Hvor aktive er jeres vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.909 visninger
31 svar
13 synes godt om
21. juni 2014

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg simpelthen synes min datters vuggestue/børnehave er så pisse dovne...

de laver aldrig, som i ALDRG noget med børnene til jul var der lavet to stykker pap klippet som nisser tegnet med blyant på, det var det...

De har tur dag en dag om ugen, men ofte kommer de ikke afsted... Synes sku det er for lavt et eller andet sted, børnene oplever ikke andet end at lege på legepladsen (tjoe nogle gange regner det også kan de hoppe i vandpytter PÅ LEGEPLADSEN) Har lidt insider viden om børnehaven og der sker ikke meget mere der...

måske jeg har for høje krav, ved det ikke.. Men jeg kommer fra en privat inst som altid lavede noget med børnene... Selvfølgeligt var der også fri leg, men der var også aktiviteter...

mit dilemma er at hun snart skifter til børnehaven (integreret) og overvejer virkeligt om jeg skal rykke hende til en anden når nu hun alligevel skal skifte... Derudover har vi lillebrøster på vej, som jo nok skal gå hvor storesøster går...

mit problem er jo bare at jeg i realiteten ikke ved on græsset er grønnere på den anden side, og at min datter jo har det godt med de voksne, har gode venner både i vuggestuen og børnehaven... Men bliver sku lidt gal...

det skal lige siges at de ikke har den værste normering i verden, ved godt at det kan være et problem... Men vel ikke hver eneste dag året rundt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2014

MysteriousAngel

Vores tager heller ikke på ture. Hver dag kl 8.30 laver de sanglege, kl 9.30 går de ud i haven. Ind igen kl 11 og spiser mad og gøres klar til sovetid. Kl 15 er de ude igen. 

Jeg synes det er fint. Vi børn har brug for trygge rammer og ikke ture i lange baner. Det er nok mere vores behov. 

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

MysteriousAngel skriver:

Vores tager heller ikke på ture. Hver dag kl 8.30 laver de sanglege, kl 9.30 går de ud i haven. Ind igen kl 11 og spiser mad og gøres klar til sovetid. Kl 15 er de ude igen. 

Jeg synes det er fint. Vi børn har brug for trygge rammer og ikke ture i lange baner. Det er nok mere vores behov. 

Selvfølgeligt skal der være trygge rammer og rutiner, men synes også at børn skal opleve noget... 

Jeg kan jo høre på min datter hvor vild hun er når de endeligt kommer ud af huset... Og hvor stolt hun er når hun viser noget de har lavet... At det så kun sker max en gang om måneden synes jeg er lidt ringe...

og når man tænker på hvor mange aktiviteter og pædagogiske lege vi lærer på pædagog uddannelsen, skulle man mene at de voksne kunne finde på andet at lave end at bare holde øje med børnene

Anmeld

21. juni 2014

Røverdatter

Kan godt forstå din frustration. Altså,bøtn i vuggestuealderen har ikke det store behov for at lave en masse. De skal bare være til, lege og lære. MEN her er det vigtigt at pædagogerne der er tilknyttet giver dem noget at lære af. I min søns Steiner vughestue går de meget op i at børnene bliver inspireret og at pædagogerne har en rolig men aktiv atmosfære.

Pædagogerne laver mad, gør rent, lægger klude sammen. Børnene ser, hjælper til og lærer.

Der er masser af sang og udendørslege - hvilket jeg synes er meget vigtigt.

Børnene er med i madlavningen og pædagogerne er aldrig dovne, men stadig autoritære - dvs. Der er ikke på den måde behov for/brug for at aktivere og lege med børnene. Dette er helt op til børnene - så de også mærker deres egne aktive valg.

Men kan du evt. Snakke med stuen om det? Spørge ind til, hvad de laver i løbet af dagen? Måske melde dig i forældrebestyrelsen og være med til at give forslag til hverdagen? Det kan man i vores vs

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

Røverdatter skriver:

Kan godt forstå din frustration. Altså,bøtn i vuggestuealderen har ikke det store behov for at lave en masse. De skal bare være til, lege og lære. MEN her er det vigtigt at pædagogerne der er tilknyttet giver dem noget at lære af. I min søns Steiner vughestue går de meget op i at børnene bliver inspireret og at pædagogerne har en rolig men aktiv atmosfære.

