Hvilke pligter havde I som børn og unge??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.037 visninger
19 svar
0 synes godt om
16. august 2009

Honningblomst

og hvilke pligter har eller skal jeres børn have....

Jeg sidder og tænker på de pligter jeg og mine søstre havde som børn...vi havde simpelthen ikke en eneste ting vi skulle hjælpe med...vi kunne gøre som vi ville, hvis bare vi smuttede op når min mor gjorde rent, så gad hun ikke vi sad og gloede...men det var lige til at klare-smiler

Mine drenge de skal bare hjælpe hvor der er brug for det, så det er helt omvendt af hvad jeg skulle...jeg synes det er vigtigt for mine unger at de er en del af familien på alle områder og at de føler de er uundværlige og ikke mindst oplever og mærker at de er det...så her hos mig hjælper alle.

Glæder mig til at høre om jeres børnearbejde...

Knus Eva..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2009

Mira0911

Da jeg boede hjemme, hjalp jeg med at gøre rent, lave mad og hænge tøj op, sætte i opvaskemaskine og tømme den...
Den dag Julie kommer og spørger om hun må hjælpe, får hun selvfølgelig et ja...
Men ellers synes jeg da hun skulle være med i daglige...

Anmeld

16. august 2009

ekzunz

Uha - vi havde alt alt for mange pligter. Og konsekvensen var alt for stor hvis vi ikke nåede det hele - mor var tosset

Vi skulle gøre rent om eftermiddagen, hente vores lillebror i børnehaven (en længere bustur) efter aftensmaden rejste mine forældre sig og gik i stuen - så klarede vi resten, og det var altså allerede fra vi var 7-8 år. Vi skulle også hente mælk hos bondemanden, hjælpe med vasketøjet osv. osv.
Det var alt for stort et ansvar at pålægge os børn!

Nu forventer vi at drengene har tømt opvaskemaskinen og fyldt det i der stod - eller bare fyldt den op og startet den, så køkkenet er ryddet. Efter maden skal de selv sætte tallerkener i opvaskeren. Af og til beder vi dem om at støvsuge eller rydde helt af efter maden - men det er ikke så tit. Nu er vores drenge jo også store (13-16 år) så jeg synes egentlig godt de kunne hjælpe lidt mere til, men det er der lidt uenighed om herhjemme.
Og så kigger de lige efter de små engang imellem - men aldrig mere end max. 1 time.

Anmeld

16. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Vi skulle deltage i en fælles rengøringsrunde om søndagen hvor vi gjorde badeværelset rent, støvsugede m.m. og så havde vi hver 2 dage om ugen hvor vi skulle vaske op (hvilket jeg HADEDE!!!) Dertil kom så at vi skulle hjælpe med vasketøjet (hente og bringe det til vaskekælderen som lå 200 m fra vores dør og lægge det sammen efter vask). Dertil kom et utal af "stik-i-rend-opgaver" som var det værste.

Det som virkelig generede mig var at de fleste af vores pligter ikke var skemalagt, og mestendels opstod ved at min mor kom ind på mit værelse og "beordrede" mig til at løbe i postkassen / efter mælk / efter vasketøj / ned med skrald osv. Jeg følte aldrig jeg var fredet på mit værelse og kunne slappe af efter en lang skoledag, for når mor skulle have noget gjort NU så var det bare NU!! Det er en ting jeg har snakket meget med hende om senere i livet og hun har undskyldt for det mange gange, men jeg ved jeg aldrig ville byde mine unger det - de skal også have lov at slappe af uden at blive forstyrrede. 

Rosa - som skal have en rengøringskone når hun får børn har manden bestemt

Anmeld

16. august 2009

Honningblomst

Rosa skriver:

Vi skulle deltage i en fælles rengøringsrunde om søndagen hvor vi gjorde badeværelset rent, støvsugede m.m. og så havde vi hver 2 dage om ugen hvor vi skulle vaske op (hvilket jeg HADEDE!!!) Dertil kom så at vi skulle hjælpe med vasketøjet (hente og bringe det til vaskekælderen som lå 200 m fra vores dør og lægge det sammen efter vask). Dertil kom et utal af "stik-i-rend-opgaver" som var det værste.

