Venstrehåndet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.047 visninger
20 svar
13 synes godt om
8. juni 2014

Anonym trådstarter

God aften

Jeg har en skøn dreng på 4 som er venstrehåndet.
Jeg har på det seneste tænkt en del over hvilken indflydelse det vil have på hans liv.
Om det overhovedet kommer til at betyde noget.
Om der er ting jeg skal være opmærksom på.
Selv synes jeg det der svært at huske at give ham tingene i den rigtige hånden og svært særligt når jeg skal lære ham nye ting. Fx at skære ting ud, klippe osv, fordi jeg jo automatisk bruger min højre.
Jeg kender ingen der er venstrehåndet, så håber at få lidt at høre fra nogen der er venstrehåndet

Overrække jeg det bare eller?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2014

B&J

jeg gik i klasse med en del der var venstrehåndet og der var ingen problemer med nogle, de kunne spise skrive klippe det hele tror det er det samme bare det er med venstre

Anmeld

8. juni 2014

Nea85

Anonym skriver:

God aften

Jeg har på det seneste tænkt en del over hvilken indflydelse det vil have på hans liv.
Selv synes jeg det der svært at huske at give ham tingene i den rigtige hånden og svært særligt når jeg skal lære ham nye ting. Fx at skære ting ud, klippe osv, fordi jeg jo automatisk bruger min højre.
Jeg kender ingen der er venstrehåndet, så håber at få lidt at høre fra nogen der er venstrehåndet

Jeg er venstrehåndet, og det har aldrig været et problem Det eneste, som jeg kan komme i tanker om, der er lidt irriterende, er, når man skriver meget med blyant, fordi man bliver helt sort. Det samme gælder med kuglepen, hvor man godt kan komme til at tvære det skrevne lidt ud..

Mht. det at lære nye ting behøver du ikke altid tænke på, at han SKAL gøre det med venstre hånd. Hans finmotorik er bedre, ja, men når det er noget man aldrig har prøvet før, er det ofte ligegyldigt om det er med den ene eller anden hånd. Sådan har det i hvert fald været for mig

Anmeld

8. juni 2014

et-ønske

Jeg er også venstre håndet og har aldrig oplevet det som et problem faktisk er det ikke noget jeg tænker specielt meget over!! Og det tænker jeg egentlig heller ikke du behøver - det var mere i gamle dage at det var et problem at være venstre håndet

Nå ja også siger man at jo at vi er mere kreative

Anmeld

8. juni 2014

Aagaard

Anonym skriver:

God aften

Jeg er venstrehåndet og han bliver bedre med sin højre hånd end du er med din venstre - fordi verden generelt er højrehåndet.
Jeg vender saksen på hovedet fordi den jo vender forkert for en venstrehåndet - med mindre i har en venstrehåndssaks til ham, det har mange børnehaver fx.
Mht til at tage ting så tager han med den hånd der giver mest mening for ham, om det så er den ene eller den anden og uanset hvilken du rækker ham med.

Mht til at binde snørebånd, så sæt dig foran ham og ikke vedsiden af eller bagved ham når han skal lære det - det tager nok lidt længere at lære fordi han lige skal vende det om, men det lære han - han skal vende alting om fra nu og resten af hans liv, og det kommer han til uden at tænke over det.

Mht til at skrive og sådan, så lære man at løfte hånden når man skriver med noget der smitter af.

En dåseåbner vender forkert til en venstrehåndet, det gør kartoffelskrællere også hvis de ikke har et blad i begge sider.

man lægger som lille oftere ærmerne i maden fordi glasset konsekvent står på den "forkerte" side af talerknen når borde dækkes, står det på højre side af talerknen.

Man "fylder" mere ved bordet fordi man, når man sidder en højrehåndet og en venstrehåndet ved siden af hinanden bøjer albuen til venstre hvor ham ved siden af gør det til højre og så føles det som om folk "fylder" ved bordet.

Musen ved computeren lære man at styre med højre.

Det er småting - 1 ud af 20 er venstrehåndet ca...

