Min mand og jeg kom til at diskutere vores venindes feriemodel. Hendes 5årige pige skal 14 dage på sommerferie i udlandet med sin far (mor og far er skilt). Min veninde har så valgt at lægge sine egne to ugers ferie netop de dage og benytte lejligheden til at tage på ferie alene med sin kæreste . Kan virkelig godt unde hende ferien, for hun har været alenemor nærmest altid og det er hende, der altid er på. Flere kollegaer luftede så deres forargelse over, at nu får pigen jo slet ikke nogen sommerferie med mor i år. For når pige kommer hjem fra ferie med far, starter mor på arbejde og pigen kommer i børnehave.
Så talte jeg med min mand om, han synes (tænkt eksempel da vi hverken har råd eller pasning) at vi kunne tage 14 dage på ferie og eventuelt lade vores barn være hos sine bedsteforældre. Det mener han er noget andet. For i min venindes eksempel, pigen er alligevel ikke hjemme, hun er totalt ligeglad med om mor sidder i lejlighed i Jylland eller i Grækenland, mens hun er på ferie med far, far har jo ret til at holde ferie med sin datter, og pigen er glad for ham. Så spiller det også ind, at pigen ville være 14 dage sammen med sin ene forælder. Mens vores i givet fald skulle undvære begge forælder. Pigen er jo alligevel vant til altid at undvære den ene forælder.
Hvad synes i? Er der forskel på de to eksempler eller er det grelt at være 14 dage væk fra barnet uanset hvad? Eller er begge dele i orden?
Anmeld