De færreste børn gør alt hvad man siger første gang hver gang. Og en dreng på 6 er formodentlig lige startet i skole, er ved at kappe nogen bånd og skal prøve sig selv af som en stor dreng - har selv en af slagsen her hjemme og pludselig siger han NEJ, og der må man jo som voksen vælge sine kampe med omhu og ikke mindst stå fast når man først er startet.
Med hensyn til at bakke op, så har vi en en simpel regel her hjemme: den der starter, er den der fortsætter og afslutter. Selvsagt skal den anden heller ikke tale i mod eller andet, men bare lukke munden. Og det er både fordi det er da super svært at støtte hvis man ikke er enig, men det er i særlig høj grad også for barnet - det virker voldsomt at blive irettesat af to voksne, selv en voksen kan virke voldsomt.
Vi er også forskellige her hjemme, min mand bliver hurtigere irriteret, går hurtigere til kommando mode, og han har nogen andre grænser og andre ting der for ham er vigtige. Nogen gange siger jeg det til ham, kommer med gode råd - nogen tager han til sig fx er vi ens i forhold til at vi tæller før det bliver på den dårlige måde (altså ikke mere dårlig end det så er os der bærer eller tager i hånden ud og børste tænder og måske ikke hygge snakker), og at vi (forsøger) at tale med små stemmer når de har høje stemmer.
Vi har også nogen grundlæggende holdninger til fælles, men det kunne sagtens være her hjemme en for mig ligegyldig ting kunne blive kørt op - men så klarer han den selv (uden jeg modarbejder). Og mine børn kan sagtens navigere i vi er forskellige (og jeg tror de bliver skønnere mennesker af at have os to som forældre selvom vi er forskellige).
Hvis kniven er vigtig for din mand, så lad den lære vigtig, men for ham. Modarbejd ham ikke, giv ham gerne gode råd, men lad ham sætte ind der.
Anmeld