Mor11 skriver:
Ja vi snakker lidt om at tage en 3 dage til Berlin i ferien, men min kæreste (som har været der) er en hat til at sætte sig ind i rejser, muligheder osv, så den ligger ligesom på mig, som aldrig har rejst nogen steder hen overhovedet.
Nå, men jeg tænker så, vil det være bedst at køre selv eller tage tog? Toget er ret billigt, men de fleste afgange er med mange skift og tager en evighed så vidt jeg kan se
Afstanden fra os vil være ca 580km i bil, altså en tur på 6,5 time ca.
Men er det overhovedet muligt/eller smart at have en bil med ift parkering eller vil det koste en halv arm mon?
Kom hid med alle jeres tips, erfaringer og ideer!
Mht transport kommer det an på hvor i landet i bor, samt hvornår I skal af sted. Vi tog flyet fra København, og det var meget billigere end tog, bus eller bil - men vi var også i god tid mht at bestille
Vi var dernede sidste sommer, og det gav virkelig pote at undersøge gode spisesteder på forhånd, da man ellers hurtigt lander i turistfælden hvor tingene er for dyre og for dårlige! ...og så er det en god ide at have kontanter på sig, da flere af restauranterne slet ikke modtog andet end kontanter.
Ting at se:
Berliner Unterwelten: I bliver vist rundt i bunkere og underjordiske gange fra 2. verdenskrig og Den kolde krig. Da vi var dernede sidste sommer var de lige startet på at have danske rundvisninger, og det kan virkelig anbefales!
East side gallery: Udendørs galleri på Berlinmuren fra Ostbahnhof st. til Oberbaumbrücke
Zoologischer garten: Zoologisk have - virkelig hyggeligt sted at gå en tur, men jeg vil ikke anbefale at smide penge efter det tilhørende akvarium... det var jævnt kedeligt!
Museumsinsel: Det er næsten et must-see hvis I er interesseret i museer og historie. Det er en ø med flere forskellige museer, men man kan ikke se dem alle på en dag - så bliver man helt skør i hovedet. Personligt ville jeg anbefale Pergamonmuseet 
Der er også kanalrundfarter og loppemarkeder (søg under flohmarkt), som kan findes rundt omkring i byen hvis I er i Berlin i weekenden.
Ting at spise:
Cafe im Litteraturhause: Fasanenstrasse 23 - vi var der til brunch på en varm sommerdag hvor vi sad udenfor i en lille have omgivet af idyl og blomster.
Monsieur Vuong: Alte Schönhauser Str. 46 - virkelig lækker, billig vietnamesisk restaurant.
The Bird: Am Falkplatz 5 - Burger- og steakhouse. Her blev vi nødt til at bestille bord fordi det var så populært
Kauf dich Glücklich: Oderberger str 44 - Vaffel/pandekage/ishus.