Forberede 3-årig på narkose/operation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.402 visninger
12 svar
3 synes godt om
24. april 2014

Maja_4000

Caroline på 3,4 år skal have fjernet polypper på mandag.. Hun skal jo derfor i narkose i en halv times tid :b

Jeg er lidt i tvivl hvor meget vi skal forberede hende på det.. Vil jo heller ikke skræmme hende

Skal hun bare have af vide, at vi skal til lægen? Eller skal vi ud i en forklaring om at hun får en maske på, falder i søvn osv? Skal vi fortælle at hun måske har ondt i halsen når hun vågner?

Nogle som har været igennem det? Jeg fik selv fjernet polypper da jeg var hendes alder, men jeg kan ikke huske det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2014

serinasmor

Maja_4000 skriver:

Caroline på 3,4 år skal have fjernet polypper på mandag.. Hun skal jo derfor i narkose i en halv times tid :b

Jeg er lidt i tvivl hvor meget vi skal forberede hende på det.. Vil jo heller ikke skræmme hende

Skal hun bare have af vide, at vi skal til lægen? Eller skal vi ud i en forklaring om at hun får en maske på, falder i søvn osv? Skal vi fortælle at hun måske har ondt i halsen når hun vågner?

Nogle som har været igennem det? Jeg fik selv fjernet polypper da jeg var hendes alder, men jeg kan ikke huske det

Jeg tror jeg ville lege læge med hende ... Kun sovesituationen dog... Altså : patienten ligger i sengen og lægen putter en kop over næse og mund så patienten falder i søvn

Anmeld

24. april 2014

trunte89

Her har vi snakket om hvad det skulle ske. Ville måske undlade at sige, at det kan gøre ondt bagefter. Min datter har fået dræn i ørene som 15 mdr, fjernet polypper og lagt dræn igen som 4 årig og fjernet mandler som 4,5 årig.

Anmeld

24. april 2014

Clisolka

serinasmor skriver:

Jeg tror jeg ville lege læge med hende ... Kun sovesituationen dog... Altså : patienten ligger i sengen og lægen putter en kop over næse og mund så patienten falder i søvn

Den løsning tror jeg også at jeg ville bruge 

Anmeld

24. april 2014

kirsti

Maja_4000 skriver:

Ærlighed frem for alt også om at det kan gøre ondt bagefter!

jeg er hjerte opereret flere gange op til jeg blev 3år og mine forældre har gennem hele forløbet været ærlige! Det betød at hvis de sagde det ik gjorde ondt kunne jeg stole på det for de pyntede aldrig på noget eller udelod noget. Jeg kan jo ik selv huske det men har fået fortalt at det gjorde det meget nemmere med undersøgelser af mig frem for de børn på afdelingen hvor forældrene "glemte" at fortælle det hele

Anmeld

24. april 2014

Ciss

Min søn var igennem det i fjor. Vi fortalte, at vi skulle på sygehuset, og at lægen skulle fjerne noget i næsen og halsen (her var det mandler i tillæg), så han kunne komme til at trække vejret bedre og høre bedre osv, men at han skulle få lov til at sove imens, og at jeg skulle være der, når han vågnede. Han spurgte ikke om noget ud over det. Resten af forklaringerne tog vi efterhånden, som situationerne opstod. Vi havde fået meget lidt info på forhånd om, hvordan ting blev gjort i praksis, så det var ikke så enkelt at fortælle detaljeret. Personalet, vi mødte, var fantastiske og snakkede fint med ham og det hele gik fint. Han blev meget dårlig efter narkosen og kastede op flere gange - men det er åbenbart ret forskelligt. Drengen i naborummet, som havde fået gjort det samme var helt fin og på benene efter kort tid.

Anmeld

24. april 2014

Maja_4000

kirsti skriver:

Ærlighed frem for alt også om at det kan gøre ondt bagefter!

jeg er hjerte opereret flere gange op til jeg blev 3år og mine forældre har gennem hele forløbet været ærlige! Det betød at hvis de sagde det ik gjorde ondt kunne jeg stole på det for de pyntede aldrig på noget eller udelod noget. Jeg kan jo ik selv huske det men har fået fortalt at det gjorde det meget nemmere med undersøgelser af mig frem for de børn på afdelingen hvor forældrene "glemte" at fortælle det hele

Jeg ville ikke lyve og sige at det ikke gør ondt.. Men jeg kunne ikke forestille mig, at hun selv vil spørge om det.. Så jeg kan ikke finde ud af om jeg overhovedet skal bringe det op :s

Anmeld

24. april 2014

Maja_4000

Ciss skriver:

Min søn var igennem det i fjor. Vi fortalte, at vi skulle på sygehuset, og at lægen skulle fjerne noget i næsen og halsen (her var det mandler i tillæg), så han kunne komme til at trække vejret bedre og høre bedre osv, men at han skulle få lov til at sove imens, og at jeg skulle være der, når han vågnede. Han spurgte ikke om noget ud over det. Resten af forklaringerne tog vi efterhånden, som situationerne opstod. Vi havde fået meget lidt info på forhånd om, hvordan ting blev gjort i praksis, så det var ikke så enkelt at fortælle detaljeret. Personalet, vi mødte, var fantastiske og snakkede fint med ham og det hele gik fint. Han blev meget dårlig efter narkosen og kastede op flere gange - men det er åbenbart ret forskelligt. Drengen i naborummet, som havde fået gjort det samme var helt fin og på benene efter kort tid.

Hjalp det på din søn?

Vi har heller ikke fået særlig meget info, kun at hun skal faste osv. Men det stod dog i brevet at bo skal huske poser til hjemturen, fordi nogle bliver dårlige

Anmeld

24. april 2014

ano14316

Maja_4000 skriver:

Sidst Magnus blev opereret var han lige over 2 år, der havde vi snakket om at han skulle have maske og leget det og det hjalp en del på op stuen..

I skal ikke sige hun måske har ondt når hun vågner men sig da endelig
at hun må få lige så meget is hun har lyst til..

Og så kan du jo sige noget ala.. at når hun har masken på skal hun sove, om hun vil have du synger hendes godnat sang, eller hvilken sove bamse hun vil have med..

Skal hun have premedicin inden? Stesolid de får i numsen?
Hvis hun får det, skal du vide at det gør at hun ikke kan huske noget bagefter og de kan heller ikke huske når masken bliver holdt fast.. det kan være rart at vide og huske sig selv på i situationen..
For uanset hvor nødvendigt det er og hvor godt man forbereder sig er det bare ikke fedt at lægge sit barn i narkose..

Anmeld

24. april 2014

kirsti

Maja_4000 skriver:

Jeg ville ikke lyve og sige at det ikke gør ondt.. Men jeg kunne ikke forestille mig, at hun selv vil spørge om det.. Så jeg kan ikke finde ud af om jeg overhovedet skal bringe det op :s

Jeg ville forberede hende. I forvejen er det en ret utryg situation at vågne op af narkose så hvis hun oveni har ondt uden at være forberedt på det så er det måske ikke så rart.

Du kan jo fortælle at når hun vågner kan det godt gøre lidt ondt lidt som når man har ondt i halsen og sådan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.