lineog4 skriver:
Det afhænger jo meget af hans udfordring er det ordbogen der er lille, er det fx over og underbegreber, er det når ordene sættes sammen eller noget helt andet...
Jeg tænker han træner afkodning med at læse 20 minutter selv men har I spurgt til indhold, kan han genfortælle. Kan han ikke træner han kun afkodning. En mulighed er jo at læse højt for ham og tale om teksten. Det er også en mulighed at arbejde med strategier måske tage bøger med billeder i og tale om billedet før han læser så han har fået en forforståelse før han går i gang, vælge bøger med simpel fortælling. I det hele taget forforståelse hvad skal jeg læse om, hvad tror jeg, jeg får at vide, hvad ville jeg gerne vide (kan man også gøre med skønlitteratur). Og så ville jeg nok ikke lade ham læse 20 minutter alene men læse sammen - i kunne skiftes han læser en side du læser en anden. Du genfortæller den side han læste og han genfortæller den du læste osv.
Men hvis læren vil træne hastighed findes der også metoder, ville jeg bare ikke gøre før jeg vidste han forstod hvad han læste
Udfra den besked læreren har sendt er det kun hastighed der er et problem ( vurdere læsekonsulenten ) Men jeg kan alligevel ikke lade være med at koble de 2 ting sammen, da han i en læsetest tidligere på året jo var under middel, samt en test for år tilbage vurderede ham 2-3 bagud i sprogforståelse. Læreren mener blot det handler om træning 20 min hver dag.
Oplever ofte når han læser en tekst f.eks lektier og skal svare på spørgsmål dertil kan han ikke svare. Har været efter ham, at han ikke læser ordenligt
men måske han ganske simpelt ikke fanger det ??
Jeg tænker blot for har jo slet ingen faglig erfaring til at vurdere det ene eller andet, blot tanker.
Tror jeg vil prøve at få ham til at læse højt, og genfortælle, se om han får fat i hvad historien handler om.
Anmeld