Anonym skriver:
Må jeg spørge om, hvad du gjorde for at "bekæmpe" rødmen?
bare jeg sidder til fx familienkommensammen og pludselig bliver i fokus, rødmer jeg og jeg kan bare mærke varmen stiger.. Det er forfærdeligt. Altid da jeg gik i skole og havde timer, kan huske jeg aldrig rekte hånden i vejret, da jeg jo så kom i fokus og folk kiggede.. aner ikke hvad jeg skal gøre.. Der skal ingenting til
Sådan har jeg også haft det...mit stammer blandt andet fra angstanfald, som jeg langsomt er kommet over. Jeg har gjort flere ting: Hvis jeg fx sad i en situation hvor jeg rødmede tænkte jeg, at nu snakker jeg videre og lader ikke rødmen få overtaget! Jeg øvede mig i at tænke på noget andet fx. Det har krævet en del af mig rent psykisk. Eller hvis jeg har kunne mærke rødmen komme langsomt snigende, så har jeg også sagt til mig selv, at ingen nødvendigvis kan se at jeg blir utilpas nu indeni, og derefter begyndte min rødmen langsomt at forsvinde, eller gik væk hurtigt. Det har også hjulpet meget at sige det højt: "jeg har en slem tendens til at rødme, og det er ubehageligt for mig, men jeg øver mig i at bekæmpe det". Det var som om at det hjalp da jeg først sagde det højt, og at det ikke længere var så tabu/pinligt...mine veninder spurgte fx ind til hvad der mon kunne være årsag til det, og om jeg kunne beskrive hvad jeg følte imens. Det var effektivt, at snakke højt om det!
Jeg kan stadig rødme idag, men det er meget lidt i forhold til tidligere 
Anmeld