Antallet af organdonationer er rekordlavt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2014

Rockertand

Mom skriver:

Det er fair nok du syntes der er flere problematikker i det jeg skriver det er du i din gode ret til.

Lad os tage forsikringer som du selv nævner, har du ingen forsikring, er du ikke forsikret, sådan er det bare. Ergo kan du ikke få udbetalt en forsikringssum, længere er den bare ikke.

Jeg kan godt se problematikken med den unge, hvor værgen ikke vil underskrive (jeg skrev også i mit indlæg at værge skulle underskrive, læs gerne igen ), den ved jeg ikke helt hvordan man skal komme ud over. Men så må man jo sige at forældrene i den grad har taget et valg på deres børn vegne (et tåbeligt et, hvis du spørger mig, men trods alt et valg!

Nu er det ikke mig der skal lave sådanne regler, så jeg skal ikke tage stilling til eventuel blødsøddenhed, i tilfælde med hvad nu hvis..

Dog kan jeg sige, at min familie og venner kender min holdning.

Jeg kan dog meget bedre lide ideen med at man pr automatik er tilmeldt som organdonor ved fødslen, og så skal der aktivt siges fra, og siges der fra, kan man heller ikke modtage, på den måde kan man ikke "glemme" at melde sig til.

Nu nævner du selv familie - selvom du er organdonor (det er jeg i øvrigt også), så har du som det er i dag ingen garanti for, at de vil respektere dit valg i det øjeblik, du erklæres hjernedød.
Jeg er enig i din betragtning om forsikringerne, men det er for at give som eksempel, at man som ungt og naivt menneske ikke nødvendigvis tænker særligt langt frem, som ung tænker de færreste over deres situation som 50- eller 70-årig, og man kan spørge, om man skal dø, fordi man ikke tænkte dybere over ens egen dødelighed.

Man kan nok godt blive i tvivl om, hvad min holdning er - og jeg er i bund og grund enig med dig - jeg forsøger bare at forholde mig kritisk til de problemstillinger og cases, jeg har berørt gennem min uddannelse og arbejde i sygehusregi - der er rigtig mange skæbner, der er helt anderledes end vores.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Rockertand skriver:

Nu nævner du selv familie - selvom du er organdonor (det er jeg i øvrigt også), så har du som det er i dag ingen garanti for, at de vil respektere dit valg i det øjeblik, du erklæres hjernedød.
Jeg er enig i din betragtning om forsikringerne, men det er for at give som eksempel, at man som ungt og naivt menneske ikke nødvendigvis tænker særligt langt frem, som ung tænker de færreste over deres situation som 50- eller 70-årig, og man kan spørge, om man skal dø, fordi man ikke tænkte dybere over ens egen dødelighed.

Man kan nok godt blive i tvivl om, hvad min holdning er - og jeg er i bund og grund enig med dig - jeg forsøger bare at forholde mig kritisk til de problemstillinger og cases, jeg har berørt gennem min uddannelse og arbejde i sygehusregi - der er rigtig mange skæbner, der er helt anderledes end vores.

Jeg mener bestemt ikke at de pårørende kan overrule min beslutning, da jeg inde på sundhed, har krydset boksen af, at de pårørende ikke skal spørges, altså det skal ske uden deres samtykke..

Jeg ved godt at livet har mange nuancer og gråzoner, men jeg mener helt bestemt at nogle emner godt kan besvares kontant! Og derfor ville det være fantastisk set fra min side, hvis man skulle vælge fra istedet for til

Anmeld

16. april 2014

Loa

Er også tilmeldt!
Selvfølgelig.
Ønsker jo også at min datter kan modtage hvis det (Gud forbyde det) skulle blive aktuelt.

Er enig med en anden i tråden. Man burde være tilmeldt fra fødslen så man aktivt skal gøre noget for at melde fra.

Anmeld

16. april 2014

Rockertand

Mom skriver:

Jeg mener bestemt ikke at de pårørende kan overrule min beslutning, da jeg inde på sundhed, har krydset boksen af, at de pårørende ikke skal spørges, altså det skal ske uden deres samtykke..

Jeg ved godt at livet har mange nuancer og gråzoner, men jeg mener helt bestemt at nogle emner godt kan besvares kontant! Og derfor ville det være fantastisk set fra min side, hvis man skulle vælge fra istedet for til

Mange vælger, at de pårørende skal spørges, da det er dem, der skal leve med det....men skal man så give ubetinget tilsagn for at modtage? Der er nogle store etiske aspekter i det.
Er enig i, at man er født til organdonation indtil fravælgelse, der vil så være en menneskerettighedsdomstolen, der ville stejle, da der nok skal være nogle trosretninger, der er modstandere.