Anmeld

8. juni 2014

Aagaard

Jeg har været mere opmærksom på min venstrehåndet-hed fordi jeg har spillet meget bordtennis og der er en del ting der skal gøres lidt anderledes - jeg har også instrueret en del og derfor ved jeg at højrehåndede bliver forvirret hvis man viser en øvelse med venstre hånd - de venstrehåndede bliver ikke forvirrede hvis en øvelse vises med højre, de er vandt til det og vender pr. automatik øvelsen i hovedet uden at tænke mere over det.

Anmeld

8. juni 2014

Karina84

Herhjemme er vi faktisk begge to ventre-haandet, saa vi er lidt spændte paa om vores børn ogsaa bliver det. Den store synes jeg ikke rigtig vi kan se det paa endnu, eller ogsaa er det fordi at der ikke er noget der ser "rigtig" eller "forkert" ud for os 

Jeg er saadan lidt begge dele... Skriver med venstre, holder skeen med venstre, men kaster og klipper med højre.

Manden er ret meget venstre-haandet og det der irritere ham mest er, at de fleste sakse eller naar man skærer fransk-brødet over, er med højre-haands ting.

Da jeg voksede op var jeg mega træt af at jeg altid var sort paa haanden og tværede det ud jeg lige havde skrevet. Jeg fandt paa min egen maade at skrive paa, nemlig at holde haanden under det jeg skrev. Det kan saa være ret nedern naar man naar bunden af siden 

Anmeld

8. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

God aften

Jeg og mit mellemste barn er venstrehåndede. Vi har det fint  og tænker kun sjældent på det. 

Anmeld

8. juni 2014

Anonym trådstarter

Aagaard skriver:

Jeg er venstrehåndet og han bliver bedre med sin højre hånd end du er med din venstre - fordi verden generelt er højrehåndet.
Jeg vender saksen på hovedet fordi den jo vender forkert for en venstrehåndet - med mindre i har en venstrehåndssaks til ham, det har mange børnehaver fx.
Mht til at tage ting så tager han med den hånd der giver mest mening for ham, om det så er den ene eller den anden og uanset hvilken du rækker ham med.

Mht til at binde snørebånd, så sæt dig foran ham og ikke vedsiden af eller bagved ham når han skal lære det - det tager nok lidt længere at lære fordi han lige skal vende det om, men det lære han - han skal vende alting om fra nu og resten af hans liv, og det kommer han til uden at tænke over det.

Mht til at skrive og sådan, så lære man at løfte hånden når man skriver med noget der smitter af.

En dåseåbner vender forkert til en venstrehåndet, det gør kartoffelskrællere også hvis de ikke har et blad i begge sider.

man lægger som lille oftere ærmerne i maden fordi glasset konsekvent står på den "forkerte" side af talerknen når borde dækkes, står det på højre side af talerknen.

Man "fylder" mere ved bordet fordi man, når man sidder en højrehåndet og en venstrehåndet ved siden af hinanden bøjer albuen til venstre hvor ham ved siden af gør det til højre og så føles det som om folk "fylder" ved bordet.

Musen ved computeren lære man at styre med højre.

Det er småting - 1 ud af 20 er venstrehåndet ca...

Tusind tak for svar. Det var netop sådanne råd jeg søgte.

Jeg fornemmer dog at det pt har stor betydning for hans iver til at prøve nyt hvis jeg "glemmer" at han skal have det i den anden hånd. Det er lidt som om han lidt mister modet.

Anmeld

9. juni 2014

Moma

Min søn er også venstrehåndet. Han er lige knap 5 år.

Det betyder ikke noget i dag. De skal selvfølgelig lære at skrive, men de kommer til at lave f.eks. stile og afleveringer på computer. Jeg kan huske, at for dem, der var venstrehåndet i min klasse, var det en udfordring at skulle lave afleveringer med en kuglepen. Så det hele ikke blev gnedet ud.

Vi har vænnet os til at lægge blyanter m.m. foran ham i midten, og så tager han selv. Det har vi gjort længe, fordi vi ville finde ud af, om han virkelig var venstrehåndet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.