Søger hjælp fra evt dansk lærer :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juni 2014

lineog4

Anonym skriver:



Tak for svar. Læreren har blot skrevet han skal læse 20 min hver dag, hvilket jo er fint og det vi gør i forvejen. Tænker blot om det er nok, hvis nu det halter med hans sprogforståelse. For hvis han ikke forstår hvad han læser, kan han jo ikke sætte farten op. Hvordan kan vi hjælpe med sproget ?? 



Det afhænger jo meget af hans udfordring er det ordbogen der er lille, er det fx over og underbegreber, er det når ordene sættes sammen eller noget helt andet...
Jeg tænker han træner afkodning med at læse 20 minutter selv men har I spurgt til indhold, kan han genfortælle. Kan han ikke træner han kun afkodning. En mulighed er jo at læse højt for ham og tale om teksten. Det er også en mulighed at arbejde med strategier måske tage bøger med billeder i og tale om billedet før han læser så han har fået en forforståelse før han går i gang, vælge bøger med simpel fortælling. I det hele taget forforståelse hvad skal jeg læse om, hvad tror jeg, jeg får at vide, hvad ville jeg gerne vide (kan man også gøre med skønlitteratur). Og så ville jeg nok ikke lade ham læse 20 minutter alene men læse sammen - i kunne skiftes han læser en side du læser en anden. Du genfortæller den side han læste og han genfortæller den du læste osv.
Men hvis læren vil træne hastighed findes der også metoder, ville jeg bare ikke gøre før jeg vidste han forstod hvad han læste

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Det afhænger jo meget af hans udfordring er det ordbogen der er lille, er det fx over og underbegreber, er det når ordene sættes sammen eller noget helt andet...
Jeg tænker han træner afkodning med at læse 20 minutter selv men har I spurgt til indhold, kan han genfortælle. Kan han ikke træner han kun afkodning. En mulighed er jo at læse højt for ham og tale om teksten. Det er også en mulighed at arbejde med strategier måske tage bøger med billeder i og tale om billedet før han læser så han har fået en forforståelse før han går i gang, vælge bøger med simpel fortælling. I det hele taget forforståelse hvad skal jeg læse om, hvad tror jeg, jeg får at vide, hvad ville jeg gerne vide (kan man også gøre med skønlitteratur). Og så ville jeg nok ikke lade ham læse 20 minutter alene men læse sammen - i kunne skiftes han læser en side du læser en anden. Du genfortæller den side han læste og han genfortæller den du læste osv.
Men hvis læren vil træne hastighed findes der også metoder, ville jeg bare ikke gøre før jeg vidste han forstod hvad han læste



Udfra den besked læreren har sendt er det kun hastighed der er et problem ( vurdere læsekonsulenten ) Men jeg kan alligevel ikke lade være med at koble de 2 ting sammen, da han i en læsetest tidligere på året jo var under middel, samt en test for år tilbage vurderede ham 2-3 bagud i sprogforståelse. Læreren mener blot det handler om træning 20 min hver dag.

Oplever ofte når han læser en tekst f.eks lektier og skal svare på spørgsmål dertil kan han ikke svare. Har været efter ham, at han ikke læser ordenligt men måske han ganske simpelt ikke fanger det ??

Jeg tænker blot for har jo slet ingen faglig erfaring til at vurdere det ene eller andet, blot tanker.

Tror jeg vil prøve at få ham til at læse højt, og genfortælle, se om han får fat i hvad historien handler om.

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter





Det afhænger jo meget af hans udfordring er det ordbogen der er lille, er det fx over og underbegreber, er det når ordene sættes sammen eller noget helt andet...
Jeg tænker han træner afkodning med at læse 20 minutter selv men har I spurgt til indhold, kan han genfortælle. Kan han ikke træner han kun afkodning. En mulighed er jo at læse højt for ham og tale om teksten. Det er også en mulighed at arbejde med strategier måske tage bøger med billeder i og tale om billedet før han læser så han har fået en forforståelse før han går i gang, vælge bøger med simpel fortælling. I det hele taget forforståelse hvad skal jeg læse om, hvad tror jeg, jeg får at vide, hvad ville jeg gerne vide (kan man også gøre med skønlitteratur). Og så ville jeg nok ikke lade ham læse 20 minutter alene men læse sammen - i kunne skiftes han læser en side du læser en anden. Du genfortæller den side han læste og han genfortæller den du læste osv.
Men hvis læren vil træne hastighed findes der også metoder, ville jeg bare ikke gøre før jeg vidste han forstod hvad han læste



sidder lige med resultat af ny test lavet her i juni, der er han under middel i sprogforståelse og afkodning.

Anmeld

17. juni 2014

lineog4

Anonym skriver:



Udfra den besked læreren har sendt er det kun hastighed der er et problem ( vurdere læsekonsulenten ) Men jeg kan alligevel ikke lade være med at koble de 2 ting sammen, da han i en læsetest tidligere på året jo var under middel, samt en test for år tilbage vurderede ham 2-3 bagud i sprogforståelse. Læreren mener blot det handler om træning 20 min hver dag.

Oplever ofte når han læser en tekst f.eks lektier og skal svare på spørgsmål dertil kan han ikke svare. Har været efter ham, at han ikke læser ordenligt men måske han ganske simpelt ikke fanger det ??

Jeg tænker blot for har jo slet ingen faglig erfaring til at vurdere det ene eller andet, blot tanker.

Tror jeg vil prøve at få ham til at læse højt, og genfortælle, se om han får fat i hvad historien handler om.



Synes nu ikke 160 ord i minuttet i stillelæsning et langsomt - men det er en udfordring hvis han ikke forstår hvad han læser for så kan man sige læsningen egentlig er spild af tid

Dog ville jeg da lytte til såvel lærer og læsekonsulent da de jo mange gange har en stor viden, men det betyder ikke man ikke må sætte spørgesmålstegn ved deres udsagn.

En god test er de tekster hvor der er 3 ord i parentes og man så skal vælge det rigtige ord det kan man se både om de fanger sætningen men også helheden i teksten.

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Synes nu ikke 160 ord i minuttet i stillelæsning et langsomt - men det er en udfordring hvis han ikke forstår hvad han læser for så kan man sige læsningen egentlig er spild af tid

Dog ville jeg da lytte til såvel lærer og læsekonsulent da de jo mange gange har en stor viden, men det betyder ikke man ikke må sætte spørgesmålstegn ved deres udsagn.

En god test er de tekster hvor der er 3 ord i parentes og man så skal vælge det rigtige ord det kan man se både om de fanger sætningen men også helheden i teksten.



Nej men skidt når han som skrevet japper igennem uden at fange helheden i teksten .Nu er det bestemt ikke fordi jeg ikke lytter på hvad de 2 siger  Sådan skulle det nu ikke forståes. Føler bare han bliver " tabt " lidt i det hele. Der har gentagne gange været " noget " samt test mm der viser han ikke er aldersvarende uden der bliver gjordt mere ved det. Så ja det sætter jeg spørgsmål ved  Han rykker sig jo ikke rigtig videre  

Hvilket test er det ? Du nævner ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.