Mor til en på 3 og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.359 visninger
19 svar
4 synes godt om
7. april 2014

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Jeg har brug for lidt råd og erfaring.

Sagen er den at min mand og jeg skal skilles og vi har en datter på 3 og så er jeg gravid.
Min datter vi være næsten 3,5 når baby kommer.

Hvad er jeres erfaring med at være alene med et barn og en baby?

Jeg er lidt nervøs for der er 1,5 km frem og 1,5 km tilbage til bh. Det bliver super hårdt at skal gå frem og tilbage når jeg er højgravid. Men det er lidt hvad det er.
Men hvad med i starten når baby er født. Den første er født ved Ks. Og mine tanker var at jeg ville have pks med den næste. Men den første tid ville jeg jo ikke kunne gå frem og tilbage pga arret. Og så tænkte jeg jamen så måtte jeg prøve og føde normalt men der går jo lige lidt tid før jeg ville kunne gå den tur også. Jeg ville selvfølgelig have min mor til at hjælpe mig i starten.
Og faren til børnene vil jo selvfølgelig også hjælpe mig lidt.

Men er bare så nervøs for hvordan det ville blive den første tid med en nyfødt og et andet barn også. Jeg er så bange for at jeg vil komme til at tilside sætte min datter fordi jeg jo skal lære baby at kende og have amningen op og køre og den slags. Havde mange problemer med at mætte min datter så jeg er lidt forberedt på at den næste også bliver flaskebarn men håber selvfølgelig jeg kan amme.

Jeg vil så vidt muligt inddrage min datter i det hele med baby hvis hun vil være med.

Men hvordan hulen får i tingene til at spille? Med aftensmad, leg med den store, rengøring og så selvfølgelig søvn.
Jeg ved jo ikke hvad baby bliver for en mht søvn.

Og hvad nu når baby bliver febersyg? Det er jo lidt svært at gå en tur på mindst 50-60 min incl aflevering med et. Barn der har feber da de jo helst ikke skal have for meget tøj på.
Min datter havde tendens til feberkramper som lille så chancen for at den næste også vil have den tendens er der jo.

Det kan godt være det måske er nogle underlige spørgsmål men er bare så skide nervøs lige nu

Jeg ville selvfølgelig ordne mange af tingene imens den store i bh og forberede på aftensmad og lign.

Og inden jeg føder vil jeg fylder fryseren op med aftensmad så det bare skal varmes osv.

Far vil have vores store datter hver anden weekend og hver tirsdag.
Og så vil han komme en gang imellem så jeg kan få noget alene tid med den store. Og som sagt har jeg min mor at trække på også.

Håber der er nogen der kan komme med nogen erfaringer og nogle gode råd.

Hilsen en mor der slet ikke kan se sig ud af alt det her lige nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2014

lycly

Nu fik jeg selv kejsersnit med nr 2 og havde en på 21 mdr i forvejen. Jeg havde ikke kunne følge i dagpleje de første 14 dage hvis ikke jeg havde haft min kæreste hjemme på barsel. Så jeg synes du skal få arrangeret enten pasning af den lille mens du afleverer/henter eller at din mor eller børnenes far afleverer/henter den store.

Efter de 14 dage, kan du fx have den lille i strækvikle (uundværlig med 2 små børn!!) og den store i klapvogn, så det ikke tager så lang tid at gå. Så snart du har været til 8-ugers undersøgelse kan du cykle med dem

Nu er din datter heldigvis så stor at hun sikkert kan rigtig mange ting selv og lege selv. Så det er bare at forklare hende at når du ammer så er du nødt til lige at blive i sofaen og så kan du jo tilbyde at læse en bog imens.
Jeg synes det var rigtig svært at få amningen til at fungere anden gang, fordi man får dårlig samvittighed over at bruge den tid det kan tage hvis det ikke bare kører. Jeg valgte for den ældstes skyld at give den lille flaske. Og det gav så meget ro og bedre samvittighed

Med aftensmad, så forbered det mens den store er i børnehave og den lille sover eller ligger i strækvilkle (igen, uundværlig) så det er lige til at varme om aftenen. For det er sindssyg stressende at stå alene og lave aftensmad midt i ulvetimen
Og ja, ellers så bed om alt den hjælp du har brug for og tag imod al den hjælp du kan få

Anmeld

7. april 2014

Anonym trådstarter

LuLy skriver:

Nu fik jeg selv kejsersnit med nr 2 og havde en på 21 mdr i forvejen. Jeg havde ikke kunne følge i dagpleje de første 14 dage hvis ikke jeg havde haft min kæreste hjemme på barsel. Så jeg synes du skal få arrangeret enten pasning af den lille mens du afleverer/henter eller at din mor eller børnenes far afleverer/henter den store.

Efter de 14 dage, kan du fx have den lille i strækvikle (uundværlig med 2 små børn!!) og den store i klapvogn, så det ikke tager så lang tid at gå. Så snart du har været til 8-ugers undersøgelse kan du cykle med dem

Nu er din datter heldigvis så stor at hun sikkert kan rigtig mange ting selv og lege selv. Så det er bare at forklare hende at når du ammer så er du nødt til lige at blive i sofaen og så kan du jo tilbyde at læse en bog imens.
Jeg synes det var rigtig svært at få amningen til at fungere anden gang, fordi man får dårlig samvittighed over at bruge den tid det kan tage hvis det ikke bare kører. Jeg valgte for den ældstes skyld at give den lille flaske. Og det gav så meget ro og bedre samvittighed

Med aftensmad, så forbered det mens den store er i børnehave og den lille sover eller ligger i strækvilkle (igen, uundværlig) så det er lige til at varme om aftenen. For det er sindssyg stressende at stå alene og lave aftensmad midt i ulvetimen
Og ja, ellers så bed om alt den hjælp du har brug for og tag imod al den hjælp du kan få

Mange tak for dit svar.

