Gode råd til et godt forhold til svigermor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2014

Anonym trådstarter

Jeg har været lidt i samme dilemma som dig - og så alligevel ikke. Hos os er mormor og farmor milevidt forskellige, og mormor er meget "puttenuttet" med min søn på 2½ og der er farmor meget anderledes - hun har også 4 børnebørn og min mor har i lang tid kun haft 1. Jeg har haft en stille og rolig snak med farmor om at man jo som oftest går til sin egen mor, og det er slet ikke fordi jeg ikke stoler på farmor - hun har jo trods alt opfostret 3 rigtig dejlige drenge  Det tror jeg betød rigtig meget for hende og hun har slappet meget mere af omkring hele momor - farmor problematikken, hun VED at vi synes hun er ligeså meget værd som mormor og nu joker hun bare med at min søn er forkælet hos mormor 

Her er farmor og mormor også vidt forskellige og tænker at det er da bare skønt for min datter at hun får helt forskellige oplevelser når hun er hos dem.

Men ja kan prøve og se om man kan få en lille snak i gang med hende, hvis det kan få hende til at slappe mere af som hos jer

Tak for svar.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2014

Anonym trådstarter

M_V skriver:

Det er meget normalt at man er lidt tættere på det ene sæt bedster, og ofte er det mormor og morfar der er lidt tættere, det er min erfaring, og sådan er det nok også her.

Men jeg synes faktisk det er lidt synd for farmor, men dermed ikke sagt at din mor skal lægge låg på sig selv. Men jeg ville prøve at besøge farmor og farfar lidt mere, og sørge for at de også får lov at passe deres barnebarn. Og så sørg for at rose farmor, og fortæl at hun er en skøn farmor, og at du kan se at jeres barn er glad for hende.

Jeg tror ikke det altid let at være farmor, fordi os kvinder er ofte lidt mere betænksomme og går mere op i at væres forældre får et godt forhold til vores unger, og så er det også tit os der er på barsel, og så er det mere nærliggende at tage hjem til sine egne forældre på besøg end hos svigerforældrene. Men man skal bare huske på at ens børn kan aldrig få for mange bedster, og for deres skyld så skal man som forældre prøve at sørge for at alle får lov at være med.

Jeg går meget op i at mine svigerforældre skal have lige så meget lov til at være sammen med vores datter, og fortæller den ofte at de er super gode bedster, og at jeg kan se at vores datter er rigtig glad for dem. De får også lov at passe på ligefod med mine forældre, hvis vi skal ud og spise eller i biografen eller sådan noget.

Så mit råd er at acceptere din svigermors følelse, og så ville jeg gøre en lidt større indsats for at hun også skal føle sig set og vigtig i jeres barns liv.

Min mor er i øvrigt hjemmegående og min svigermor arbejder deltid, så min mor har også mest tid og mulighed for at se børnebørnene.

Håber i finder ud af det, så alle er glade og tilpasse

Du har helt ret, og jeg kan sagtens se at det må være lidt svært for hende og derfor vil jeg gerne komme hende i møde.

Og ja skal måske prøve mere verbalt at rose hende og fortælle at vi også værdsætter det hun gør. Har også sagt til hende at hun hellere end gerne på komme forbi og det gjorde jeg også klart under min barsel.

Et lige fordelt med pasning bliver det nok ikke, men de har også mange jern i ilden, så ofte er det dem der må sige nej til at vi kan komme på besøg.

Men synes bestemt også at man bør være åben for at alle bedsterne har en chance for at være med, det er jo kun lækkert at de begge vil min datter så meget

Mange tak for dit svar

Anmeld

11. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her er forholdet mellem farmor og mormor heldigvis ret lige. Mormor bor 10 min væk fra os, hvorimod farmor bor 1 1/2-2 timer væk ( trafik )

Vi ser mormor 1 gang om ugen, og thea på 5 år, sover der et par gange pr mdr. 

Farmor ser vi ca 1 weekende pr mdr, hvor vi tager på weekende hos den, eller de overnatter hos os.

Jeg ringer tit til farmor, og snakker med hende, eller ungerne ringer for at sige godnat osv. Så på den måde sørger jeg for at JEG kontakter farmor. Tror det betyder meget for hende, at det ik altid er hende der ska kontakte mig/ os, når nu vi ser mormor "mere" i hverdagen. Vh stine

Anmeld

11. juni 2014

Mumto3

Jeg har også brugt den med at ringe til farmor. Bare lige for at fortælle hvordan det går, og også for at spørge om små ting. (f.eks. pyha, det er varmt, men tror du alligevel baby skal have en hue på i barnevognen?) altså ikke store ting, men bare lige for at vise at jeg er interesseret i hendes mening, og gerne vil inddrage hende. Om jeg så giver hue på eller ej, er jo stadig op til mig og farmor kan heller ikke se hvad jeg gør

Men her har det fået farmor til at føle sig værdsat, at der var 'brug' for hende og hun kunne følge med i børnebørnenes liv.

