Jeg har valgt at lave dette indlæg anonymt af hensyn til mit barn, og evt. i tilfælde af forældre til børn i hendes klasse.
Min datter på 6 år går i førskole, og er rigtig glad for det.
Hun er en stille, og til tider lidt genert pige, men med et hjerte af guld.
Hun kan ofte have svært ved at sige fra over for de andre børn, mest af alt, fordi hun ikke vil gøre dem kede af det. Men ellers er hun populær, og leger godt med de andre børn.
For 2 dage siden, kommer min datter så hjem og fortæller at en af drengene i klassen har bidt hende i armen. De havde siddet i klassen, og pludseligt ud af det blå, havde han sagt, "gør det her ondt", og så havde han taget hendes arm (heldigvis en kjole med lange ærmer), og bidt til.
Det skal siges at den her dreng, er den sødeste i klassen, og godt nok har de kun gået i klassen i 3 mdr, men det jeg kender til ham, så ligger det mig bare så fjernt, at netop denne dreng kunne finde på det.
Vi tog en snak herhjemme, om at det ikke er okay, men sådan som jeg hørte det, så havde hun sagt det til læren, som havde sagt fra over for drengen, og forklaret ham at det ikke var okay. Så jeg lod den egentligt ligge der.
I går fortæller min lille skatling så hjem og fortæller at samme dreng havde taget kvælertag

Det gjorde så ondt at høre på. Han havde spurgt hende om han måtte kvæle hende, hvilket hun havde svaret nej til. Og så havde han taget far og klemt til.
Det hun fortæller mig, er at hun sagde stop, men at han ikke stoppede. Kort efter gav han så bare slip. Derefter fortalte hun så: "Mor, jeg græd ikke, men jeg blev bare så ked af det indenvendig"
Hun fortæller at hun sagde det til en voksen, som bare havde sagt at det måtte han da ikke. Men denne gang IKKE havde konfronteret drengen.
Jeg er rystet i min grundvold, og især at det lige er denne dreng.
Som i nok kan forestille jer, har jeg ikke fået meget søvn i nat. Og har haft lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg bedst skal gribe det an. Her til morgen, hev jeg læren til side, og forklarede hende sagen.
Ligesom jeg var hun meget overrasket, også over at det var netop denne dreng. Men jeg fik forklaret tingene, ligesom jeg har gjort her. og fik også forklaret at vi på ingen måder har noget imod denne dreng. Men at det skal stoppes inden han tror det er okay.
Samtalen gik fra at hun ville holde øje med ham, til at hun ville tage en snak med ham. Jeg tror godt hun kunne mærke min bekymring.
Deres lære er simpelthen så skøn, og jeg var en smule betænklig over at bringe det til hende, fremfor at tage en lille snak med forældrene. Men nu må vi se hvad der kommer til at ske af handling.
Men hvor det dog smerter mig indenvendig at hun skal opleve det. Håber vi når at stoppe det, inden det tager overhånd.
Vil måske ikke så meget med dette indlæg, det er nok nærmere en smule skriftlig terapi, for at komme ud med det.
Men vil da gerne høre hvis andre har oplevet noget lign. og hvordan i så besluttede jer for at gribe det an.
Mvh. En knust mor.