MediaAnarchy skriver:
Jeg blev lidt ked af det i dag, eller om ikke andet kom jeg i hvert fald til at sidde og fundere lidt med tåre i øjnene.
Min kæreste har et meget lavt antal sædceller, så lavt at vi skal benytte os af microinsermination/ICSI.
Jeg har fået skyllet mine æggeledere og de er tiptop.
Vi har nu fået et brev fra fertilitetsklinikken ved AUH hvor der faktisk bare står at vi skal til et fællesmøde i slutningen af april og så lyder det egentlig som om vi bare er klar til at kunne ringe derind derefter. Det er jeg lidt overrasket over egentlig. Altså at det er gået så hurtigt, min kæreste kendte på for hånd hans sædcelle tal og vi fik en henvisning her i marts. Nu må vi se...
Nå - det jeg egentlig kom til at tænke lidt over er at der med det brev fulgte en masse papirer om fertilitetsbehandling.
Der står rigtig positivt om reagensglasbehandling osv. Men lige præcis ved microinsimination har de skrevet:
"Mænd med meget nedsat sædkvalitet her nemlig hyppigere end andre mænd fejl i deres arveanlæg. Fejl som ikke ses ved dem selv, men som kan give problemer ved befrugtning af æg"
"En dreng kan således riskikere at arvde faderens nedsatte frugtbarhed"
"Det er klart at denne teknik, som jo overskrider en af naturens barrierer, kan give anledning til eftertanke. Vi går jo med teknikken uden om den "skal" som omgiver ægget, og som i naturen bestemmer, hvilke sædceller der skal befrugte ægget, og hvilke der ikke skal. Der er således tale om et "filter", som jo kunne tænkes at have en funktion"
Det sidste citat giver mig ondt i maven. Jeg ved ikke om det er fordi jeg bare er lidt følsom og stadig synes det hele er lidt nyt. Men når jeg læser det kan jeg ikke lade være med at læse det som om at der menes at det er meningen min kæreste ikke skal blive far. Det gør mig ked af det, har har fantastiske kvaliteter og en utrolig lyst til at blive far. Uden at træde på mig selv vil han umiddelbart være en bedre forældre end jeg selv i starten.
Er det etisk forkert at tvinge en sædcelle ind i ægget?
Det er jo ikke det samme som IVF hvor sædcellen selv finder vej ind i ægget og de, som naturligt, er en masse der slås om pladsen. Her tages jo bare en enkelt og indføres, da der ikke vil være nok "liv" omkring ægget til at en enkelt selv kan bryde igennem. Er det etisk forkert af os at ændre på naturens veje? Burde det bare være sådan at min kæreste og jeg skulle accepterer at det ikke er meningen at han skal formere sig, eller er det helt etisk korrekt at man tvinger en graviditet igennem på den måde?
Puh, mange spørgsmål. Kunne bare mærke at jeg fik ondt i maven da jeg læste det, hele det her med at det jo er at lege med naturens barrierer osv.
Mvh
Hende der blev en smule overvældet over det hele i dag
Det er jo svært for der er så mange følelser i det..
Men jeg synes det er meget relevant at gøre sig nogen tanker om det... Og måske overveje alternativ erne og om man ønsker at løbe den risiko der ved at give "defekten" videre, det skal man jo altid overveje hvis man har en genetisk fejl som man kender til...
Jeg vil ikke sige at det er etisk forkert, men evolutionsmæssigt er det ikke korrekt ihvertfald.. men det er helt op til det enkelte par om man synes det er etisk forsvarligt...
Men under alle omstændigheder betyder det ikke at DIN mand ikke skal være far, for det er ikke generne der gør dig til far, måske igennem graviditeten, men når baby ligger i armene, når baby sender det første smil, når man er der når de kravler og tager sine første skridt, når de siger mor og far til os, og det at vi vil beskytte vores børn med vores liv hvis det kom dertil gør os til deres forældre, sq ikke vores DNA...
Og den ubetinget kærlighed ændres ikke af at man vælger en doner.. Det er 100% min overbevisning!
I skal helt sikkert være forældre! Men om den genetiske "programering" skal være DIN mand og dig eller EN mand og dig er da nogen tænker værd..
Uanset hvad er det JERES beslutning..