Anonym skriver:
At man elsker sin kæreste?
Jeg går tit med de her tanker om jeg egentlig elsker min kæreste som jeg bør? Vi er meget forskellige i vores måde at vise kærlighed på. Han har meget brug for kys, kram og nærhed og det har jeg slet ikke, jeg har mere brug for fysisk bekræftelse som et klask i måsen når jeg går forbi eller et dybt flirtende blik, noget hvor jeg føler mig attraktiv. Ofte føler jeg mig kvalt/omklamret når han vil kramme eller kysse
Vores sexliv har aldrig rigtig været optimalt. Det fik en ret dårlig start. Men også her er vi meget forskellige og jeg føler ikke jeg kan være ærlig omkring hvad jeg egentlig vil have, hvilket resulterer i at jeg egentlig ikke rigtig har lyst. Ikke spontant af mig selv i hvertfald. Jeg tænder heller ikke på ham mere, for han har tillagt sig nogen vaner jeg virkelig finder utiltrækkende, men han vil ikke ændre på det. Jeg har dog aldrig sagt til ham at jeg ikke tænder på ham længere. Det ville sende ham helt i kulkælderen.
Jeg føler sommetider at hans type er for "vattet" til mig
Men jeg er i tvivl om jeg bare savner spændingen ved flirt og det spil der er inden man er i et forhold.
Vi deler rigtig meget syn på livet, opdragelse, humor osv. Det føles bare lidt som om vi er rigtig gode venner der bor sammen. Oven i, er vi begyndt at snerre rigtig meget af hinanden og har dagligt små underlige princip diskussioner.
Når vi har prøvet at snakke om tingene, fx det med at vise kærlighed og at vi sjældent har sex, ender det altid med at han synes det virker til at tingene bare skal være på min måde. Og det er måske rigtig nok? Er jeg for krævende? Burde jeg være glad for det jeg har og gøre det mere på hans måde selvom det ligger mig så fjernt? Han er jo en dyb, kærlig, sød og helt igennem god mand og han elsker mig. Jeg føler mig lost.
Jeg vil anbefale en parterapeut, jo hurtigere desto bedre. Jeg kan se at et par stykker skriver at det lyder som om du ikke elsker din mand, men det synes jeg slet ikke andre end dig selv kan svare på. Pas på med at følge andres på så drastiske valg som at gå fra hinanden (især hvis du har børn) medmindre du selv føler dig sikker på at det er det rigtige.
Parforhold har op og nedture og jeg vil vove at påstå at der for de fleste vil være perioder, hvor tingene går skævt - det er ikke ensbetydende med at det ikke kan rettes op igen. Når sexen ikke er optimal, og der er småkonflikter ofte, er det selvfølgelig svært at komme i kontakt med den kærlighed der indledte forholdet - men det er ikke ensbetydende med at den ikke er der. Nu uddyber du ikke din kærestes dårlige vaner, og jeg kan sagtens forstå at du ikke vil såre ham, men samtidig bliver han nød til at kende realiteterne hvis det er det der skal til før han forstår alvoren.
Jeg kan informere om at i kan få en henvisning fra din læge til at komme til sexolog, hvor i kan få støtte til at få sexlivet på ret spor.
Søg hjælp - det er ikke en falliterklæring, faktisk burde mange søge hjælp meget tidligere end de gør.
Søg hjælp uanset om i ender med at blive sammen eller ej, for går i fra hinanden kan en terapeut være en støtte til at det kan ske på den mest gnidningsfrie måde.
Jeg tror personligt et parforhold kan klare meget, mit råd er: giv det en chance, og giv dig selv de bedste forudsætninger ved at tage imod professionel rådgivning.
Held og lykke med det