Mom skriver:
Det er fair nok du syntes der er flere problematikker i det jeg skriver det er du i din gode ret til.
Lad os tage forsikringer som du selv nævner, har du ingen forsikring, er du ikke forsikret, sådan er det bare. Ergo kan du ikke få udbetalt en forsikringssum, længere er den bare ikke.
Jeg kan godt se problematikken med den unge, hvor værgen ikke vil underskrive (jeg skrev også i mit indlæg at værge skulle underskrive, læs gerne igen
), den ved jeg ikke helt hvordan man skal komme ud over. Men så må man jo sige at forældrene i den grad har taget et valg på deres børn vegne (et tåbeligt et, hvis du spørger mig, men trods alt et valg!
Nu er det ikke mig der skal lave sådanne regler, så jeg skal ikke tage stilling til eventuel blødsøddenhed, i tilfælde med hvad nu hvis..
Dog kan jeg sige, at min familie og venner kender min holdning.
Jeg kan dog meget bedre lide ideen med at man pr automatik er tilmeldt som organdonor ved fødslen, og så skal der aktivt siges fra, og siges der fra, kan man heller ikke modtage, på den måde kan man ikke "glemme" at melde sig til.
Nu nævner du selv familie - selvom du er organdonor (det er jeg i øvrigt også), så har du som det er i dag ingen garanti for, at de vil respektere dit valg i det øjeblik, du erklæres hjernedød.
Jeg er enig i din betragtning om forsikringerne, men det er for at give som eksempel, at man som ungt og naivt menneske ikke nødvendigvis tænker særligt langt frem, som ung tænker de færreste over deres situation som 50- eller 70-årig, og man kan spørge, om man skal dø, fordi man ikke tænkte dybere over ens egen dødelighed.
Man kan nok godt blive i tvivl om, hvad min holdning er - og jeg er i bund og grund enig med dig - jeg forsøger bare at forholde mig kritisk til de problemstillinger og cases, jeg har berørt gennem min uddannelse og arbejde i sygehusregi - der er rigtig mange skæbner, der er helt anderledes end vores.
Anmeld