Privat/kommunal dagpleje/vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.632 visninger
23 svar
8 synes godt om
18. marts 2014

CroQuis

HVAD SKAL VI VÆLGE?? 

Det er vores første barn, og føler os som palle alene i verden. Der er ingen småbørn i familien, hvis forældre vi kan spørge til råds.

Hvad er forskellen? Privat dagpleje, kommunal dagpleje og vuggestue?

Hvad skal vi vælge?

Hvad med tilskud?

Opskrivning til plads?

Friplads?

Bombarder os med informationer, Tak.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2014

Kløver

Ved ikke en masse men lidt kan jeg da dele

Privat dagpleje har vi ikke prøvet men ulempen er der ikke er pasningsmulighed, hvis dagplejer bliver syg

Kommunal dagpleje bruger vores, og der er fordelen at der er mulighed for gæstepleje, ulempen ved gæstepleje kan være hvis det er forskellige der skal passes hos og nogle enkelte har været uheldige.
Fordelen ved dagpleje frem for vuggestue er at det er de samme 4 børn som passes sammen og hvor det er i eget hjem, så der er et andet forhold fordi gruppen er lille.

Vuggestue er der flere at lege med, kommer jo meget an på barnet, og de trives bedst i større eller mindre grupper. Chokket kan her være mindre når de overgår til bh. selvom der er sygdom er det de samme pædagoger, hvor det kan variere mere i gæstepleje (hos os er de i lege grupper hvor de gør deres bedste for at finde en gæsteplejer i gruppen barnet kender) det er dog mere bekendt når der er flere pædagoger selvom en har fri eller er syg.

Var det jeg lige kunne komme i tanke om, spørg endelig

Anmeld

18. marts 2014

moaren

Her har vi brugt kommunal dagpleje til begge drenge. Dog havde vi ønsket vuggestueplads til den bette, fordi vi er SÅ trætte af gæstepleje. Grunden til vi valgte kommunal dagpleje til den første, var fordi det tiltaler os at der ikke er så mange børn og vi tænkte der ville være mere personlig kontakt dagplejer og barn i mellem.

Ulempen ved dagplejer, er efter min mening, gæstepleje. Det er så træls at blive ringet op kl. 06.30 om morgenen og få at vide at dagplejer er syg eller har sygt barn. Så skal man tænke hurtigt....skal man bruge gæstepleje, eller kan man selv, manden eller evt. bedsteforældre passe barnet. Det var grunden til at vi ønskede en vuggestueplads til vores yngste søn. Der er desværre rigtig lang ventetid, så vi fik en dagplejeplads i stedet. Og nu da vi er startet i dagpleje, så vil vi ikke flytte, medmindre der skulle ske noget uforudset selvfølgelig.

Mht privat dagplejer, så valgte vi det fra, fordi der ikke er mulighed for pasning i ferier, ved sygdom eller andet. Fordelen ved privat dagplejer er, at de er billigere og så sørger de ofte for bleer 

Anmeld

18. marts 2014

Fuglemor

Jeg er privat. Det passer ikke at der ikke altid er pasning ved sygdom hos private. Nogen har ansat vikar. Men det er ikke alle. Jeg har ikke selv. Men forældrene ved også dette når de skriver deres barn ind.

du kan ikke få friplads ved privat dagpleje, men de fleste er så også billigere end kommunale.

jeg synes det gode ved at være privat er at jeg må noget mere med børnene. Vi har ofte været på forskellige ture hvor vi har været i feks dyreparker. Dette r de kommunale ikke. Jeg elsker den frihed man har og at man kan gøre noget anderledes med børnene. Og det sætter forældrene også pris på.

Anmeld

18. marts 2014

moaren

Fuglemor skriver:

Jeg er privat. Det passer ikke at der ikke altid er pasning ved sygdom hos private. Nogen har ansat vikar. Men det er ikke alle. Jeg har ikke selv. Men forældrene ved også dette når de skriver deres barn ind.

du kan ikke få friplads ved privat dagpleje, men de fleste er så også billigere end kommunale.

jeg synes det gode ved at være privat er at jeg må noget mere med børnene. Vi har ofte været på forskellige ture hvor vi har været i feks dyreparker. Dette r de kommunale ikke. Jeg elsker den frihed man har og at man kan gøre noget anderledes med børnene. Og det sætter forældrene også pris på.

Det er rigtigt....der er nogen private dagplejere som har vikarer, eller måske er flere samme sted. 

De kommunale dagplejer tager nu også på ture en gang i mellem, men bestemt ikke ofte. 

Anmeld

18. marts 2014

modesty

HVAD SKAL VI VÆLGE?? 

Det er vores første barn, og føler os som palle alene i verden. Der er ingen småbørn i familien, hvis forældre vi kan spørge til råds.

Hvad er forskellen? Privat dagpleje, kommunal dagpleje og vuggestue?

Hvad skal vi vælge?

Hvad med tilskud?

Opskrivning til plads?

Friplads?

Bombarder os med informationer, Tak.. 

For mig ville det ikke gøre nogen forskel overhovedet om det var privat eller kommunal. Vi har kigget på både og. For mig handler det om kvaliteten, beliggenhed, praktikalitet i hverdagen o.s.v.

Der er en milliard tråde herinde om fordele/ulemper ved VS kontra DP, så det gider jeg ikke skrive om. Dog vil jeg nævne at vi prioriterede integreret institution, da jeg er meget glad ved tanken om at han skal gå det samme sted op til skolealderen.

Anmeld

19. marts 2014

Fuglemor

Moaren skriver:

Det er rigtigt....der er nogen private dagplejere som har vikarer, eller måske er flere samme sted. 

De kommunale dagplejer tager nu også på ture en gang i mellem, men bestemt ikke ofte. 

Ved bare her hvor vi bor så er der en årlig tur og ellers er de i legestue en gang om ugen. De er lidt mere låst end private

Anmeld

19. marts 2014

moaren

Fuglemor skriver:

Ved bare her hvor vi bor så er der en årlig tur og ellers er de i legestue en gang om ugen. De er lidt mere låst end private

Det er nok egentlig det samme i vores kommune. Det har du ret i 

Anmeld

19. marts 2014

Fuglemor

Moaren skriver:

Det er nok egentlig det samme i vores kommune. Det har du ret i 

Der var en der sagde til mig at de jo ikke kunne klare selv at være med børnene. NU har jeg prøvet det og det er altså hyggeligt at have sådan nogle ture. Man lærer også hinanden at kende på en anden måde

Anmeld

19. marts 2014

Tinapige

Nu er jeg lige starte op som privatdagpleje og jeg vil havde en afløser i tilfælde af sygdom og hvis jeg skal til læge osv.. Min ferie bliver planlagt i samarbejde med forældrene.. Jeg vil sige, at privatedagplejer mere frit end kommunal.. Vi har feks valg at vi vil havde gedder nu her til sommer, da vi bruger meget udelivet og den natur der omkring os, vi går rigtig mange ture osv.. Jeg vil også se, om jeg kan komme i en legestue engang hver 14 dag, det er bare med og gribe de muligheder der er...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.