Pædagogerne laver mad, gør rent, lægger klude sammen. Børnene ser, hjælper til og lærer.

Der er masser af sang og udendørslege - hvilket jeg synes er meget vigtigt.

Børnene er med i madlavningen og pædagogerne er aldrig dovne, men stadig autoritære - dvs. Der er ikke på den måde behov for/brug for at aktivere og lege med børnene. Dette er helt op til børnene - så de også mærker deres egne aktive valg.

Men kan du evt. Snakke med stuen om det? Spørge ind til, hvad de laver i løbet af dagen? Måske melde dig i forældrebestyrelsen og være med til at give forslag til hverdagen? Det kan man i vores vs

Har overvejet at sige noget på stuen... Har bare selv arbejdet i institution og læser nu til pædagog og goder helst ikk være en af de der brokkene forældre

men en lille hentydning kunne måske være en ide  

Er bare så mega konfliktsky, og hader det... Men måske man kunne efterlyse at de skriver på hjemmesiden hvad de lavet (hvilket de vidst skal gøre hver dag) så har man da en reel chance for at vide når der endeligt sker noget

Anmeld

21. juni 2014

Katia Juul Skovgaard

Anonym skriver:

Sagen er den at jeg simpelthen synes min datters vuggestue/børnehave er så pisse dovne...

de laver aldrig, som i ALDRG noget med børnene til jul var der lavet to stykker pap klippet som nisser tegnet med blyant på, det var det...

De har tur dag en dag om ugen, men ofte kommer de ikke afsted... Synes sku det er for lavt et eller andet sted, børnene oplever ikke andet end at lege på legepladsen (tjoe nogle gange regner det også kan de hoppe i vandpytter PÅ LEGEPLADSEN) Har lidt insider viden om børnehaven og der sker ikke meget mere der...

måske jeg har for høje krav, ved det ikke.. Men jeg kommer fra en privat inst som altid lavede noget med børnene... Selvfølgeligt var der også fri leg, men der var også aktiviteter...

mit dilemma er at hun snart skifter til børnehaven (integreret) og overvejer virkeligt om jeg skal rykke hende til en anden når nu hun alligevel skal skifte... Derudover har vi lillebrøster på vej, som jo nok skal gå hvor storesøster går...

mit problem er jo bare at jeg i realiteten ikke ved on græsset er grønnere på den anden side, og at min datter jo har det godt med de voksne, har gode venner både i vuggestuen og børnehaven... Men bliver sku lidt gal...

det skal lige siges at de ikke har den værste normering i verden, ved godt at det kan være et problem... Men vel ikke hver eneste dag året rundt

De har jo i hvert fald en læreplan de skal overholde og det lyder da ikke sådan. Børn skal motiveres, stimuleres og aktiveres, også i en vuggestue.

Spørg ind til deres ugeplan, man må jo godt komme med gode ideer og inputs.

Jeg arbejder selv i en vuggestue og vi har da en anelse mere struktur i og med vi har uge-skemaer. Vores skema kunne typisk være:

Mandag: Vi går på legepladsen (motorcykler, løbecykler, sandting, gynger, vipper osv)

Tirsdag: Turdag (Besøg på Byggelegepladsen, Søen og se til ænderne, Vinke til togene)

Onsdag: Nærværsdag, vi laver aktiviteter på stuen i mindre grupper (ofte aldersopdelt)

Torsdag: Legeplads (kridt, cykler, krible-krable)

Fredag: Legeplads for de store og tumletid for de små

Anmeld

21. juni 2014

lineog4

Den vuggestue mine har gået i har ikke været verdens mest aktive i forhold til ag komme ud af huset, men tilgengæld var de de mest fantastiske voksne som var sammen med børnene, deres primære værested var på gulvet midt i børneflokken og det virkede som alle børn blev set og hørt.

