Hej de damer.
Jeg har i fredags været oppe og fået lavet den famøse HSG-undersøgelse, som forresten var så smertefuld, at jeg tiggede dem om at stoppe, mens jeg hulkede.
Resultatet var klart med det samme - i den ene æggeleder var der ingen passage, og den anden var så snæver, at lægen skulle presse væsken ud alt hvad han kunne, for at få bare en smule igennem.. Jeg er sønderknust. Brugte hele dagen derefter på at græde godt igennem, hvorefter følelsen af opgivelse overtog. Jeg googler og googler, bare at få lidt håb tilbage om naturlig befrugtelse, men kan intet finde. Så ville bare spørge - hvad sir' i? Tror I jeg nogensinde vil kunne få min baby gennem den naturlige vej, eller kan jeg godt indstille mig på reagensglasbehandling?
Vil forresten også sige, at jeg er så enormt ked af det - på ALLE vores vegne. Som kvinde, kender jeg ikke en værre situation at stå i, end ikke at kunne gøre det, man er blevet sat i verdenen for at gøre. Held og lykke til alle.
Mvh. Sabina
Nu er jeg ikke ekspert på området, men har selv været i samme situation. Jeg fik bortopereret en æggeleder og en melding om at de ikke vidste om den anden var brugbar eller ej. Vi røg direkte i IVF.
Så med forbehold for at jeg ikke kender din situation nærgående, og ikke er fertilitetslæge, så må jeg nok sige at du ikke skal gøre dig forhåbninger om at blive naturligt gravid. Hvis din åbne æggeleder havde været helt fin og flowet igennem havde været normalt, så var det noget andet. Men hvis lægen også dér oplevede problemer, så er det nok sandsynligt at den æggeleder heller ikke er funktionel.
Det er en meget dyr procedure at gå ind i æggelederen og undersøge hvordan den ser ud indvendigt, hvilket er nødvendigt for 100% at fastslå om den er god eller ej. Men som sagt - det tyder ikke på at den er helt som den skal være.
Hvad sagde gynækologen? Vi fik med det samme en melding hvor han udlagde scenariet og vores muligheder.
Hvis lægen anbefaler IVF, ville jeg slå til og skynde jer at blive skrevet op, i stedet for at gå rundt med et håb om at det lykkes naturligt, og spilde dyrebar tid.
Hvis det kan være en trøst for dig, kan jeg fortælle at stort set alle kvinder med dårlige æggeledere ender med at blive gravide efter IVF, da det "kun" er et mekanisk problem, og altså ikke har noget at gøre med hormonbalance, æg-kvalitet o.s.v.
Og vil også lige pointere at der ikke er synderlig smerte forbundet med et IVF forløb, udover selvfølgelig den psykiske, som kan være svær. Men det er jo også forskelligt fra person til person hvor hårdt den rammer.
Kæmpestort kram.
Jeg ved hvor frygteligt det er at være hvor du er nu. Alle bekymringerne, og sorgen over ikke at være "en rigtig kvinde", tanker om det mon nogensinde lykkes o.s.v.
Hilsen en mor til en skøn IVF-dreng på snart 3 år.