For mig og vores familie er døden en naturlig del af livet. Når de spørger hvad der sker når man er død er jeg hundrede procent ærlig og siger, jeg ikke ved det, men at jeg håber der er noget godt efter døden og at vi mødes igen.
Min datter valgte selv at sige Lia var kommet i himlen og hun kunne male himlen lyserød når hun malede og farvede - så det er blevet en talemåde her hjemme: se nu maler Lia himlen.
De ved alle 3 de har en søster der er død, men det er jo kun min datter der har været med i det. De ved alle kan dø, men de færreste gør det før de er gamle og syge. De ved man kan få kræft (fik en tæt veninde) og man også kan overleve en alvorlig sygdom.
De to af dem kan huske da oldefar døde, de var med på hospice og se ham død og sige farvel, fik lov at røre ham og mærke han var kold og uden liv. Og de var alle 3 med til begravelsen.
I sidste uge aflivede vi så vores gamle kat og de to af dem så den død og var med til at begrave den - den mindste måtte gerne men havde en legekammerat på besøg så....
For mig må døden ikke blive tabu og noget vi er bange for - jo vi er bange for at dø fordi vi elsker livet, og fordi vi er usikre på hvad døden betyder, men vi må ikke gemme døden væk så vi bliver angste. Vi taler højt om den. Vi kalder det fx aldrig at sove for det gør de ikke (et råd jeg fik da Lia døde)
Med hensyn til begravelse så er børn velkomne i mine øjne og heldigvis også i min families og mine har været med til de der har været i deres liv hvor det var nogen mennesker der betød noget for dem, min datter var med til den første da hun var knapt 2 år, sin lillesøsters da hun var 3 og sin oldefars da hun var 8 og det har været så gode oplevelse som en begravelse nu kan blive. Drengene har været heldigere og har kun levet da vi mistede oldefar.
Men der er også nogen familier hvor begravelse skal være stille og børn ikke er velkomne, så der afhænger af de som er i sorg om kan tager børn med, jeg synes ikke man skal skåne børnene, men de som sørger, for børnene kan sagtens forstå det smukke og de forstår alligevel vi voksne er kede af det også selvom de ikke får lov at komme med.
du kan ikke skåne din søn for det at hans bedste dør, eller han vil mærke en forandring, have et savn, have spørgsmål om døden - det vil han uafhængigt af om han kommer til begravelsen eller ej og egentlig er en begravelse jo smuk på sin egen måde.
Jeg ville også hvis det var mig vise gravsted eller hvad der kommer og lade ham komme en dag bare med jer og lægge en blomst og få lov at spørge om alle de mærkelige spørgsmål han nu vil have og tro mig de kan være mærkelige, dejlige, befriende.
Anmeld