Det som virkelig generede mig var at de fleste af vores pligter ikke var skemalagt, og mestendels opstod ved at min mor kom ind på mit værelse og "beordrede" mig til at løbe i postkassen / efter mælk / efter vasketøj / ned med skrald osv. Jeg følte aldrig jeg var fredet på mit værelse og kunne slappe af efter en lang skoledag, for når mor skulle have noget gjort NU så var det bare NU!! Det er en ting jeg har snakket meget med hende om senere i livet og hun har undskyldt for det mange gange, men jeg ved jeg aldrig ville byde mine unger det - de skal også have lov at slappe af uden at blive forstyrrede. 

Rosa - som skal have en rengøringskone når hun får børn har manden bestemt

Det havde jeg slet ikke tænkt over...det der med at de så ikke får fred...hmm, måske jeg lige skal samle sammen til et lille husmøde og få snakket med drengene om hvornår og på hvilke områder jeg forventer at de hjælper...det er som regel kun at sætte egne ting på plads og der kalder jeg hvis bare det er smidt et sted, sko, taske tøj osv...og så omrking maden skal de hjælpe...men vil altså lige overveje om jeg er for diktatorisk og det ikke er rart for dem..
Tusind tak for din øjenåbner...
Knus..

Anmeld

16. august 2009

SmørBlomstens Mor

Jeg gik tur med hunden og hjalp med opvask og at tømme skraldespand Det var fordelt så der var en ting der skulle hjælpes med hver dag

Min datter er 3 år og hjælper allerede til. Hun hjælper med at dække bord og rydde ud hver dag. Hun får alderssvarende opgaver Vi har så ingen hund men opvask/fylde-tømme opvasker, borddækning/afrydning og tømme skraldespand er de ting hun kommer til at skulle hjælpe til med (kun 1 ting om dagen)  
Og så skal hun rydde op på sit værelse og efter sig selv i andre rum. Dette hjælper jeg hende med så længe hun er så lille  

Anmeld

16. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Kobeje skriver:

Det havde jeg slet ikke tænkt over...det der med at de så ikke får fred...hmm, måske jeg lige skal samle sammen til et lille husmøde og få snakket med drengene om hvornår og på hvilke områder jeg forventer at de hjælper...det er som regel kun at sætte egne ting på plads og der kalder jeg hvis bare det er smidt et sted, sko, taske tøj osv...og så omrking maden skal de hjælpe...men vil altså lige overveje om jeg er for diktatorisk og det ikke er rart for dem..
Tusind tak for din øjenåbner...
Knus..

Hvis jeg må give dig et godt råd så lav faste tidspunkter for hvornår man f.eks. rydder op efter sig (inden aftensmaden) eller hvornår de skal gå ud med skraldet (inden sengetid kl 20) osv. Når bare man VED det på forhånd og det ikke bliver væltet ned i hovedet på en efter mors forgodtbefindende så synes jeg det er i orden at man har nogle små og store pligter   

Anmeld

16. august 2009

lonemus

Vi skulle hjælpe med at dække bord og nogle gange rydde af, nogle gange hjælpe med opvasken og at bære skraldespanden ud.
Men fast skulle vi altid selv rydde op på vores værelser .)

Nok de samme ting skal mine børn lære, da det jo egentlig ikke er så meget - og kun godt de lærer vi skal hjælpes om tingene i hjemmet.

Anmeld

16. august 2009

Lullaby

I starten da vores mor var hjemme var der ikke meget. Hun vare en freak så hun gjorde alt selv
Da hun så begyndte at arbejde blev der smidt pligter i hovedet på mig. Jeg var den ældste. Når jeg kom hjem fra skole skulle jeg tage vasketøj ind der hang til tørre, lægge det sammen og væk. Det rene der var i vaskemaskinen skulle hænges ud. Så skulle der skrælles kartofler og støvsuges. Når vi havde spist skulle vi hjælpe til med opvasken. Der var ikke megen tid til lektier og andet. Ret sjovt, min mor og stedfar mener at jeg overdriver, men forleden dag så jeg i min dagbog fra dengang at jeg faktisk var ked af jeg skulle lave så meget uden at få tak. For det blev forventet og der var ingen tak bagefter.

Anmeld

16. august 2009

1977

Profilbillede for 1977
ej hvor sjovt. jeg har lige læst en artikel om en bog der udkommer i morgen. Den hedder "børn skal da arbejde"

Og det gør han også herhjemme. Han hjælper med madlavning, vasketøj, rengøring, oprydning og med at give hunden mad Måske en del for en på 3 år, men så lærer han det

Når han bliver ældre kan han begynde at overtage noget at det han hjælper med nu, men den tid den glæde.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/332997:Familieliv--Sure-pligter-giver-glade-boern

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.