunne tage ansvaret for deres frihed.
Det lille ord "nej" er blevet brugt meget sjældent i vores hjem, men når det er blevet brugt, så har det også været bestemt.
De har aldrig fået lov til at ligge og føjte rundt på gader og veje, og heller ikke at gå til fester uden at blive hentet og bragt indtil de blev 18.
Til gengæld har de haft frihed til mange andre ting, og det er gået dem alle godt...også mine plejebørn.

Regler har der været få af, men de har også været lette at forholde sig til.

Anmeld

24. juli 2014

bøllen

SussieThyssen skriver:

Regler og bestemmelse er jo forskelligt fra hjem til hjem.

Mine unger er blevet opdraget til frihed under ansvar, og den frihed er blevet tilpasset deres udvikling hen ad vejen.
De har med mange ting fået lov til rigtigt meget som deres jævnaldrende ikke har fået lov til, fordi jeg har vurderet, at de har kunne tage ansvaret for deres frihed.
Det lille ord "nej" er blevet brugt meget sjældent i vores hjem, men når det er blevet brugt, så har det også været bestemt.
De har aldrig fået lov til at ligge og føjte rundt på gader og veje, og heller ikke at gå til fester uden at blive hentet og bragt indtil de blev 18.
Til gengæld har de haft frihed til mange andre ting, og det er gået dem alle godt...også mine plejebørn.

Regler har der været få af, men de har også været lette at forholde sig til.

Denne tråd var egenlig ikke et spørgsmål til regler og opdragelse. Men om hvornår børn på samme alder kom i seng  Fordi jeg var nysgerrig efter om jeg er den eneste streng mor 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.