Antallet af organdonationer er rekordlavt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.272 visninger
19 svar
11 synes godt om
16. april 2014

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Antallet af danskere, der ønsker at donere organer, ramte bunden i 2013.

Antallet af danske organdonorer har aldrig været lavere, end det var i 2013.

Det skriver Kristeligt Dagblad mandag.

Læs resten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2014

LinLin

Jeg har tilmeldt mig donorregostret de må tage alt (minus hud og hornhinder (den tanke bryder jeg mig ikke om )

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tilmeldt donorregistret (når man bliver født eller har en eller anden bestemt alder) så selv skal melde sig ud hvis ikke man ønsker at ens organer skal bruges efter døden.
Jeg tror der er rigtigt mange der bare aldrig får meldt sig ind
- eller måske har de bare udfyldt det der kort man kan have i sin pung...?

Anmeld

16. april 2014

esioul

Aalborg_Pigen skriver:

Fra Avisen.dk

Antallet af danskere, der ønsker at donere organer, ramte bunden i 2013.

Antallet af danske organdonorer har aldrig været lavere, end det var i 2013.

Det skriver Kristeligt Dagblad mandag.

Læs resten

Min bedstemor blev reddet, fordi et skønt menneske havde tilmeldt sig organ donation.

Så jeg er selvfølgelig tilmeldt.  

Anmeld

16. april 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Jeg har en meget firkantet holdning til det med organdonation. "Er du ikke villig til at give, skal du ikke kunne modtage".

Og her er hele familien organdonore....

Anmeld

16. april 2014

Rockertand

Mom skriver:

Jeg har en meget firkantet holdning til det med organdonation. "Er du ikke villig til at give, skal du ikke kunne modtage".

Og her er hele familien organdonore....

I princippet vil jeg give dig ret - men verden er bare ikke firkantet.

Hvis et barn får brug for donation, og forældrene ikke har samtykket til barnets tilmelding - hvad så?

Hvor længe skal man være tilmeldt for at modtage - er det nok med 1 time?

En ellers rask 24-årig enlig mor til 2 små børn får akut behov for donation, men er ikke tilmeldt, og en lige kvalificeret 89-årig mand med flere konkurrerende sygdomme, også akut behov, der er tilmeldt.....skal vi lade den unge mor dø, fordi hun ikke har haft tid eller overskud til at sætte sig ind i reglerne eller overvejet risici?

Anmeld

16. april 2014

Sandratoft

Rockertand skriver:

Hvis et barn får brug for donation, og forældrene ikke har samtykket til barnets tilmelding - hvad så?

En ellers rask 24-årig enlig mor til 2 små børn får akut behov for donation, men er ikke tilmeldt, og en lige kvalificeret 89-årig mand med flere konkurrerende sygdomme, også akut behov, der er tilmeldt.....skal vi lade den unge mor dø, fordi hun ikke har haft tid eller overskud til at sætte sig ind i reglerne eller overvejet risici?

Jeg er enig med de andre i princippet om at man skal give før at man kan modtage, men dervil altid være gråzoner, og det er så lægerne (eller andre, ved ikke helt hvem faktisk) der tager stilling til hvem der skal have organet. Det handler jo også om match osv, og i lægeverdenen kører de jo heller ikke efter om man "her ret til det"

Når det så er sagt, så har jeg så svært ved at forstå dem der ikke vil donere deres organer. Det er en fri verden vi lever, og heldigvis for det da, men jeg forstår det ikke stadigvæk Der er så få der dør af hjernedød her i Danmark, og det er ærgeligt hvis dem der så hjernedøden, ikke er tilmeldt donorregistret, eller værre endnu - lader det være op til de pårørende! 

Anmeld

16. april 2014

Rockertand

Sandratoft skriver:

Jeg er enig med de andre i princippet om at man skal give før at man kan modtage, men dervil altid være gråzoner, og det er så lægerne (eller andre, ved ikke helt hvem faktisk) der tager stilling til hvem der skal have organet. Det handler jo også om match osv, og i lægeverdenen kører de jo heller ikke efter om man "her ret til det"

Når det så er sagt, så har jeg så svært ved at forstå dem der ikke vil donere deres organer. Det er en fri verden vi lever, og heldigvis for det da, men jeg forstår det ikke stadigvæk Der er så få der dør af hjernedød her i Danmark, og det er ærgeligt hvis dem der så hjernedøden, ikke er tilmeldt donorregistret, eller værre endnu - lader det være op til de pårørende! 

Man behøver slet ikke så nøjagtige match, som man havde som kriterier førhen - og der er heller ikke nogen øvre aldersgrænse - så mit eksempel kan sagtens blive virkelighed, hvis kriterierne hedder, at man skal være tilmeldt for at modtage....og så er det den 89-årige, der modtager og dør af sin KOL året efter....den 24-årige dør med det samme.

