Orkide hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.595 visninger
19 svar
2 synes godt om
20. juni 2014

*Pingvinen*

Har rimelig mange orkideer, men har aldrig rigtigt fundet fidusen til at passe dem helt perfekt.

Jer der har et godt tag på dem - hvad gør I?
Start fra I tager den med hjem fra supermarkedet af...
Tager I potten af? Planter den om? Orkide-jord? Stå mod syd? Gødning osv osv.....
Fortæl endelig, så jeg kan få styr på dem, så de blomstrer og blomstre....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2014

NasimG

Vi planter dem aldrig om. Men husk de ikke må stå i direkte sol lys. De skal kun have lidt vand en gang om ugen. Helst noget kogt vand som er blevet kold. Jeg plejer at komme vander i potten og efter halv times tid, hælder jeg det vand der er tilbage ud, fordi de må ikke få for meget vand 

Anmeld

20. juni 2014

Ka+Ma=Be

Ja jeg gør det så helt omvendt af ovenstående! og mine står altid med blomst.

Jeg planter dem med lidt sten i bunden og sørger for at der altid er vand i bunden.  Gerne så de nederste rødder er let dækket (kun lidt) De står i direkte sollys og får lidt gødning ind imellem

Held og lykke med de grønne fingre

Anmeld

20. juni 2014

*Pingvinen*

NasimG skriver:

Vi planter dem aldrig om. Men husk de ikke må stå i direkte sol lys. De skal kun have lidt vand en gang om ugen. Helst noget kogt vand som er blevet kold. Jeg plejer at komme vander i potten og efter halv times tid, hælder jeg det vand der er tilbage ud, fordi de må ikke få for meget vand 

Tak for svar.
Kommer du dem så i nogle ''rigtige'' orkidepotter?
Vokser blomsterne/rødderne sig ikke for store efterhånden, så de er nødt til at skal plantes om?

Kan de står, med succes, inde i et rum - altså på en skænk, bord osv?

Vi har overdækket terrasse mod syd og derved kommer der ikke DIREKTE sol ind mod syd, men det er måske alligevel for meget?

Anmeld

20. juni 2014

NasimG

Vi har haft to orkideer i et år og de har ikke behøvet at blive plantet om. På tidspunktet får de nok brug for det, men det ved jeg ikke noget om :-) Hvis ikke der er direkte sol, så er det fint. En anden god fif er at når der ikke er flere blomster på dem, har de det allerbedst ved at man sætter dem i et rum hvor de næsten ingen sol får, heller ikke så meget vand. Så skal der nok komme masser af flotte blomster igen efter ca tre måneder :-) 

Anmeld

20. juni 2014

NasimG

Og ja de kan sagtens stå i et rum, på et bord. Der har de det faktisk allerbedst

Anmeld

20. juni 2014

*Mor Til Albert*

*Pingvinen* skriver:

Har rimelig mange orkideer, men har aldrig rigtigt fundet fidusen til at passe dem helt perfekt.

Tager I potten af? Planter den om? Orkide-jord? Stå mod syd? Gødning osv osv.....

Jeg har en del orkidé-erfaring. Jeg har selv 18 og forskellige arter.
Det bedste er at de står i plastpotter med huller, sådan at vandet kan løbe fra dem. De kan nemlig ikke lide at stå med 'tæerne' i vand.
Her om sommeren skal de have vand mindst 2 gange om ugen og må IKKE stå i direkte sollys.
Det var lige nogle hurtige tips.

Anmeld

20. juni 2014

*Pingvinen*

Står jeres orkideer i sådan nogle originale orkidepotter? Synes nemlig ikke de alm urtepotteskjulere passer til orkidestørrelserne.

Anmeld

20. juni 2014

*Pingvinen*

SKAL åbenbart have det skåret ud i pap....
Når vi har købt en orkide, så er den i sådan en, alt for lille, plasticpotte. Skal den blive i den også bare sættes over i en alm urtepotteskjuler eller er det bedst at sætte dem i en original orkidepotteskjuler.

Anmeld

20. juni 2014

Jegermig

*Pingvinen* skriver:

Jeg har haft heldet med mig.!

køber dem ofte i supermarkederne og Ikea. 

Når men omplanter dem altid, i glasvaser og bruger Orkidé jordblanding. 

Klipper/omskærer dem oftest med det samme. Klipper/omskærer dem efter 3 knæk. da man ikke ved hvor længe de har blomstret. Især hvis de hænger meget, eller er helt matte. 

Mine orkideer står i vinduerne og har klaret sig fint, da solen kredser hele vejen rundt i løbet af dagen. 

Vander dem hver 4-5 dag og så for de en ordentlig omgang, som de pænt bruger.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.