Privat/kommunal dagpleje/vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2014

Nemesis

CroQuis skriver:

HVAD SKAL VI VÆLGE?? 

Det er vores første barn, og føler os som palle alene i verden. Der er ingen småbørn i familien, hvis forældre vi kan spørge til råds.

Hvad er forskellen? Privat dagpleje, kommunal dagpleje og vuggestue?

Hvad skal vi vælge?

Hvad med tilskud?

Opskrivning til plads?

Friplads?

Bombarder os med informationer, Tak.. 

I er nødt til at tage rund og finde ud af hvordan de forskellige pasningsmuligheder passer til jer. Altså hvilken pædagogik der bruges, hvordan er faciliteterne, udskiftningen på medarbejderne og så kemien mellem dem og jer. 

Der kan være forskellige tilgange til børnepasning i samme kommune.

Så hvis i skal vide hvor og til hvad i skal skrives op til så er det ud og sondere :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2014

CroQuis

Fuglemor skriver:

Jeg er privat. Det passer ikke at der ikke altid er pasning ved sygdom hos private. Nogen har ansat vikar. Men det er ikke alle. Jeg har ikke selv. Men forældrene ved også dette når de skriver deres barn ind.

du kan ikke få friplads ved privat dagpleje, men de fleste er så også billigere end kommunale.

jeg synes det gode ved at være privat er at jeg må noget mere med børnene. Vi har ofte været på forskellige ture hvor vi har været i feks dyreparker. Dette r de kommunale ikke. Jeg elsker den frihed man har og at man kan gøre noget anderledes med børnene. Og det sætter forældrene også pris på.

Jeg har hørt noget om at dagplejere ikke er uddannede pædagoger? Er det korrekt? Eller er det bare ikke et krav?

Har alle dagplejere helt lukket i ferier, eller er der alternativer?

Anmeld

19. marts 2014

Fuglemor

CroQuis skriver:

Jeg har hørt noget om at dagplejere ikke er uddannede pædagoger? Er det korrekt? Eller er det bare ikke et krav?

Du behøver ikke uddannelse for at blive dagpleje. Ved de kommunale er på forskellige kurser, men hvad de går ud på aner jeg ikke.

men som privat skal du ikke have uddannelse. Du behøver faktisk ikke engang at have arbejdet indenfor faget. Så man kan faktisk komme fra gaden og blive dagpleje. Dog skal dit hjem godkendes.

de kommunale har 6 ferie uger samt afspadsering. og de må lægge dem som de lyster. Vores kommunale har ferie i uge 29, 30 og 31. Og mener hun sagde de fleste lægger deres ferie der omkring. Nogen af dem lægger også i skole ferier,

Anmeld

19. marts 2014

Fuglemor

CroQuis skriver:

Du behøver ikke uddannelse for at blive dagpleje. Ved de kommunale er på forskellige kurser, men hvad de går ud på aner jeg ikke.

men som privat skal du ikke have uddannelse. Du behøver faktisk ikke engang at have arbejdet indenfor faget. Så man kan faktisk komme fra gaden og blive dagpleje. Dog skal dit hjem godkendes.

de kommunale har 6 ferie uger samt afspadsering. og de må lægge dem som de lyster. Vores kommunale har ferie i uge 29, 30 og 31. Og mener hun sagde de fleste lægger deres ferie der omkring. Nogen af dem lægger også i skole ferier,

Anmeld

19. marts 2014

Ciss

Mit råd er at forsøge at snakke med andre lokale småbørnsforældrer. Der er stor forskel på hver eneste dp og vs - uanset om det er kommunalt - så det er godt at høre med andre lokale, hvad slags erfaringer de har.

Anmeld

19. marts 2014

Ølgaard

CroQuis skriver:

HVAD SKAL VI VÆLGE?? 

Det er vores første barn, og føler os som palle alene i verden. Der er ingen småbørn i familien, hvis forældre vi kan spørge til råds.

Hvad er forskellen? Privat dagpleje, kommunal dagpleje og vuggestue?

Hvad skal vi vælge?

Hvad med tilskud?

Opskrivning til plads?

Friplads?

Bombarder os med informationer, Tak.. 

Hej

Jeg kan sagtens forstå din tvivlsomhed...

Vi havde det præcis på samme måde, da vores datter skulle ha plads.

Vi valgte kommunal dagpleje til at starte med, og Tilde var der i et halvt år så fik vi nok!

Efter vores datter havde været i d. 4 gæstedagpleje, fik vi nok.. vi havde en dagpleje som holdt ferie hele tiden og var meget syg, og dette kunne vores pige mærke efter hun var blevet kastet rundt... Hun knyttede sig til 2 af gæstedagplejerne og var utrolig glad. Men herefter var hun dybt ulykkelig når jeg afleverede hende, så vi blev enige om at finde en privat dagpleje.

Vi er bare super glade for det valg, ´Tilde Elsker at være der, hun har 9 andre børn at lege med og de oplever rigtig mange ting!

Der er en fast vikar tilknyttet som tager over ved sygdom, og børnene er også glade for hende.

