Ferie uden barn/børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2014

PernilleogLouis

Ser intet problem i at hun tag på ferie med hendes kæreste når datteren er hos far. 

Forstår til gengæld slet ikke at hun ikke også holder ferie med sin datter - det syns jeg er underligt men okay elsker også at holde ferie med min dreng og ville ikke bytte det for noget 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2014

Muffinmus

Vi har før været på ferie 4 dage uden børnene. Vi nyder alenetiden og vi kommer hjem og har et helt andet overskud det er svært at være mand og kone i et halv stresset hjem og de fire dage gør en enorm forskel for parforholdet. Børnene ser det som en ferie hos bedsterne eller mormor og morfar. For os er en uge for meget væk fra dem år det er os begge to. Tager vi på badeferie i F.eks Tyrkiet er det altid med unger. Men ellers har vi jo så altså taget de fire dage hvor det nu bedst passede i foråret eller efteråret. Drømmer også om en tur til ROM på et par dage.

vi holder i år en uges ferie i uge 23 hvor de skal med til Portugal og så uge 29-30-31 hvor vi er hjemme. Så de får en god sommer sammen med os. Nå ja og så påskeferie snaaaart

Anmeld

15. marts 2014

TNBC

Rosa-Sofia skriver:

Min mand og jeg kom til at diskutere vores venindes feriemodel. Hendes 5årige pige skal 14 dage på sommerferie i udlandet med sin far (mor og far er skilt). Min veninde har så valgt at lægge sine egne to ugers ferie netop de dage og benytte lejligheden til at tage på ferie alene med sin kæreste . Kan virkelig godt unde hende ferien, for hun har været alenemor nærmest altid og det er hende, der altid er på. Flere kollegaer luftede så deres forargelse over, at nu får pigen jo slet ikke nogen sommerferie med mor i år. For når pige kommer hjem fra ferie med far, starter mor på arbejde og pigen kommer i børnehave.

Så talte jeg med min mand om, han synes (tænkt eksempel da vi hverken har råd eller pasning) at vi kunne tage 14 dage på ferie og eventuelt lade vores barn være hos sine bedsteforældre. Det mener han er noget andet. For i min venindes eksempel, pigen er alligevel ikke hjemme, hun er totalt ligeglad med om mor sidder i lejlighed i Jylland eller i Grækenland, mens hun er på ferie med far, far har jo ret til at holde ferie med sin datter, og pigen er glad for ham. Så spiller det også ind, at pigen ville være 14 dage sammen med sin ene forælder. Mens vores i givet fald skulle undvære begge forælder. Pigen er jo alligevel vant til altid at undvære den ene forælder.

Hvad synes i? Er der forskel på de to eksempler eller er det grelt at være 14 dage væk fra barnet uanset hvad? Eller er begge dele i orden?

I din venindes tilfælde synes jeg det er fair nok at hun holder to ugers ferie der også. Hun skal nok holde ferie med sin datter, om det bliver i sommerferien eller på et andet tidspunkt, er vel fuldstændigt ligegyldigt. Så længe hun faktisk holder ferie med hende. 

Jeres ide, synes jeg er for meget. der er forskel på at være væk fra begge sine forældre i 2uger, eller kun en, når mvn er vant til at kun være med den ene i hverdagen. 

En uge ser jeg intet problem, jeg kender en, hun har sine børnebørn en uge hver sommer, og de er fra 1år og op efter. 

Jeg er desværre ikke hjemme til sommeren, men hvis jeg havde været, ville jeg da have spurgt om jeg måtte tage min nevø med på ferie, bare os to.. Børn kan godt holde ferie uden deres forældre, men ikke 14dage. Jeg ville ikke selv kunne klare at undvære mit barn i 14dage. 

Anmeld

15. marts 2014

RosSofi

Tænkte nu lige videre, da jeg ikke selv er skilt. Hvad nu hvis den samme forælder til et delebarn altid valgte at rejse alene, når det var ferie? Altså så det for eksempel altid var faren, der holdt ferie med børnene?

Anmeld

15. marts 2014

TNBC

Rosa-Sofia skriver:

Tænkte nu lige videre, da jeg ikke selv er skilt. Hvad nu hvis den samme forælder til et delebarn altid valgte at rejse alene, når det var ferie? Altså så det for eksempel altid var faren, der holdt ferie med børnene?

Det synes jeg er synd for børnene. For så oplever de kun den ene forælder i hverdagen/weekenden. 

men jeg kan ikke forestille mig at en forælder vælge at holde de 5ugers ferie helt alene, hvert år. Og jeg tror også den anden forælder ville sige noget, det ville jeg i hvert fald gøre, hvis jeg var den eneste der holdt ferie med ungerne, både som gift og som enlig. 

Der var stor debat omkring det for nogle år siden, fordi børnene blev sendt i vs/bh/SFO selvom at mor og far havde ferie. 

Anmeld

15. marts 2014

CaWi

Din venindes tilfælde er slet ikke til diskussion. Hun skal bare tage afsted. Hun holder jo nok stort set alle andre ferie/fridage med sit barn.
Hvad hun laver i de 14 dage hvor hun er UDEN BARN, rager sådan set ingen der skal blande sig i.

