lineog4 skriver:
Som mor med meget mere skriver, er det svært at sige uden viden om omfanget.
Men da læsning er afkodning plus forståelse så vil en manglende de sprogforståelse jo nok gøre læsning mere udfordrende. Et barn uden stort sprog kan jo godt lære afkodningen, lydene af ordene og sætte dem sammen, men på samme måde som jeg sagtens kan læse tysk dvs. Uden jeg egentlig ved hvad jeg læser og jeg ved ikke om jeg læser forkert og kan ikke rette mig selv.
Ja det er selvfølgelig rigtig nok. En psykolog har testede ham for 1,5 år siden, hvor konklutionen var at han havde specifikke vanskelighder på det sproglige område. En læsetest i år har viste han lå under middel i sprogforståelse. Han blev tilbud et stavekursus som netop er afsluttet. Lærerne har sendt følgende
Højtlæsning: Han læser 76 ord i minuttet. I 6. klasse skal man kunne nå at læse 160 ord i minuttet, så det handler altså i høj grad om hastighed.
Stillelæsning: Han læser 160 ord i minuttet, men forstår ikke det, han læser. Her "japper" han uden at stoppe op og tænke sig om.
Så tænkte blot om de 2 ting evt kunne hænge sammen ?
Anmeld