Anmeld

16. april 2014

Kløver

LinLin skriver:

Jeg har tilmeldt mig donorregostret de må tage alt (minus hud og hornhinder (den tanke bryder jeg mig ikke om )

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tilmeldt donorregistret (når man bliver født eller har en eller anden bestemt alder) så selv skal melde sig ud hvis ikke man ønsker at ens organer skal bruges efter døden.
Jeg tror der er rigtigt mange der bare aldrig får meldt sig ind
- eller måske har de bare udfyldt det der kort man kan have i sin pung...?

Meget enig, at det skal være et fravalg, fremfor tilvalg, for så tænker flere over det. Ellers er det for nemt at lukke øjnene og ikke tage stilling

Er selv med i donorregisteret og har skrevet de må tage hvad de ønsker(også på nær hud og hornhinden) dog med pårørendes accept ( af hensyn til min mand og børn)

Anmeld

16. april 2014

Hullabullabulla

LinLin skriver:

Jeg har tilmeldt mig donorregostret de må tage alt (minus hud og hornhinder (den tanke bryder jeg mig ikke om )

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tilmeldt donorregistret (når man bliver født eller har en eller anden bestemt alder) så selv skal melde sig ud hvis ikke man ønsker at ens organer skal bruges efter døden.
Jeg tror der er rigtigt mange der bare aldrig får meldt sig ind
- eller måske har de bare udfyldt det der kort man kan have i sin pung...?

Er selv tilmeldt - her må de dog godt tage mine hornhinder.. Det skyldes at min far kom ud for en arbejdsulykke da han var 23 hvor han fik brændt kalk i øjnene og blev blind. 4 gange har han fået transplanteret nye hornhinder, og sidst her i februar måned hvor han er gået fra 3 % syn på sit højre øje til nu 30 %

Kan dog godt forstå at folk ikke bryder sig om tanken om at skulle "aflevere" deres hornhinder, det havde jeg nok selv heller ikke brudt mig om hvis ikke det var fordi jeg har det så tæt inde på livet

Anmeld

16. april 2014

LinLin

Britt88 skriver:

Er selv tilmeldt - her må de dog godt tage mine hornhinder.. Det skyldes at min far kom ud for en arbejdsulykke da han var 23 hvor han fik brændt kalk i øjnene og blev blind. 4 gange har han fået transplanteret nye hornhinder, og sidst her i februar måned hvor han er gået fra 3 % syn på sit højre øje til nu 30 %

Kan dog godt forstå at folk ikke bryder sig om tanken om at skulle "aflevere" deres hornhinder, det havde jeg nok selv heller ikke brudt mig om hvis ikke det var fordi jeg har det så tæt inde på livet

Ja man ser nok anderledes på det hvis man har det tættere inde på livet...
Men den der tanke om at ligge "skrællet" og hvor de har skåret i mine øjne - den kan jeg ikke have (sådan er det nok ikke, men det er det billede jeg har)

Anmeld

16. april 2014

Hullabullabulla

LinLin skriver:

Ja man ser nok anderledes på det hvis man har det tættere inde på livet...
Men den der tanke om at ligge "skrællet" og hvor de har skåret i mine øjne - den kan jeg ikke have (sådan er det nok ikke, men det er det billede jeg har)

Ja så absolut, man tager sine forholdsregler derefter

Er selv blevet opereret i øjnene for nærsynethed (laser) og tro mig jeg har aldrig før i mit liv været så nervøs - men det hjalp sgu og i dag er jeg helt brille og kontaktlinsefri!

til øjenlægerne på Århus sygehus - de kan deres kram..

God påske

Anmeld

16. april 2014

LinLin

Ja så absolut, man tager sine forholdsregler derefter

Er selv blevet opereret i øjnene for nærsynethed (laser) og tro mig jeg har aldrig før i mit liv været så nervøs - men det hjalp sgu og i dag er jeg helt brille og kontaktlinsefri!

til øjenlægerne på Århus sygehus - de kan deres kram..

God påske

Gad også godt at blive kontaktlinsefri! - har nu en forskel på 3 imellem højre og venstre øje, så såvidt jeg kan læse mig frem til burde jeg kunne få det gjort gratis, men uuuh jeg tør ikke

- og i lige måde

Anmeld

16. april 2014

Hullabullabulla

LinLin skriver:

Gad også godt at blive kontaktlinsefri! - har nu en forskel på 3 imellem højre og venstre øje, så såvidt jeg kan læse mig frem til burde jeg kunne få det gjort gratis, men uuuh jeg tør ikke

- og i lige måde

Det er slet ikke så slemt som man tror - det tog 7 minutter pr øje, og man er bedøvet i øjet, og det eneste man skal er at fokusere på en grøn prik.. Det sved lidt i øjnene i timerne efter men allerede om aftenen kunne jeg læse tekster på tv og dagen efter kunne jeg køre bil.. Det er godt 2 år siden

Jeg havde minus 7 i styrke så jeg fik det betalt , og valgte Århus da det er de øjenlæger der altid har kontrolleret samt opereret min far

Så hvis du en dag får modet til at gøre det så er jeg sikker på at du ikke vil fortryde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.