Anonym skriver:
Idag da jeg henter mit barn i vuggestuen overværer jeg noget særdeles ubehageligt. En mor henter sit barn samtidig. På vej ud i gardaroben sker der et eller andet på gangen. Jeg tror barnet til denne mor her slår et andet barn. Jeg når ikke helt at registrer det. Jeg ser bare hun hiver barnet i armen og ud i gardaroben. Barnet græder og moderen skælder voldsomt ud. Hun taler virkeligt grimt til barnet og siger PUUHHHH DU SKULLE SKAMME DIG. og holder i barnet som græder. Barnet slår ud efter sin mor og rammer brillerne og mor bliver endnu mere tosset og siger hårdt at barnet kommer hjem i seng og får ingen mad. Barnet bliver nægtet sutten og moderen siger at så store børn ikke bruger sut og at børn der opfører sig så grimt ikke får sin sut osv. Barnet græder og græder og moderen siger hele tiden stop det nu. Lad være at skab dig osv.
Jeg gav mit barn tøj på men det var bare rigtig ubehageligt. Alle andre børn kom jo også og kiggede. og jeg kunne se pædagogerne kiggede lidt på hinanden. Jeg var lige ved at sige noget gjorde det ikke. For at blande sig i opdragelse skal man jo ikke. Men hold da op hvor gjorde mit moderhjerte ondt lige der. Måtte gå ind på mit barns stue og ordne resten af påklædningen for kunne ikke holde det ud. Pædagogerne spurgte om jeg var ok. Jeg sadge ja, men at jeg ikke kunne holde ud af høre på det. Tror godt de kunne forstå mig.
Havde I sagt eller gjort noget?
Ja, det havde jeg.
Men nu er jeg på ingen måde konfliktsky når det kommer til børn fordi jeg selv har oplevet at være "den lille" i et forældreforhold. Et barn kan ikke selv sige fra og når personen, der burde gøre det - forældren - er den, der "angriber" er det 100% i orden at blande sig.
Folk har en eller anden idé om at så længe man ikke skader fysisk... min far rørte mig aldrig men psykisk har han fuldstændigt smadret mig.
Én ting er at man som mor/far har en dårlig dag og råber en smule og ikke lige kan være helt pædagogisk. Men at nægte barnet mad, nedgøre barnet (store børn bruge ikke sut) og ligegyldigt bede barnet om at stoppe med at græde når det tydeligt er ked - er en hel anden ting.
Hvis du oplever lignende igen ville jeg helt sikkert sige noget (på en pæn måde) til moren, eller bede pædagogerne gøre noget ved fx. at kalde til samtale med moren.
Men lad os håbe det bare var en meget, meget grim engangsforestilling

Anmeld