Har jeres barn haft hul i tænderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2014

forår

Min datter på 4 år har lige fået lavet et hul. De gravede alt skidt ud af tanden, uden at borer. Rensede den og der efter fyldte de plastik i. 

Det var selvfølgelig en mælketand, så aner ikke hvordan det ville ha været hvis det var i en blivende tand.

og jeg synes altså at jeg har børstet og børstet, men alligevel fik hun et hul....

men hun er så stolt og fortæller vidt og bredt om at hun har fået lavet et hul i en tand....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2014

isabellasmor

Vores datter har ikke haft hul, men er bange for at hun har arvet hendes fars "familietænder" eller mine, på min mors side. Min mands familie har meget dårlige tænder, det er næsten ligemeget om man passer dem  Min mors side af familien har ligeså dårlige tænder. Men jeg har heldigvis arvet min fars , så håber selvfølgelig begge tøser har/får mine tænder 

Men altså, blot for at fortælle at det ikke behøver have noget som helst med pasningen af tænderne, har man dårlige gener "i munden" så er det svært at undgå ... Desværre  

Anmeld

9. april 2014

LMX

Min datter er 12 og hun har fået revet 3 mælketænder ud.

Hun blev bedøvet. Det foregår smertefrit og ikke på samme måde som når man bedøver voksne. Det er en lille bitte sprøjte hvor væsken bliver sprøjtet så ganske langsomt ind at de ikke mærker presset...

Anmeld

9. april 2014

charlottekri

Min datter er 6 og fik for to år siden rykket 3 tænder ud under narkose af to omgange. Den første akut pga tandbyld og de to næste fordi de var for dårlige.
Det startede med at hun fik tandpine på en ferie, og vi tog til en tandlæge i nærmeste by, hvor hun fik lavet en midlertidig fyldning med 'tryllecreme' og derefter sprøjte. Hun sagde ikke et kny, og jeg var bare pavestolt!!
Så kom vi hjem til nogle inkompetente r*vhuller til tandlægen, som ikke tog hensyn til at det var et barn de arbejdede med, og blev sur når hun blev bange og skreg. Det resulterede i at hun fik giga tandlægeskræk. Og hun havde tre huller mellem tænderne (ikke nemme at forebygge når man ikke lige ved at man skal bruge tandtråd). Prøvede derfor et nyt tandlægehus, hvor de til sidst sagde at vi måtte komme igen når min pige var klar (4 år) og på dette tidspunkt havde fået flydende føde i 3 uger pga tandpine...
Så kom vi til en rigtig børnetandpleje, der kunne håndtere hende. Her fik vi lavet et hul og selvom hun var bedøvet (læs skidefuld af en stikpille) var vi 3 voksne til at holde hende (4år!)
Undskyld den lange historie, men min pointe er at du skal sørge for at vælge en tandlæge der har forstand på børn

Anmeld

9. april 2014

Pige2009

cecilie1984 skriver:

Min datter på snart 6 har et hul i en tand og jeg har så ondt af hende og har lidt dårlig samvittighed over det da det jo også er vores skyld.

men er der nogen der ved om børn bliver bedøvet?? Og hvordan det foregår. 

Min datter på 4,5 år har en emaljefejl, som blev behandlet ved at lægge lak på tanden uden bedøvelse, da behandlingen var smertefri. Jeg tror da bestemt, at hun får bedøvelse. Du skal ikke have dårlig samvittighed. Mælketænder går deres egne veje!

Anmeld

10. april 2014

Pikku Myy

SandraXOXO skriver:

Min mands niece havde hul i en mælketand da hun var 6 år, men der sagde tandlægen at det næsten ikke kunne betale sig at bore når den jo alligvel helst skulle falde ud. Nu ser jeg det ikke er den besked andre har fået. Og min datter har samme tandlæge, er det så en dårlig tandlæge?

Jeg tror det er en meget normal tilgang. Hvis tanden alligevel ryger indenfor den nærmeste fremtid, er der ingen grund til at gå i gang med det helt store hurlumhej.

Vores tandlæge har sagt at det er ærgerligt at den skygge min søn har på en af hans mælketænder ikke er på en af dem der ryger først, for nu bliver vi nødt til at finde en løsning. Så det er det samme, bare omvendt

Anmeld

10. april 2014

sandramor

cecilie1984 skriver:

Min datter på snart 6 har et hul i en tand og jeg har så ondt af hende og har lidt dårlig samvittighed over det da det jo også er vores skyld.

men er der nogen der ved om børn bliver bedøvet?? Og hvordan det foregår. 

min datter er 9... har haft 2 huller plus så har hun faktisk fået lavet en "rodbehandling" af en mælketand.... på mælketænder foregår det dog meget anderledes og er ikke lige så omfattende.....

Jeg synes vi er rigtig gode til at børste tænder.... børster morgen og aften... bruger tandtråd og interdental børste...... men nu er det sådan at mange børns mælketænder er sarte.... man ved ikke helt hvorfor..... sådan er det bare.... så det behøver overhovedet ikke have noget at gøre med din tandbørstning....

Samtidig er der mange andre faktorer som kan gøre nogen får flere huller end andre.... mange har feks. ikke så stor en spyt dannelse.... spyt er god forebyggelse mod huller....

Jeg er klinikassistent og har arbejdet i børnetandplejen så jeg mener da selv jeg ved hvordan tænderne skal børstes og plejes men ja alligevel har vi ikke kunne undgå hullerne......

Anmeld

10. april 2014

CaWi

Jeg havde selv huller i tænderne da jeg var lille.
Og pga en forfærdelig og meget LIDT børnevenlig tandlæge, fik jeg tandlæge skræk, og har to gange været i narkose. Den ene gang for at få lavet to huller i to blivende tænder, og en gang for at få trukket en mælketand ud.

Mine forældre børstede og børstede, men nogle gange får man altså bare huller, selvom man gør hvad man kan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.