Ferie afholdes her på faste dage/uger og så må vi som forældre planlægge efter dette, men det betyder heller ikke noget så længe børnene kan li at være der

tilskud får man også selvom et er privatdagpleje!

hvis det er privat man vælger er det en god ide at finde en nu og bliver skrevet op da der kan være rift om pladserne!

Vi har skrevet vores den næste op allerede nu selvom hun først skal starte i 2015

Håber dette kunne bruges

Anmeld

19. marts 2014

Ølgaard

Ølgaard skriver:

Hej

Jeg kan sagtens forstå din tvivlsomhed...

Vi havde det præcis på samme måde, da vores datter skulle ha plads.

Vi valgte kommunal dagpleje til at starte med, og Tilde var der i et halvt år så fik vi nok!

Efter vores datter havde været i d. 4 gæstedagpleje, fik vi nok.. vi havde en dagpleje som holdt ferie hele tiden og var meget syg, og dette kunne vores pige mærke efter hun var blevet kastet rundt... Hun knyttede sig til 2 af gæstedagplejerne og var utrolig glad. Men herefter var hun dybt ulykkelig når jeg afleverede hende, så vi blev enige om at finde en privat dagpleje.

Vi er bare super glade for det valg, ´Tilde Elsker at være der, hun har 9 andre børn at lege med og de oplever rigtig mange ting!

Der er en fast vikar tilknyttet som tager over ved sygdom, og børnene er også glade for hende.

Ferie afholdes her på faste dage/uger og så må vi som forældre planlægge efter dette, men det betyder heller ikke noget så længe børnene kan li at være der

tilskud får man også selvom et er privatdagpleje!

hvis det er privat man vælger er det en god ide at finde en nu og bliver skrevet op da der kan være rift om pladserne!

Vi har skrevet vores den næste op allerede nu selvom hun først skal starte i 2015

Håber dette kunne bruges

Ps. du er da velkommen til at kigge forbi privatdagplejens hjemmeside for at se hvad de laver med vores børn

det er på privatstordagpleje.dk

toreby v. Sisse og Ib

Anmeld

19. marts 2014

Anja82

Jeg er privat dagplejer.

jeg er udd pædagog - jeg har været på kurser og til foredrag mens jeg har været privat dp. Kurser vi lægger udenfor arbejdstiden.

Ja under min ferie og sygdom skal du selv finde pasning, men min ferie planlægges for et år af gangen og denne får du sidst på året for næste år. Jeg har enkelte andre fri/feriedage, men dem oplyser jeg så hurtigt som muligt.

Siden jeg startede som privat for 15  mdr siden har jeg haft to sygedage og går ikke syg på arbejde, det er jeg for pyller til  Jeg har endnu ikke haft barnets første sygedag. Jeg optjener ikke afspadsering. Jeg bruger ikke mine omsorgsdage. Jeg har 6 ugers ferie samt 4 planlagte lukkedage om året. 

De børn jeg har og har haft har indtil nu haft noget der ligner 1-3 sygedage om året (tænker på tråden om sygdom i vuggestue) og dette er ikke fordi vi ikke kommer ud blandt andre børn - hver uge er vi i legestue og mødes 1-2 gange mere med andre private.

nu blev det hele på mig, men tror mange private kan nikke genkendende til scenariet.

Sidste år hvor jeg havde tre børn (max jeg har plads til i bilen (desværre)) var vi i haunstrup dyrepark, ved fjorden, ved havet, til landsskue og i skoven. 

Jeg vil ikke opveje med kommunale i denne tråd, men understrege at vi har været super glade med dem vi selv har haft til vores børn..

Anmeld

19. marts 2014

Aabye

Vi har privat dagpleje til begge vores.. Og har været super glade for det.

Fordele: Ingen gæstedagplejere, ingen gæstebørn.
Ulemper: Ingen gæstedagplejer hvis dagplejemor/far bliver syg. 

Vores den mindste skal så i kommunal dagpleje her fra den 1 april, men det er så en længere kompliceret historie som ikke høre sig til i offentligheden. Det er dog ikke med min gode vilje, da jeg hellere ville have ham hos en privat. 
Hos den kommunale kommer vi ikke til at gøre brug af gæstedagplejere hvis dagplejemor bliver syg, jeg læser pt hjemmefra, og ud over det så ved jeg at min mor hellere end gerne passer når/hvis det bliver nødvendigt. Jeg går simpelthen ikke ind for det gæstedagpleje halløj der. Det er i mit hovede, for meget for børnene at forholde sig til.. 

Anmeld

20. marts 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Fuglemor skriver:

Jeg er privat. Det passer ikke at der ikke altid er pasning ved sygdom hos private. Nogen har ansat vikar. Men det er ikke alle. Jeg har ikke selv. Men forældrene ved også dette når de skriver deres barn ind.

du kan ikke få friplads ved privat dagpleje, men de fleste er så også billigere end kommunale.

jeg synes det gode ved at være privat er at jeg må noget mere med børnene. Vi har ofte været på forskellige ture hvor vi har været i feks dyreparker. Dette r de kommunale ikke. Jeg elsker den frihed man har og at man kan gøre noget anderledes med børnene. Og det sætter forældrene også pris på.

Hvorfor må de kommunale ikke det? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.