Anonym skriver:
Som udgangspunkt kan jeg godt lide min svigermor og synes også at vi går ok i spænd, men vi er meget forskellige.
Jeg ønsker kun at vi har et godt forhold, ikke mindst for min datters skyld. Hun er en rigtig god farmor. Men hun er misundelig på mormor. Ikke sagt direkte, men med tydelige stikpiller og hentydninger.
Min mor og jeg har et meget tæt forhold og hun bor i samme by som os, hvor farmor/farfar bor i en anden. Mormor er desuden gået på efterløn, hvor farmor/farfar stadig arbejder. Det har naturligvis ført med sig at vores datter oftere er blevet passet af mormor og det tror jeg naturligt nok farmor synes er lidt træls.
Mormor er desuden meget gavmild (og har altid været det) og hun elsker at kunne gøre noget for os (dette er ikke kun materielt). Farmor har kommenteret det ved flere lejligheder, både direkte og indirekte - hun synes det er for meget og jeg tænker at hun føler sig lidt underlegen måske?
Og det er jeg virkelig ked af... Jeg har den mening at farmor og mormor begge bidrager med noget positivt til min datters og vores liv, og det har ikke noget med materielle goder at gøre. Min mor giver desuden ikke gaver for at konkurrere eller "købe os" men fordi hun oprigtigt glæder sig over det. Hun bliver næsten "bange" for at købe noget til os, da hun er nervøs for hvad farmor måtte sige og vi ligeledes bange for reaktionen ved at modtage.
Nogle der har stået i en lignende klemme?
Nogle der måske har et godt råd til hvad vi/jeg kan gøre for at farmor føler sig mere involveret (og tackle hendes misundelse)?
Hilsen S.
Det er meget normalt at man er lidt tættere på det ene sæt bedster, og ofte er det mormor og morfar der er lidt tættere, det er min erfaring, og sådan er det nok også her.
Men jeg synes faktisk det er lidt synd for farmor, men dermed ikke sagt at din mor skal lægge låg på sig selv. Men jeg ville prøve at besøge farmor og farfar lidt mere, og sørge for at de også får lov at passe deres barnebarn. Og så sørg for at rose farmor, og fortæl at hun er en skøn farmor, og at du kan se at jeres barn er glad for hende.
Jeg tror ikke det altid let at være farmor, fordi os kvinder er ofte lidt mere betænksomme og går mere op i at væres forældre får et godt forhold til vores unger, og så er det også tit os der er på barsel, og så er det mere nærliggende at tage hjem til sine egne forældre på besøg end hos svigerforældrene. Men man skal bare huske på at ens børn kan aldrig få for mange bedster, og for deres skyld så skal man som forældre prøve at sørge for at alle får lov at være med.
Jeg går meget op i at mine svigerforældre skal have lige så meget lov til at være sammen med vores datter, og fortæller den ofte at de er super gode bedster, og at jeg kan se at vores datter er rigtig glad for dem. De får også lov at passe på ligefod med mine forældre, hvis vi skal ud og spise eller i biografen eller sådan noget.
Så mit råd er at acceptere din svigermors følelse, og så ville jeg gøre en lidt større indsats for at hun også skal føle sig set og vigtig i jeres barns liv.
Min mor er i øvrigt hjemmegående og min svigermor arbejder deltid, så min mor har også mest tid og mulighed for at se børnebørnene.
Håber i finder ud af det, så alle er glade og tilpasse