Anmeld

11. juni 2014

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Har lidt dilemmaet med min svigerfar overfor min mor/far...

Han agerer som om det er en konkurrence mellem dem om at give sønnen flest gaver... og blev ked af det fordi jeg sagde til ham han ikke måtte tage chokolade med men stadig meget gerne måtte komme forbi... (forhistorie- sønnen løb på væggene af sukkerchok i juledagene)...

Jeg har prøvet bare at lade være med at snakke om de ting min mor giver os/sønnen og i det hele taget prøvet at lade være med at snakke om hende når vi er sammen med ham...

det har hjulpet lidt men det er bare frustrerende for ville jo bare gerne dele glæden med ham over at sønnen er lykkelig for at kunne lege med sin farfar med det legetøj han har fået af sin mormor...

Min mor går meget på loppemarkeder og er rigtig tilbudshaj så hun har faktisk altid noget nyt til os når vi kommer forbi en gang hver anden måned...

jeg har ikke rigtig gode råd for som du kan se så har jeg valgt at "skåne" farfar og fortalt min mor om problemstillingen så hun godt ved hvad der foregår...

Her fortæller vi heller ikke noget, hvis mormor har købt et eller andet, medmindre farmor selv spørger og det gør hun faktisk tit, men der er jeg ærlig, fordi jeg synes jo at min mor da skal have lov at gøre det og ikke have "tilladelse". Det er for det meste heller ikke dyre ting min mor kommer med - oftest fra loppemarkeder

Men ja det er lidt frustrerende at man skal gå og næsten "skjule" det...

Tak for dit svar.

Anmeld

11. juni 2014

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Her er forholdet mellem farmor og mormor heldigvis ret lige. Mormor bor 10 min væk fra os, hvorimod farmor bor 1 1/2-2 timer væk ( trafik )

Vi ser mormor 1 gang om ugen, og thea på 5 år, sover der et par gange pr mdr. 

Farmor ser vi ca 1 weekende pr mdr, hvor vi tager på weekende hos den, eller de overnatter hos os.

Jeg ringer tit til farmor, og snakker med hende, eller ungerne ringer for at sige godnat osv. Så på den måde sørger jeg for at JEG kontakter farmor. Tror det betyder meget for hende, at det ik altid er hende der ska kontakte mig/ os, når nu vi ser mormor "mere" i hverdagen. Vh stine

Jeg er heller ikke for god til at tage kontakt, så det kunne man selvfølgelig prøve Ville også være nemmere hvis jeg lige kunne komme lidt spontant forbi, men de bor et godt stykke ude på landet, hvor der ikke går offentlig transport, så jeg ville skulle bede dem om at hente mig og det kan jeg ikke så godt lide.

Anmeld

11. juni 2014

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

Jeg har også brugt den med at ringe til farmor. Bare lige for at fortælle hvordan det går, og også for at spørge om små ting. (f.eks. pyha, det er varmt, men tror du alligevel baby skal have en hue på i barnevognen?) altså ikke store ting, men bare lige for at vise at jeg er interesseret i hendes mening, og gerne vil inddrage hende. Om jeg så giver hue på eller ej, er jo stadig op til mig og farmor kan heller ikke se hvad jeg gør

Men her har det fået farmor til at føle sig værdsat, at der var 'brug' for hende og hun kunne følge med i børnebørnenes liv.

Ved ikke om i kender det med at nogle mennesker er det bare lidt akavet at snakke i telefon med og sådan er det nok lidt med mig og svigermor

Men en rigtig god idé at få hende med på råds i gang i mellem, så hun føler at der er "brug" for hende - vi har dog meget forskellige tilgange til børn, men måske bliver jeg overrasket

Anmeld

11. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Ved ikke om i kender det med at nogle mennesker er det bare lidt akavet at snakke i telefon med og sådan er det nok lidt med mig og svigermor

Men en rigtig god idé at få hende med på råds i gang i mellem, så hun føler at der er "brug" for hende - vi har dog meget forskellige tilgange til børn, men måske bliver jeg overrasket

Det behøver jo ik kun være ang baby at du ringer! Her ringer jeg feks lige så tit for at spørge hvor længe en flæskesteg på 5 kg, ska ha i ovnen osv..

Nu har jeg haft min svigermor i 12 år, så ved jo godt hvor længe en steg ca ska ha, men altså hun føler at der er brug for hende, samtidig med at hun så føler at hende "lille søn på 35 " får noget ordelig mad... Det ska måske lige tilføjes at min egen mor, ik er et gastronomiske geni, så svigermor, er mad guroen her hjemme..

Bare lige for at gi et exempel på, hva en samtale også ku handle om. Og jo mere man snakker sammen, jo nemmer bliver det! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.