Søger hjælp fra evt dansk lærer :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.510 visninger
14 svar
0 synes godt om
16. juni 2014

Anonym trådstarter

Håber der sidder en dansklærer derude som kan hjælpe mig  Har en dreng med manglende sprogforståelse, hvilken betydning har det i forhold til at læse ? Har det indflydelse på f.eks hastigheden når han læser ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Håber der sidder en dansklærer derude som kan hjælpe mig  Har en dreng med manglende sprogforståelse, hvilken betydning har det i forhold til at læse ? Har det indflydelse på f.eks hastigheden når han læser ?



Det er godt nok svært at sige uden at kende omfanget af hans manglende sprogforståelse. Umiddelbart må det være svært at få bogstaverne til at give mening, hvis man ikke kender så mange ord. 

Anmeld

17. juni 2014

lineog4

Som mor med meget mere skriver, er det svært at sige uden viden om omfanget.
Men da læsning er afkodning plus forståelse så vil en manglende de sprogforståelse jo nok gøre læsning mere udfordrende. Et barn uden stort sprog kan jo godt lære afkodningen, lydene af ordene og sætte dem sammen, men på samme måde som jeg sagtens kan læse tysk dvs. Uden jeg egentlig ved hvad jeg læser og jeg ved ikke om jeg læser forkert og kan ikke rette mig selv.

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Som mor med meget mere skriver, er det svært at sige uden viden om omfanget.
Men da læsning er afkodning plus forståelse så vil en manglende de sprogforståelse jo nok gøre læsning mere udfordrende. Et barn uden stort sprog kan jo godt lære afkodningen, lydene af ordene og sætte dem sammen, men på samme måde som jeg sagtens kan læse tysk dvs. Uden jeg egentlig ved hvad jeg læser og jeg ved ikke om jeg læser forkert og kan ikke rette mig selv.



Ja det er selvfølgelig rigtig nok. En psykolog har testede ham for 1,5 år siden, hvor konklutionen var at han havde specifikke vanskelighder på det sproglige område. En læsetest i år har viste han lå under middel i sprogforståelse. Han blev tilbud et stavekursus som netop er afsluttet. Lærerne har sendt følgende

Højtlæsning: Han læser 76 ord i minuttet. I 6. klasse skal man kunne nå at læse 160 ord i minuttet, så det handler altså i høj grad om hastighed.

Stillelæsning: Han læser 160 ord i minuttet, men forstår ikke det, han læser. Her "japper" han uden at stoppe op og tænke sig om.

Så tænkte blot om de 2 ting evt kunne hænge sammen ?

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:



Det er godt nok svært at sige uden at kende omfanget af hans manglende sprogforståelse. Umiddelbart må det være svært at få bogstaverne til at give mening, hvis man ikke kender så mange ord. 



Ja det er selvfølgelig rigtig nok. En psykolog har testede ham for 1,5 år siden, hvor konklutionen var at han havde specifikke vanskelighder på det sproglige område. En læsetest i år har viste han lå under middel i sprogforståelse. Han blev tilbud et stavekursus som netop er afsluttet. Lærerne har sendt følgende

Højtlæsning: Han læser 76 ord i minuttet. I 6. klasse skal man kunne nå at læse 160 ord i minuttet, så det handler altså i høj grad om hastighed.

Stillelæsning: Han læser 160 ord i minuttet, men forstår ikke det, han læser. Her "japper" han uden at stoppe op og tænke sig om.

Så tænkte blot om de 2 ting evt kunne hænge sammen ?

Anmeld

17. juni 2014

lineog4

Anonym skriver:



Ja det er selvfølgelig rigtig nok. En psykolog har testede ham for 1,5 år siden, hvor konklutionen var at han havde specifikke vanskelighder på det sproglige område. En læsetest i år har viste han lå under middel i sprogforståelse. Han blev tilbud et stavekursus som netop er afsluttet. Lærerne har sendt følgende

Højtlæsning: Han læser 76 ord i minuttet. I 6. klasse skal man kunne nå at læse 160 ord i minuttet, så det handler altså i høj grad om hastighed.

Stillelæsning: Han læser 160 ord i minuttet, men forstår ikke det, han læser. Her "japper" han uden at stoppe op og tænke sig om.

Så tænkte blot om de 2 ting evt kunne hænge sammen ?



Et skud fra hoften:

I højtlæsning kan det jo være han selv hører der ikke er en mening for han og han derfor sætter farten ned.

Og han japper og forstår ikke netop fordi han har lært afkodningen men ikke har forståelsen - egentlig er han så ikke en læser.

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Et skud fra hoften:

I højtlæsning kan det jo være han selv hører der ikke er en mening for han og han derfor sætter farten ned.

Og han japper og forstår ikke netop fordi han har lært afkodningen men ikke har forståelsen - egentlig er han så ikke en læser.



Ja det kan sagtens være muligheden. Men har de 2 ting nogett med hinanden at gøre ?? Hans manglende sprogforståelse gør han læser langsomt - er det udelukket træning der skal til ? Er selvfølgelig godt klar over at alt øvelse hjælper og han læser også hver dag. Kan bare ikke lade være med at tænke om de 2 ting hænger sammen . For hvis man ikke forstår sætter man vel farten ned ?? Tror heller ikke han læser alderssvarende lix

Anmeld

17. juni 2014

lineog4

Anonym skriver:



Ja det kan sagtens være muligheden. Men har de 2 ting nogett med hinanden at gøre ?? Hans manglende sprogforståelse gør han læser langsomt - er det udelukket træning der skal til ? Er selvfølgelig godt klar over at alt øvelse hjælper og han læser også hver dag. Kan bare ikke lade være med at tænke om de 2 ting hænger sammen . For hvis man ikke forstår sætter man vel farten ned ?? Tror heller ikke han læser alderssvarende lix



Skulle næsten underligt der ikke er en sammenhæng. Ved jeg med tosprogede elever der er udfordret af deres tosprogshed ikke træner decideret læsehastighed men i højere grad ordforråd og bare det at læse og kunne genfortælle. Ville nok sætte fokus på sproget og knap så meget på læsehastighed

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Skulle næsten underligt der ikke er en sammenhæng. Ved jeg med tosprogede elever der er udfordret af deres tosprogshed ikke træner decideret læsehastighed men i højere grad ordforråd og bare det at læse og kunne genfortælle. Ville nok sætte fokus på sproget og knap så meget på læsehastighed



Tak for svar. Læreren har blot skrevet han skal læse 20 min hver dag, hvilket jo er fint og det vi gør i forvejen. Tænker blot om det er nok, hvis nu det halter med hans sprogforståelse. For hvis han ikke forstår hvad han læser, kan han jo ikke sætte farten op. Hvordan kan vi hjælpe med sproget ?? 

Anmeld

17. juni 2014

lineog4

Anonym skriver:



Ja det kan sagtens være muligheden. Men har de 2 ting nogett med hinanden at gøre ?? Hans manglende sprogforståelse gør han læser langsomt - er det udelukket træning der skal til ? Er selvfølgelig godt klar over at alt øvelse hjælper og han læser også hver dag. Kan bare ikke lade være med at tænke om de 2 ting hænger sammen . For hvis man ikke forstår sætter man vel farten ned ?? Tror heller ikke han læser alderssvarende lix



Skulle næsten underligt der ikke er en sammenhæng. Ved jeg med tosprogede elever der er udfordret af deres tosprogshed ikke træner decideret læsehastighed men i højere grad ordforråd og bare det at læse og kunne genfortælle. Ville nok sætte fokus på sproget og knap så meget på læsehastighed

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.