Gå alene i skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2014

wamse

synes bestemt ikke du er off, tænker faktisk at vi som forældre burde være bedre til, at turde lade vores børn klare nogle ting selv, for de vokser altså med opgaven

Synes at vi som forældre servicerer vores børn alt for meget, og gør dem en bjørnetjeneste.

Min datter på 7 går selv hjem hver dag kl. 15.15 og hun er så stolt af det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2014

Ciss

Min datter går også i 0'de.

Nu kører vi bil eller tager bus til skolen, fordi vi bor langt fra den, men hver eneste morgen ser vi flere fra hendes årgang gå til skolen. De fleste går så sammen med ældre søsken, men der er også dem som går alene eller sammen med en af de andre fra klassen. Det har jeg slet ikke reageret på. Hvis man bor sådan til at skolevejen er tryg og ikke for lang, og såfremt barnet er modent nok til ikke at blive distraheret af spændende ting i grøftekanten f eks, så det pludselig er midt i en leg og glemmer skolen, så ser jeg ikke noget galt i det i det hele taget.

Anmeld

28. marts 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Pcokate skriver:

Hej alle brugere 

Min søn er begyndt at gå alene i skole (går i 0'de) og vi har i den forbindelse mødt meget forargelse af andre forældre

Altså det er en lige vej, kun en overgang hvor skolepatruljen står og jeg kan se ham fra altanen det meste af vejen. Som tager ca 15 min. 

Han er rigtig god i trafikken, nok fordi vi altid går til det meste. Og jeg kan da selv huske at jeg gik alene i den alder. 

Men er jeg helt off på det her emne? 

Da jeg var 6 år gik jeg også alene i skole - eller med min 2 år ældre bror. 
Dengang var der aldrig nogen, der rynkede på snuden over det, da det var meget normalt. 

Når du kan se ham det meste af vejen og har tillid til at han ved hvordan man skal begå sig i trafikken, så kan jeg ikke se at der er et problem i at han går alene. 
Kunne måske forstå at nogen rynkede på næsen hvis det bette pus skulle cykle 5 km alene ved en meget trafikkeret vej. 

Tror det her er med til at gøre at din søn bliver mere selvstændig og at det er godt for ham at han får lidt ansvar selv. 

Anmeld

28. marts 2014

lineog4

Nu er vores skolevej rimelig trafikeret og jeg ville ikke lade min søn (går i 0. Og fyldte 6 i oktober gå helt alene), men han går sammen med sin søster som går i 4. Klasse og jeg er endda så meget ravnemor så jeg cykler med mindste drengen 7.10 og så er de alene hjemme og skal selv klare at komme ud af døren kvart i 8 og gå i skole. 

Sikker på det også kan vække forargelse hos nogen af hans klassekammeraters forældre, men sådan passer det sig bedst her hjemme og jeg stoler på mine to unger kan have det ansvar.

Anmeld

28. marts 2014

Lise

Jeg var 5½ år gammel da jeg startede i skole. Jeg blev fulgt den første dag. That's it. Ligesom alle de andre børn.

Min ældste søn går også i 0. Og vi følger ham i skole. Vi bor et par hundrede meter fra skolen - man skal lige hen af vejen (og krydse en anden), og så ned gennem en park. Vi har gennem længere tid prøvet at forberede ham på at han selv skal gå, da det ville spare os enorme mængder af tid, men han har ikke lyst... Ikke engang til at gå alene ude fra cykelstativet.

Nårhmen, for at svare konkret på dit spørgsmål, så synes jeg overhovedet ikke du er off her. Selvfølgelig kan han gå selv, hvis du - som hans mor - vurderer at han kan. Der var en gang at vi alle kunne selv fra vi var 6 år gamle, og nu skal de følges indtil de flytter hjemmefra. Ellers er man bange for at de andre synes man er en uansvarlig forældre. Det siger jeg ikke at du tænker, men det gør jeg selv. Jeg synes ikke det er uansvarligt, tværtimod tror jeg på at det er med til at give barnet lidt selvstændighed.

Anmeld

29. marts 2014

Pcokate

Jeg laver lige en fælles besvarelse 

Tak for alle jeres tilbagemeldinger Det er rart at vide at man ikke fuldkommen off i sine vurderinger og beslutninger (ihvertfald nogle gange

Anmeld

29. marts 2014

MariaKyedDK

Pcokate skriver:

Hej alle brugere 

Min søn er begyndt at gå alene i skole (går i 0'de) og vi har i den forbindelse mødt meget forargelse af andre forældre

Altså det er en lige vej, kun en overgang hvor skolepatruljen står og jeg kan se ham fra altanen det meste af vejen. Som tager ca 15 min. 

Han er rigtig god i trafikken, nok fordi vi altid går til det meste. Og jeg kan da selv huske at jeg gik alene i den alder. 

Men er jeg helt off på det her emne? 

Kun du kender din søn og ved om han er parat til selv at gå i skole 

Her var det omvendt, da min søn gik i 0 kl. var der mange af hans klassekammerater der selv kom om morgen, og selv cyklede i skole. 

Nu går min søn i 1. klasse og er for længe siden begyndt at brokke sig over at jeg stadig følger ham i skole, da han gerne vil selv. men jeg er slet ikke tryg ved det ( han kan sagtens) MEN, jeg ved hvis han ser en sommerfugl eller en snegl på vejen, interresere han sig for det, og tænker ikke så meget over ''trafikken'' ... men jeg tænker det måske er anderledes når han virkelig går alene. 

Han skal ikke over nogen vej, vi har sti-system hele vejen til hans skole. 

Men nu er jeg begyndt at lade ham gå længere og længere alene... 

jeg stopper f.eks ved en af sti'erne og han går selv derfra... 

altså det jeg vil sige er : at det kan godt være der er nogle forældre der er forarget over det, men måske nok fordi deres egene børn ikke er modne nok til det selv, for børn er så forskellige... 

så du gør helt sikkert det helt rigtige 

Anmeld

29. marts 2014

BinaMor

Jeg syntes også det er til den tidlige side må jeg indrømme. men jeg sys det er fedt at han kan og du giver ham tillid. jeg sys man skal gøre som det passer ind og hvad man selv syntes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.