Hvad gør du når den lille er syg og du skal aflevere den store?

Jeg havde også godt tænkt på at få sådan en strækvikle. Hvilken en havde du?
Og mht til amning. Nu er jeg jo som sagt forberedt på at jeg ikke kan amme men håber da jeg kan.
Prøvede du at amme eller valgte du flasken fra start af?

Anmeld

7. april 2014

BinaMor

Jeg måtte tage syg barn med. Mange ting vil blive sværer desværre og rockerhårdt. Mange ting blir dog også lettere. Ihvertfal psykisk når en skilsmisse er ovre. Får du friweekender?..

Anmeld

7. april 2014

lycly

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar.

Hvad gør du når den lille er syg og du skal aflevere den store?

Jeg havde også godt tænkt på at få sådan en strækvikle. Hvilken en havde du?
Og mht til amning. Nu er jeg jo som sagt forberedt på at jeg ikke kan amme men håber da jeg kan.
Prøvede du at amme eller valgte du flasken fra start af?

Når den lille "bare" har haft feber har jeg bare lagt ham i barnevognen og fulgt den store i dagpleje. Så fik jeg hjælp af dagplejemoren sådan at hun sørgede for at tage tøjet af min datter så jeg kunne komme hjem igen med den lille. Hvis den lille eller jeg selv har været rigtig syg, så har jeg holdt den store hjemme og når jeg selv har været syg, har jeg fået min mor til at passe den store.

Jeg havde koalaviklen fra slynger.dk. Den er simpelthen guld værd til små babyer. Senere hen brugte jeg bæresele fordi min dreng voksede helt vildt og blev for stor til strækvikle.

Jeg ammede i 4 uger. Jeg overproducerede og kunne måske godt have stabiliseret det, men det ville tage 3-4 uger mere med nærmest non stop amning/udmalkning og det magtede jeg ikke. Men synes helt sikkert du skal give det et forsøg - det er jo trods alt nemmere. Hvis det fungerer

Anmeld

7. april 2014

Anonym trådstarter

BinaMor skriver:

Jeg måtte tage syg barn med. Mange ting vil blive sværer desværre og rockerhårdt. Mange ting blir dog også lettere. Ihvertfal psykisk når en skilsmisse er ovre. Får du friweekender?..

Nej jeg vil nok ikke få nogen fri weekenderne så længe baby er helt lille. Men ville bede min mor om at tage den lille lidt når den store er ved far. Så jeg også kan få lidt luft engang imellem.

Far har meldt ud at han ikke kan håndtere en nyfødt sammen med den store i en hel weekend. Så det må jeg acceptere da jeg nægter en abort.

Anmeld

7. april 2014

Anonym trådstarter

LuLy skriver:

Når den lille "bare" har haft feber har jeg bare lagt ham i barnevognen og fulgt den store i dagpleje. Så fik jeg hjælp af dagplejemoren sådan at hun sørgede for at tage tøjet af min datter så jeg kunne komme hjem igen med den lille. Hvis den lille eller jeg selv har været rigtig syg, så har jeg holdt den store hjemme og når jeg selv har været syg, har jeg fået min mor til at passe den store.

Jeg havde koalaviklen fra slynger.dk. Den er simpelthen guld værd til små babyer. Senere hen brugte jeg bæresele fordi min dreng voksede helt vildt og blev for stor til strækvikle.

Jeg ammede i 4 uger. Jeg overproducerede og kunne måske godt have stabiliseret det, men det ville tage 3-4 uger mere med nærmest non stop amning/udmalkning og det magtede jeg ikke. Men synes helt sikkert du skal give det et forsøg - det er jo trods alt nemmere. Hvis det fungerer

Okay. Ja det skal jo nok gå ellers har jeg jo min mor. Og far vil selvfølgelig også hjælpe til.

Tusinde tak for dit svar. Jeg har bare brug for at høre at det nok skal gå alt sammen.

Man finder selvfølgelig sin egen rytme.
Men er sgu lidt nervøs.

Anmeld

7. april 2014

Anonym trådstarter

7. april 2014

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Op

Op

Anmeld

7. april 2014

lineog4

Nu er jeg ikke alene, men er altid alene om morgenen i hverdagene. Har så ikke så langt som du har til institution, men var nogen syge inklusiv mig selv så var det enten i barnevogn eller i min christiniacykel (den var guld værd), og nogen gange så blev vi bare hjemme - dog ikke i min sidste barsel hvor jeg havde et skolebarn. 

Vil dog sige hvis du kunne få din mor til at komme fx fast en morgen om ugen så du ikke behøver ud så er det guld værd - jeg gad godt jeg ikke skulle have været ud hver evig eneste morgen. 

Og så vil sige man jo måske bare er bedre til at skabe rutiner end man var med den første - med mine var det i hvert fald sådan at de fik en fast rutine med søvn, mad osv lige så snart far startede efter barsel - dvs. da de var 14 dage gamle. De små får ikke så meget at skulle have sagt for hverdagen skal fungere for den/de store.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.