? til jer med børn der ikke tåler mælk!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.137 visninger
13 svar
0 synes godt om
13. august 2009

Mutti2

Hejsa.

Min datter har nu fået konstateret at hun ikke kan tåle mælk. Når hun drikker mælk bliver hendes astma-eksem meget værre. (store væskende sår).

Jeg er nu begyndt at give hende noget Soya-drik med calsium og vanilie. Men ærligt talt kan jeg ikke finde ud af om det svarer til mælk eller nærmere er tilsvarende en usund drik. Hun drikker det som var det kakao-mælk. Hun er helt tosset med det.

Jeg har smagt det, og synes det smager af H. til!!!

Hvad giver i andre jeres børn??

Jeg var begyndt at give hende vitaminpiller der skulle give hende alle de vigtige vitaminer og mineraler hun ikke får da hun ikke får mælk. Men de gjorde hende simpelthen SÅ syg. Så lægen bad mig om at lade være med at give hende dem!!

Håber der er nogen der kan dele deres erfaringer.

Knus Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2009

RumlesMor

Man skal vist nok være lidt forsigtig med at give børn FOR meget soya. Der er noget hormon i det. Nu er det vist værst for drengebørn, men jeg ville alligevel være påpasselig. Vi bruger det kun når vi skal lave særlige lækre smoothies.

Skift til Rismælk. Min datter er ikke direkte allergisk overfor mælk, men når hun får mange mælkeprodukter, får hun løbende næse og nasal (forkølet).

Derfor bruger vi Økologisk Rismælk fra Naturli´(det er vist samme mærke som din soya-vanilje). Det drikker hun både som alm. mælk, får det på sine havregryn, i smoothies eller når vi laver mad m. mælk.

Derudover får hun dagligt 2 styks "Mælke-mineral" piller, som er med calicum og magnesium. En tygge-tablet, som hun kalder slik....de smager af skovbær.

Er du ikke blevet henvist til en kost-vejleder når din datter ikke kan tåle mælk??

- Rumle

Anmeld

13. august 2009

Ni-ko-li-ne

jeg kæmper simpelthen med at finde ud af om det er mælken der giver Nikoline så afsindigt meget kløende eksem! hvordan fandt i ud af det? ved ikke at give hende mælk og så se hvad der skete når i gjorde? :0)

mht. soya mælk så er der mange kalorier i og noget hormon ting så det ville jeg holde op med :0) men hun skal jo have sin kalk.... jeg fik engang sådan noget kalktilskud i pulver form.... det kunne blandes i grød drysses på brød mm... tror evt. du kan kigge efter et i helsam :0)

Anmeld

13. august 2009

RumlesMor

Jeg fjernede simpelthen samtlige mælkeprodukter fra hendes kost i 1 mdr. Derefter stoppede hendes løbende næse. Så har jeg siden fundet ud af, ved at prøve mig frem, at det egentlig kun er den "rene" mælk der generer hende. Hun får fx ikke løbende næse af at spise ost, eller brød lavet på mælk.

Men er sikker på, man kan bede lægen teste for det, hvis man har problemer med udslæt? Jeg ville i hvertfald ringe og spørge, hvis jeg stod med problemet.

- Rumle.

Anmeld

13. august 2009

ChatH

Vores piger drikker ikke mælk de får total tynd mave dog kan de godt tåle det i sovs og sådan, men får at de får det nødvendige kalk får de kalk tabeletter der kan tykkes fra apoteket. de hedder unikalk og smager af solbær. vi kalder dem bolsjer herhjemme og de glider ned som en leg

Anmeld

13. august 2009

Ni-ko-li-ne

ja jeg tænkte også at lægen nemt kunne teste.... men der skal blodprøve osv. til og de mener ikke det er mælk med mindre den lille får tynd mave

Anmeld

13. august 2009

Tina2

ka-ri-na skriver:

ja jeg tænkte også at lægen nemt kunne teste.... men der skal blodprøve osv. til og de mener ikke det er mælk med mindre den lille får tynd mave

Det ved de ikke så! Det er forskelligt hvordan børn reagerer på mælkeallergi.....

Er der eksem, skal du prøve at stoppe med mælk og mælkeprodukter i 4 uger og se om det har nogen virkning. Hvor sidder det eksem?

Min søn (nu 2 år) har haft slem mælkeallergi og brækkede sig i lårfede stråler... Da han var 10 mdr og vi ikke vidste hvad det var brækkede han sig 20 gange på en uge- tabte sig 2 kg....! Det er rigtig meget for sådan en lille str.

Han blev priktestet.... Ingenting viste det.....

Så blev han testet af børnelægen hvor han først fik 5 ml.... Så sku vi vente ½ time, så 10 ml, vente ½ time osv, og da han fik 50 ml brækkede han sig......