Til det med 14 dage hos bedste forældrene vil jeg sige:
Siden jeg var 4 år, har jeg, mine søskende, fætre og kusiner, været fast en uge på ferie hos vores farmor og farfar. Vi ELSKEDE DET!
En uge blev ofte til to, da vi simpelthen bare ikke ville hjem igen.
Ingen aner hvad vores forældre har lavet når vi var der (jo vi vidste at de var derhjemme, men ellers intet)
Vi er nogen af dem der aldrig var ude at rejse. Da vi blev større, og kom i skole, fortalte alle om hvor de havde rejst til. INGEN andre var på ferie hos deres bedste forældre. Men INGEN så skævt til det valg vores forældre gjorde, netop fordi det var noget alle vi børn så frem til hvert år.

Derudover, hvis det kan hjælpe/styrke et forhold, der i forvejen er presset pga hverdagens trommerum, så ser jeg INTET galt i det. Man skal nok nå at holde ferie og fri med sine børn.

Anmeld

15. marts 2014

Sujan

Er mange der har skrevet om de 2 eksempler og er enig med flere ting.
Jeg personligt ville ikke kunne undvære min datter i 14 dage:-)
Men vil så også sige at i skal gøre hvad i føler er rigtigt... Når min datter er sammen med sin farfar og farmor hygger hun maks. Hun er så tryg ved dem at hun hygger og slapper af og vil meget gerne være hos dem ofte.
Jeg synes dog det er vigtigt at have noget ferie med sine børn. Man behøver ikke rejse men bare have tiden og roen hjemme til at slappe af og ikke nå noget hele tiden...
I kunne jo nøjes med en uges ferie sammen...

For vil sige at det er vigtigt med kæreste tid og alene tid... Skal man ikke have dårlig samvittighed over..
Som min svigerfar sagde til mig da jeg havde købt en kæreste ferie på 4 dage til min kæreste i fødselsdagsgave og havde vildt ondt i maven og dårlig samvittighed... Så sagde svigerfar "husk at du gør det for at blive ved at være en super god forælder for dit barn" så man igen har mere overskud og mærker savnet o.s.v

Og de 4 dage hyggede vores datter så meget at hun slet ikke ville med hjem da vi kom efter hende:-) hun havde været total i centrum i 4 dage:-)

Anmeld

15. marts 2014

AnthonsMor

Rosa-Sofia skriver:

I vores tilfælde har vi slet ikke råd og tvivler på at bedsterne orker 14 dage med barn. Men det kunne være romantisk. Men så er der nok andre fordele ved at være et par med fælles børn, lige som der er andre ulemper ved at være skilt.

Det er helt afgjort, at det kunne være skide romantisk!! 

Jeg ser sådan på det at der er fordele og ulemper ved begge ting faktisk..

Anmeld

15. marts 2014

lycly

Rosa-Sofia skriver:

Min mand og jeg kom til at diskutere vores venindes feriemodel. Hendes 5årige pige skal 14 dage på sommerferie i udlandet med sin far (mor og far er skilt). Min veninde har så valgt at lægge sine egne to ugers ferie netop de dage og benytte lejligheden til at tage på ferie alene med sin kæreste . Kan virkelig godt unde hende ferien, for hun har været alenemor nærmest altid og det er hende, der altid er på. Flere kollegaer luftede så deres forargelse over, at nu får pigen jo slet ikke nogen sommerferie med mor i år. For når pige kommer hjem fra ferie med far, starter mor på arbejde og pigen kommer i børnehave.

Så talte jeg med min mand om, han synes (tænkt eksempel da vi hverken har råd eller pasning) at vi kunne tage 14 dage på ferie og eventuelt lade vores barn være hos sine bedsteforældre. Det mener han er noget andet. For i min venindes eksempel, pigen er alligevel ikke hjemme, hun er totalt ligeglad med om mor sidder i lejlighed i Jylland eller i Grækenland, mens hun er på ferie med far, far har jo ret til at holde ferie med sin datter, og pigen er glad for ham. Så spiller det også ind, at pigen ville være 14 dage sammen med sin ene forælder. Mens vores i givet fald skulle undvære begge forælder. Pigen er jo alligevel vant til altid at undvære den ene forælder.

Hvad synes i? Er der forskel på de to eksempler eller er det grelt at være 14 dage væk fra barnet uanset hvad? Eller er begge dele i orden?

Kan da godt se at pigen er fuldstændig ligeglad med hvor moren er henne når hun er på ferie med faderen.
Men jeg må indrømme at jeg ikke forstår at moren ikke vil holde ferie med sit barn.. Var det mig så havde jeg holdt mine 14-dages ferie når datteren kom hjem fra faren.
Synes det er noget underligt noget det der med at holde ferie uden sine børn, det må jeg altså indrømme

Anmeld

15. marts 2014

modesty

Ja, der er helt klart forskel på de to scenarier. At barnet er sammen med den ene forælder er noget helt andet end at barnet er sammen med sine bedsteforældre.

I min bog er det slet ikke OK at tage på 14 dages ferie uden sit barn hvis man er et par. 4 dage måske, noget i den stil. 

I din venindes tilfælde synes jeg at det er ret vildt at hun slet ikke holder ferie med sin datter. Det synes jeg sgu er synd for datteren. En uges kærlighedsferie med kæresten og en uges hygge med datter havde jeg syntes var en meget mere rimelig løsning, selvom det stadig er mærkeligt kun at holde en enkelt uges sommerferie med sit barn.

Børnene har lige så meget, hvis ikke mere, behov for ferie end os voksne. Og din veninde berøver jo faktisk sin datter for to ugers ferie - sådan ser jeg i hvert fald på det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.