Orkide hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2014

Victoria2013

*Pingvinen* skriver:

Har rimelig mange orkideer, men har aldrig rigtigt fundet fidusen til at passe dem helt perfekt.

Jer der har et godt tag på dem - hvad gør I?
Start fra I tager den med hjem fra supermarkedet af...
Tager I potten af? Planter den om? Orkide-jord? Stå mod syd? Gødning osv osv.....
Fortæl endelig, så jeg kan få styr på dem, så de blomstrer og blomstre....

Jeg gør som svigermor siger jeg skal gøre, for hun har rigtig meget forstand på blomster og planter  og det virker...

Orkidéerne skal vandes nedefra - altså hæld vand under dem i orkidé-potten og lad dem selv tage det de har brug for. 

Vandet man vander med skal helst enten være kogt vand eller regnvand. Når vi koger vand til te/kaffe i elkedlen kommer vi resten i en kande, som vi så bruger til orkidéerne når det er afkølet. 

Det er såmænd de simple råd fra svigermor - det er først efter jeg er begyndt at følge de råd at mine orkidéer holder længe. De står i øvrigt i en vindueskarm, omend ofte med gardinet trukket ned, men det skulle ikke have nogen betydning... har det i hvert fald ikke hér. De er heller ikke plantet om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2014

Masig

Jeg har mine i nord-vendte vinduer, så de ikke får så meget sol. Faktisk får de kun direkte sol tidligt om morgenen. Jeg har altid bare ladet dem være i den potte de kommer i, og så bare sat dem i en potteskjuler som passer i str. Jeg vander ca 1-2 gange om ugen, bare en lille bitte sjat... Og de blomstre fint. De to jeg har lige nu, har jeg haft i et par år efterhånden. De visne grene klipper jeg af ned til dér hvor de ikke er visne...

Anmeld

20. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har jeg i hvert fald 2-3 orkider der er mellem 10-12 år gamle, og endnu flere der er mellem 5-6 år gamle. De er flyttet med mig rundt i årens løb. De blomstrer flere gange om året, og står i hver deres retning.

Vi har stor syd vendte vinduer i stuen, hvor vi har 4 orkider. De får masser af lys, og vand et par gange pr mdr.

De andre står i vores køkken vinduer, der vender mod nord, så de får knap så meget lys, men mere vand, fordi jeg husker det, når jeg står ved vasken.

Jeg tager dem aldrig ud af potten de kommer i, men sætter dem i gode store skjuler, med plads til rødderne. Bruger lidt gødning hvis jeg tænker de trænger. Knækker de visne grene af, når de er helt visne. Vander tit bare med en sjat alm vand. Vh stine

Anmeld

20. juni 2014

*Pingvinen*

Godt så... Tusinde tak for alle jeres råd....
Hva så nu.... jeg har plantet mine orkideer over i alm pottemuldjord og der har de stået - Tja... nogle i flere år... de er ikke gået ud, men er måske mere gået i stå...
Hvad skal jeg så gøre nu??

Anmeld

20. juni 2014

Laulund87

Jeg har et vindue fyldt med orkidéer, tror der er 8 eller 9.

Det er den eneste blomst/plante jeg kan passe, alt andet dør

De bliver ikke plantet om, kommer bare i en potte. De blomster med et par måneders mellemrum. Klipper stilken af når den er vissen, ikke før, for den kan godt skyde flere gange. Når en ny stilk kommer flere, klipser jeg den på en pind.

Vander dem når jeg husker det, gøder ikke og de står i direkte sollys.

Hov jeg har forresten haft nogle af dem i 7-8 år.

Anmeld

20. juni 2014

LilleLene

*Pingvinen* skriver:

Har rimelig mange orkideer, men har aldrig rigtigt fundet fidusen til at passe dem helt perfekt.

Tager I potten af? Planter den om? Orkide-jord? Stå mod syd? Gødning osv osv.....

JEg køber KUN dem fra IKEA, så står de i min sydvendte vindueskarm, og så får de vand når jeg tænker "guuuuud, det er længe siden de har fået vand"

Og de står perfekt, og skyder når de har blomstret

Anmeld

20. juni 2014

fo82

Mine orkideer kan ikke læse og jeg kender ikke reglerne - mened klarer sig fint og blomstrer ind i mellem :-D 

Anmeld

21. juni 2014

Mor til Ella

*Pingvinen* skriver:

For det første lad være at købe dem for billigt, det synes jeg er min erfaring.

Jeg sætter den i potte, uden at plante om, bruger ingen gødning. Hver uge får den en kop lunken vand. Og står i direkte sollys.

I caribien vokser de jo vildt på klipper og træer, så de har enlig bedre af at tørre lidt ud frem for at være for våde...

Elsker den blomst

En anden blomst jeg da lige vil slå et slag for er fandskærms blomst, de er umulige at slå i hjem, og sætter de flotteste blomster som vender op ad og blomster 9 mdr om året ca.

Anmeld

21. juni 2014

BabyMus

Der er så mange måder at gøre det på og alle gør det forskelligt. Så jeg tror ikke du behøver at gå efter en direkte facitliste, men bare gør som du selv føler for.

Jeg havde engang en blomsterdame der kom forbi med blomster en gang om ugen. Jeg spurgte hende hvordan man gjorde med orkidéer bedst. Og hun har aldrig sagt noget med at man skulle plante dem om i noget andet jord. Hun sagde at de ikke måtte stå i direkte sollys og de må ikke få kulde og så skulle man vande dem en gang om ugen, og lade dem selv suge vand i et minut og så var det nok.

Så det er hvad jeg gør, og jeg planter dem ikke om. Jeg sætter dem bare ned i en urtepotteskjuler og lader dem stå i deres egen plasticbøtte og så er det dét.

Anmeld

21. juni 2014

Mimic

*Pingvinen* skriver:

SKAL åbenbart have det skåret ud i pap....
Når vi har købt en orkide, så er den i sådan en, alt for lille, plasticpotte. Skal den blive i den også bare sættes over i en alm urtepotteskjuler eller er det bedst at sætte dem i en original orkidepotteskjuler.

Potten de står i er ikke for lille (min erfaring) orkideens rødder har bare en tendens til at kravle ovenud

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.