nu arbejder jeg med voksne psykisk syge og der har vi en med tourette, som vi konstant skal holde øje med om det bliver værre eller bedre(da han også har andre diagnoser)
vi får at vide at vi skal lytte efter hvad han siger, om han stammer, har svært ved at få ordene frem, eller simpelthen bare går i hak og siger det samme igen og igen, eller pludselig siger noget, uden grund
udover talen, skal vi holde øje med bevægelserne han fortager sig om det er en ønsket/normal bevægelse i forhold til det han laver, om der er nogle pludselig bevægelser, og om han selv registrere når de er der,
men altså vores psykriater siger at op til 10 års aldren kan børn godt få tics uden at de behøver at have nogen sygdom, det noget med udviklingen af hjerne,
f.eks tænker de på en ting, men er igang med noget andet, kan hjerne godt give signal til at de skal gøre det den tænker på, og det er så en normal ting, men så fordi de er igang med noget andet, bliver det kun til en *halv* bevægelse. (håber i forstod det)
men det skal selvfølgelig ikke ske rigtig mange gange i løbet af en dag,
jeg synes det rigtig svært at se hvornår det er tourette og hvornår det ikke er både på voksne og børn, og har det måske også lidt sådan at jeg nok personligt ville trække den langt før jeg satte diagnosen på, med mindre det selvfølgelig er meget invaliderende for barnet- psykisk/socialt
Anmeld