Har du hørt om de forskellige kærlighedssprog? Der er mange måder folk udtrykker kærlighed på, det kommer helt an på hvem man er og hvilken personlighed man har. Det der så er en risiko er, når man taler hver sit kærlighedssprog. Et par eksempler på forskellige kærlighedssprog er kærlighed gennem berøring, det talte sprog, gaver, tjenester...
Herhjemme er det noget vi er meget obs på, da vi taler forskellige sprog. Min kæreste er meget som dig - Han foretrækker kærlige ord, fysisk berøring, og det er sådan han selv udtrykker sin kærlighed. Men det falder ikke mig naturligt. Mit kærlighedssprog er tjenester - Jeg viser ikke kærlighed gennem ord og berøring, men gennem ting jeg gør for ham. For mig, føler jeg at jeg viser kærlighed, hvis jeg laver god mad til ham, tager opvasken, rydder op.
Og derfor er det bare så vigtigt at få sat ord på hvordan man udtrykker kærlighed. For hvis min kæreste fx vidste det, kunne han sikkert komme til at føle jeg ikke elsker ham, for jeg siger det jo ikke så meget (på hans måde). Han ville bare tænke "Hun rydder op hele tiden, hvad skal det til for?" Men det er jo min måde at sige "jeg elsker dig på".
Måske er det det samme for jer. At i har forskellige måder at udtrykke jeres kærlighed på. Og man kan ikke tvinge nogen til at tale på sit eget sprog, men man kan måske øve sig i en gang imellem at bruge hinandnes sprog, og så lære den andens signaler at kende, så du også kan se, at han faktisk viser det, bare på en anden måde end dig.
Derudover kan mænd jo også få depressioner og fødselsdepressioner. Det var måske værd at undersøge, hvis han virker til at være kørt ned..
Og så tror jeg også det er meget naturligt at nå et punkt, hvor man går lidt i panik over de ting, man er gået glip af. Når nu man er startet ud så tidligt - Igen for at referere til vores liv, det var lidt det samme. Flyttede sammen på 3. date nærmest, og blev gravid efter vi havde været sammen et halvt år. Og vi kan da begge nogen gange få den der "fuuuck jeg kan ikke ånde"-følelse, fordi man tænker over hvor hurtigt og pludseligt man forpligtede sig, og de ting man ikke nåede. Det betyder ikke, at vi fortryder vores børn, ALDRIG! Men jeg tror følelsen er meget naturligt. Og måske særligt for din kærestes vedkommende, hvor du er hans første kæreste. Der er mange ting har ikke har nået at prøve og eksperimentere med. Ikke dermed sagt, at du ikke er nok - Jeg tror bare det er vigtigt at sørge for så at få en masse oplevelser sammen, så i får rusket op i parforholdet og kærligheden igen. Måske få jeres barn passet, gøre nogen af de ting i gjorde da i var nyforelskede, udforsk jeres sexliv eller whatever.
Og det sidste jeg vil foreslå er parterapi. Hvis du bor i/omkring Århus kan jeg anbefale en, hvor det kun koster 500 kr for 1½ time. Det er en fantastisk måde at lære at forstå hinanden på

Ved slet ikke om du kan bruge alt mit ævl til noget, jeg synes bare jeres situation minder så meget om vores herhjemme, at jeg lige ville give dig mine tanker omkring hvordan vi har håndteret det