Kom med din bedste wok opskrift ! :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.390 visninger
11 svar
8 synes godt om
15. marts 2014

Muffin_girl

Ja hvad er din bedste wok opskrift?

Jeg er elendig til at få lavet wok. Selvom alle siger det er nemt, bla bla bla ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2014

JulieE

Uh... Jeg følger lige med her. Wokken er nemlig også et sort hul, i mine, ellers ganske udmærkede, kulinariske evner 

Anmeld

15. marts 2014

Muffin_girl

JulieE skriver:

Uh... Jeg følger lige med her. Wokken er nemlig også et sort hul, i mine, ellers ganske udmærkede, kulinariske evner 

Lige præcis... Fik en i julegave.. Og har brugt den en gang ..

Anmeld

15. marts 2014

ano14316

Kyllinge fillet i strimler marineres i en marinade af sød chilisovs, Soya og hvidløg..

Grøntsager fintsnittes
Jeg bruger somregel:
Gullerod
Forårsløg
Squash
Peberfrugt
Hvidkål
Broccoli - i små buketter
Vandkastanjer
Bambusskud
Bønnespirer

Steger det efter hårdhed, altså de hårdeste grøntsager kommer på først.. og undervejs tilsætter beg oystersauce..

Ellers den helt hurtige til dagen efter man har fået kylling med ris..

Kyllingen skæres i små tern. En pose frossen wokblanding tilberedes efter anvisningen, tilsæt kyllingen, slå et æg eller to ud i wokken imens der røres, tilsæt de kolde kogte ris og steg det hele godt..
Serveres med Soya og chilisovs..

Anmeld

15. marts 2014

Louise H.

Der er jo næsten ingen grænser for hvad man kan komme i wok

Nu er vi ikke særlig gode til grønsager herhjemme, men man kan jo købe de der færdige wok-blandinger, som man kun skal tilsætte kød og nudler/ris

Typisk når vi laver wok er det Kylling, som vi har marineret i karry, løg, gulerødder, hvidløg, porrer og peberfrugt, evt. også sukkerærter og babymajs. Og så blander vi nudler i

Anmeld

15. marts 2014

Chris86

Grøntsager+kylling og så stegte ris m. Thai cyrru eller nudler.. Sådan er det ofte her... Bruger en bestemt wolbæanding af grøntsager...

Anmeld

15. marts 2014

StineC

Ved ikke om det er typisk wok, men jeg plejer at stege kyllingefilet skåret i tern sammen med en pose frosne wokgrøntsager. Så krydrer jeg det med en masse krydderier (paprika, koriander, spidskommen, hvidløg, chilipulver, sambal oelek, allround osv) og så tilsætter jeg rød karrypasta og kokosmælk og lader det småkoge lidt.Og spiser jasminris til

Anmeld

15. marts 2014

Victoria2013

Herhjemme er den mest klassiske fremgangsmåde:

Kyllingefilet skåret i "skrå" tern (så de bliver lidt flade i det)
Hvidløg - hakket fint
Ingefær - hakket fint eller knust fra glas
Karrypasta, 1-2 tsk, vi er glade for Massaman (lidt sød i det) og Panang karrypasta (stærk)
Løg i strimler eller tern
Forårsløg skåret i 2-3 cm lange stykker
Peberfrugt og gulerod i strimler på 3-4 cm
Evt. broccoli i små buketter
En lille dåse kokosmælk

Hvidløg, ingefær og karrypasta svitses et minuts tid i olie (fx raps).
Tilsæt kyllingefilet og brun det - krydr med lidt salt imens.
Herefter løg, gulerod og broccoli. Efter et par minutter tilsættes peberfrugt og så kokosmælk. Efter kokosmælken er kommet i skal det op og koge, men ikke kraftig-koge. Bare simre.
Smag til med 2-3 spsk fiskesovs og 2-3 tsk sukker (afhængig af mængden af karrypasta) og tilsæt forårsløg 1 minut før servering - så de bliver lidt bløde, men ikke slatne.

Man kan så selvfølgelig variere grøntsagerne, vi kommer dog altid helt sikkert løg, forårsløg og peberfrugt i. Det er ikke altid vi får hverken ris eller nudler til, så der er altid rigeligt med grøntsager i selve retten i stedet for

Jeg har været på madlavningskursus i Thailand da vi var på ferie derude, så jeg følger hvad jeg kan huske jeg lærte af kokken, for jeg eeeeelsker ægte thaimad  

Anmeld

15. marts 2014

lycly

Victoria2013 skriver:

Herhjemme er den mest klassiske fremgangsmåde:

Kyllingefilet skåret i "skrå" tern (så de bliver lidt flade i det)
Hvidløg - hakket fint
Ingefær - hakket fint eller knust fra glas
Karrypasta, 1-2 tsk, vi er glade for Massaman (lidt sød i det) og Panang karrypasta (stærk)
Løg i strimler eller tern
Forårsløg skåret i 2-3 cm lange stykker
Peberfrugt og gulerod i strimler på 3-4 cm
Evt. broccoli i små buketter
En lille dåse kokosmælk

Hvidløg, ingefær og karrypasta svitses et minuts tid i olie (fx raps).
Tilsæt kyllingefilet og brun det - krydr med lidt salt imens.
Herefter løg, gulerod og broccoli. Efter et par minutter tilsættes peberfrugt og så kokosmælk. Efter kokosmælken er kommet i skal det op og koge, men ikke kraftig-koge. Bare simre.
Smag til med 2-3 spsk fiskesovs og 2-3 tsk sukker (afhængig af mængden af karrypasta) og tilsæt forårsløg 1 minut før servering - så de bliver lidt bløde, men ikke slatne.

Man kan så selvfølgelig variere grøntsagerne, vi kommer dog altid helt sikkert løg, forårsløg og peberfrugt i. Det er ikke altid vi får hverken ris eller nudler til, så der er altid rigeligt med grøntsager i selve retten i stedet for

Jeg har været på madlavningskursus i Thailand da vi var på ferie derude, så jeg følger hvad jeg kan huske jeg lærte af kokken, for jeg eeeeelsker ægte thaimad  

Uh den opskrift lyder god!
Kan man mon lave det i en stor gryde når man nu ikke har en wok??

Anmeld

15. marts 2014

Victoria2013

LuLy skriver:

Uh den opskrift lyder god!
Kan man mon lave det i en stor gryde når man nu ikke har en wok??

Det kan man nok sagtens, men tror hellere jeg ville bruge en pande end en gryde... så overfladen man steger på er større og væske nemmere fordamper lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.