Vi startede med rismælk, men det ville han ikke ha, så fik lov at give ham soyamælk (er den der smager mest af mælk) dog måtte han kun få det ovenpå sine havregryn, da han er under 3 år og det derved ikke er godt at give dem soya..... De kan udvikle meget voldsom allergi overfor det :-(

Vi startede så op med mælk igen her i foråret, for at prøve igen. Så gik han eksem (som ellers var HELT væk) totalt amok.... Så stoppede igen.....

Så Milas får soyamælk på sine havregryn, lidt ost i ny og næ (han elsker det) og så får han 1 kalktablet+ 1 vitaminpille pr dag.
Han brækker sig ikke af mælk mere, derfor kan han godt få lidt ost osv, men eksemen går helt amok hvis han får for meget......

Men det er i hvert fald en god ide at prøve at stoppe med mælkeprodukter ved voldsom eksem.... Min 4 uger, for at se om det har effekt....

Vi fik heldigvis henvisning til børnelægen som bare er superdygtig på området...... Synes ikke de praktiserende læger er så meget værd der:-(

Anmeld

13. august 2009

netdaddy

Vores søn har astmatisk bronchitis og får meget mere slim i halsen med efterfølgende vejrtrækningsbesvær når han får almindelig mælk.

Vi giver i stedet økologisk rismælk med ekstra calcium i, hvilket han gerne vil have. Og så har vi naturligvis sendt noget med i dagplejen, så han kan få mælk til frokost sammen med de andre børn.

Lægen siger godt nok at der ikke er nogen sammenhæng mellem astmatisk bronchitis og mælk, men det kan vi nu konstatere at der er, så vi gør hvad der fungerer bedst for bettefisen.

Han har dog ikke problemer med andre mælkeprodukter, så jeg har mistanke til det lactose der findes i mælken - men det er bare min egen teori.

Anmeld

13. august 2009

DK

Kirstine var som barn (0,5 år til 2 år) også allergisk overfor mælk. Hun har astma, og blev meget mere dårlig når hun fik det, og gylpede/brækkede sig når hun fik det.

Hun fik rismælk til hun var de 2, og så drak hun mælk igen, og elsker nu et koldt glas mælk. Dog har hun aldrig lært at få spist "mælkemad" som risengrød, flødeskum osv. 

Jeg gav hende alsidig kost, og var ikke så bekymret om hun fik nok vitaminer. Bare din datter spiser en masse forskelligt så skal det nok gå, sagde min sundhedsplejerske! 

Anmeld

13. august 2009

Ni-ko-li-ne

Tina2 skriver:

Det ved de ikke så! Det er forskelligt hvordan børn reagerer på mælkeallergi.....

Er der eksem, skal du prøve at stoppe med mælk og mælkeprodukter i 4 uger og se om det har nogen virkning. Hvor sidder det eksem?

Min søn (nu 2 år) har haft slem mælkeallergi og brækkede sig i lårfede stråler... Da han var 10 mdr og vi ikke vidste hvad det var brækkede han sig 20 gange på en uge- tabte sig 2 kg....! Det er rigtig meget for sådan en lille str.

Han blev priktestet.... Ingenting viste det.....

Så blev han testet af børnelægen hvor han først fik 5 ml.... Så sku vi vente ½ time, så 10 ml, vente ½ time osv, og da han fik 50 ml brækkede han sig......

Vi startede med rismælk, men det ville han ikke ha, så fik lov at give ham soyamælk (er den der smager mest af mælk) dog måtte han kun få det ovenpå sine havregryn, da han er under 3 år og det derved ikke er godt at give dem soya..... De kan udvikle meget voldsom allergi overfor det :-(

Vi startede så op med mælk igen her i foråret, for at prøve igen. Så gik han eksem (som ellers var HELT væk) totalt amok.... Så stoppede igen.....

Så Milas får soyamælk på sine havregryn, lidt ost i ny og næ (han elsker det) og så får han 1 kalktablet+ 1 vitaminpille pr dag.
Han brækker sig ikke af mælk mere, derfor kan han godt få lidt ost osv, men eksemen går helt amok hvis han får for meget......

Men det er i hvert fald en god ide at prøve at stoppe med mælkeprodukter ved voldsom eksem.... Min 4 uger, for at se om det har effekt....

Vi fik heldigvis henvisning til børnelægen som bare er superdygtig på området...... Synes ikke de praktiserende læger er så meget værd der:-(

ja Nikoline er også lige blevet priktestet uden resultat :0)  hun har eksem på kinderne, hænderne, maven, ryggen og armene og det svinger meget... jeg smører med Locobase repair (den har virket bedst indtil nu) og A-derma den der gode med den lysegrønne stribe....

jeg tror også hun ikke kan tåle nekatrin lige nu.... det virker som om det blisser op af det... men ellers er jeg på bar bund... hun har haft det siden hun var godt 3 mdr. og det eneste hun har fået hele tiden er jo MME.... hun kaster ikke op og har ikke dårlig mave.... priktesten viste at det ikke var skimmel eller husstøvmider.... vi vasker uden parfume og skyllemiddel, hendes dyner vaskes jævnligt, bruger kun babysæbe af og til i hendes bad osv.... what to do?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.