Har haft børn i samme integrerede institution i nu 8 år og kan se hvordan man har måtte prioritere i takt med pengene blev mindre og mindre især til lønkroner og en af nedprioriteringrr har været ture ud af huset - må indrømme jeg som forældre anerkender den prioritering så der er flere hænder hjemme, mere overskud til at se den enkelte og så må jeg som forældre tage turene rundt.

Gad da godt der var lønkroner nok til der var nok voksne til både ture og hjemme, men det er der ikke.
Jeg kan fortælle at der på de 8 år er forsvundet to pædagog medhjælpere i vuggestuen den ene fuldtid og den anden deltid og stuen er forøget med et barn.
I børnehavedelen er der vist "kun" forsvundet halvanden fuldtidsstillinger til to grupper, me tilgengæld er der kommet to børn mere i hver gruppe og vikarkronerne er blevet skåret en del.

Anmeld

21. juni 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes ikke du skal rykke din datter hvis hun trives fint. Og du kan sagtens risikere samme forhold i en anden børnehave.

men har du prøvet at sige at du synes der mangler lidt kreativitet og har du spurgt ind til hvorfor de forskellige ture ud af huset bliver aflyst?

jeg ville efterspørge lidt rytmik og lidt kreativitet, evt. i små grupper af gangen mens resten er på legepladsen, så bliver det også mere kvalitetstid 

de kan jo også tage de kreative ting med ud på legepladsen hvis det er fordi børnene vil være ude i det gode vejr 

men i min drengs vuggestue er de gode til både at bage, male, tegne, klippe klistre osv. De har ikke været på særlig mange tur her på det sidste, men der har også været personalemangel. 

Anmeld

21. juni 2014

MysteriousAngel

Anonym skriver:

Selvfølgeligt skal der være trygge rammer og rutiner, men synes også at børn skal opleve noget... 

Jeg kan jo høre på min datter hvor vild hun er når de endeligt kommer ud af huset... Og hvor stolt hun er når hun viser noget de har lavet... At det så kun sker max en gang om måneden synes jeg er lidt ringe...

og når man tænker på hvor mange aktiviteter og pædagogiske lege vi lærer på pædagog uddannelsen, skulle man mene at de voksne kunne finde på andet at lave end at bare holde øje med børnene

For mig er det ikke vigtigt at de kommer ud og ser noget. For mig er det vigtigst at de oplever verdenen i trygge rammer. Jeg skal nok tage dem ud i verdenen i det omfang jeg synes. Jeg har desuden ikke oplevet at min 2 årige har klaget over de ikke kommer på tur. For sådan er det og har altid været sådan.. 

Tænker, at hvis ikke de ved at verdenen er anderledes så kan de ikke klage over de mangler noget. 

Anmeld

21. juni 2014

Anonym trådstarter

Katia Juul Skovgaard skriver:

De har jo i hvert fald en læreplan de skal overholde og det lyder da ikke sådan. Børn skal motiveres, stimuleres og aktiveres, også i en vuggestue.

Spørg ind til deres ugeplan, man må jo godt komme med gode ideer og inputs.

Jeg arbejder selv i en vuggestue og vi har da en anelse mere struktur i og med vi har uge-skemaer. Vores skema kunne typisk være:

Mandag: Vi går på legepladsen (motorcykler, løbecykler, sandting, gynger, vipper osv)

Tirsdag: Turdag (Besøg på Byggelegepladsen, Søen og se til ænderne, Vinke til togene)

Onsdag: Nærværsdag, vi laver aktiviteter på stuen i mindre grupper (ofte aldersopdelt)

Torsdag: Legeplads (kridt, cykler, krible-krable)

Fredag: Legeplads for de store og tumletid for de små

Nej det lader ikke til at der bliver arbejdet meget efter læreplaner...

de havde for godt et år siden et farve tema... Som var super godt, hver uge havde en farve så maden blev farvet, de lærte om hvilke ting der havde den farve osv... Men tror ikke der har været rigtige projekter siden der...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.