Anmeld

16. april 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Rockertand skriver:

Helt firkantet svaret; Ja!

Dog vil der altid set med mine briller være nuancer, fx. ved børn under 18 som principelt ikke selv kan tage stilling, større teenager ved godt hvad det vil sige at være organdonor, og kan få deres værge til at underskrive samtykke.

Den unge enlige mor, sørgeligt, men sat på spidsen, så har (eller bør man efter min mening) have haft tid til at sætte sig ind i sagerne det er efterhånden ret simpelt at gøre det under sundhed.dk

Dertil vil der jo altid være en lægelig vurdering om det er givtigt med organdonation, fx. ved fremskreden alder, andre sygdomme osv. Hvor længe man skal have været tilmeldt, det har jeg overhovedet ikke taget stilling til, og det behøves jeg heldigvis heller ikke, da det ikke er mig som skulle lave eventuelle regler.

Men overordnet set, og helt firkantet (det må man nemlig godt i en debat), så mener jeg, hvis du ikke er villig til at give, skal du heller ikke kunne få.

Anmeld

16. april 2014

Rockertand

Mom skriver:

Helt firkantet svaret; Ja!

Dog vil der altid set med mine briller være nuancer, fx. ved børn under 18 som principelt ikke selv kan tage stilling, større teenager ved godt hvad det vil sige at være organdonor, og kan få deres værge til at underskrive samtykke.

Den unge enlige mor, sørgeligt, men sat på spidsen, så har (eller bør man efter min mening) have haft tid til at sætte sig ind i sagerne det er efterhånden ret simpelt at gøre det under sundhed.dk

Dertil vil der jo altid være en lægelig vurdering om det er givtigt med organdonation, fx. ved fremskreden alder, andre sygdomme osv. Hvor længe man skal have været tilmeldt, det har jeg overhovedet ikke taget stilling til, og det behøves jeg heldigvis heller ikke, da det ikke er mig som skulle lave eventuelle regler.

Men overordnet set, og helt firkantet (det må man nemlig godt i en debat), så mener jeg, hvis du ikke er villig til at give, skal du heller ikke kunne få.

Der er flere problematikker i det, du skriver.
Under 18 skal forældre underskrive - hvad hvis forældre ikke vil det?
Den unge mor har ikke taget stilling - ligesom tusindevis af andre unge mennesker, der ikke forholder sig til pension eller testamenter - eller forsikringer for den sags skyld, det er dumt, men desværre virkelighed.
I den tænkte situation vil lægen have valget mellem at give den gamle mand organet - eller lade det gå tabt (sat på spidsen), mens han skal lade den unge mor dø - helt imod lægeløftet, men gældende lovgivning.
Ville du stadig være firkantet, hvis den unge mor var din søster??

Anmeld

16. april 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Rockertand skriver:

Der er flere problematikker i det, du skriver.
Under 18 skal forældre underskrive - hvad hvis forældre ikke vil det?
Den unge mor har ikke taget stilling - ligesom tusindevis af andre unge mennesker, der ikke forholder sig til pension eller testamenter - eller forsikringer for den sags skyld, det er dumt, men desværre virkelighed.
I den tænkte situation vil lægen have valget mellem at give den gamle mand organet - eller lade det gå tabt (sat på spidsen), mens han skal lade den unge mor dø - helt imod lægeløftet, men gældende lovgivning.
Ville du stadig være firkantet, hvis den unge mor var din søster??

Det er fair nok du syntes der er flere problematikker i det jeg skriver det er du i din gode ret til.

Lad os tage forsikringer som du selv nævner, har du ingen forsikring, er du ikke forsikret, sådan er det bare. Ergo kan du ikke få udbetalt en forsikringssum, længere er den bare ikke.

Jeg kan godt se problematikken med den unge, hvor værgen ikke vil underskrive (jeg skrev også i mit indlæg at værge skulle underskrive, læs gerne igen ), den ved jeg ikke helt hvordan man skal komme ud over. Men så må man jo sige at forældrene i den grad har taget et valg på deres børn vegne (et tåbeligt et, hvis du spørger mig, men trods alt et valg!

Nu er det ikke mig der skal lave sådanne regler, så jeg skal ikke tage stilling til eventuel blødsøddenhed, i tilfælde med hvad nu hvis..

Dog kan jeg sige, at min familie og venner kender min holdning.

Jeg kan dog meget bedre lide ideen med at man pr automatik er tilmeldt som organdonor ved fødslen, og så skal der aktivt siges fra, og siges der fra, kan man heller ikke modtage, på den måde kan man ikke "glemme" at melde sig til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.