Er det forkert at gå på kirkegård?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2014

lille-fisen

Anonym skriver:

Min pige på 4 år har spurgt om ikke vi skal gå op og se den lokale kirkegård/kirke. Hun synes det ser meget flot ud og er nysgerrig.

Må man godt det når det ikke er for at besøge en grav og hvad med at gå ind i kirken? Er det uetisk, eller hvad man skal sige, at gå rundt og kigge?

Vi vil selvfølgelig gå lige så stille rundt, ikke gå ind på gravene og opføre os respektfuldt

Det er da helt fint at gå en tur der!  Du skulle se i København der solbader/holder picnic/går folk tur på kirkegårdene fx assistens kirkegården eller Bispebjerg kirkegård. Under alle omstændigheder er alle mennesker da altid velkomne til at gå en tur på kirkegårde og også ind i kirken - de står jo åbne, for at man kan gøre netop det 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2014

LJMNA

Self kan i det, så længe i udviser respekt overfor besøgene og gravende..

min datter foreslår ofte om vi ikk skal tag op og spise frokost ved Emil (hendes fætter).. Så sætter vi ogs op på græsset og snakker om ham og hygger.

Anmeld

18. juni 2014

Muffinmus

Altså, jeg er jo ateist og undgår gerne kirker. Men kirkegårde er på en måde hyggelige/) vi har flere gange gået ture på den lokale og snakket om det, set de fine sten og blomster synes ikke der er noget galt i det.

Anmeld

18. juni 2014

lycly

Så længe man udviser respekt for de andre besøgende og gravene, kirken osv så er der intet galt i det, tvært imod synes jeg det er en rigtig god ide at lade børn besøge en kirke og en kirkegård :-)

Anmeld

19. juni 2014

Mitlivsommooor

Anonym skriver:

Min pige på 4 år har spurgt om ikke vi skal gå op og se den lokale kirkegård/kirke. Hun synes det ser meget flot ud og er nysgerrig.

Må man godt det når det ikke er for at besøge en grav og hvad med at gå ind i kirken? Er det uetisk, eller hvad man skal sige, at gå rundt og kigge?

Vi vil selvfølgelig gå lige så stille rundt, ikke gå ind på gravene og opføre os respektfuldt

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé og så længe man går stille rundt og ikke råber og skriger, ser jeg intet galt i det - tvært i mod, synes jeg det kunne være lærerigt for din datter. Måske I kunne tage en lille snak om hvem der ligger på kirkegården og hvad man ellers bruger kirken til.

Nogle synes døden er et svært emne at snakke med børn om, men ofte er det faktisk os som voksne der har det sværest ved det - børn kan tåle langt mere end vi som voksne forestiller os og så er kirkegårde jo også andet en død og begravelse.

(dåb, konfirmation og bryllup - en masse smukke ting)

Anmeld

19. juni 2014

StineC

Selvfølgelig må i det! vi går tit ture på kirkegården. Det er hyggeligt at gå rundt og kigge på de forskellige gravsten og se hvordan der er blevet pyntet. Det er helt normalt. Selvfølgelig står man ikke og kigger folk over skulderen hvis der står nogle og sørger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.