Ja jeg har jo 2 knap 2 årige i huset.
Og Villads vejer 12 kg så han er jo helt normal.
Men barnebarnet vejer 9.7 kg .
Han vejede 8 kg da han flyttede fast ind så noget er der jo sket,men han er jo alt for tynd.
Alt stikker ud på ham ,og han er bare så mager at se på.
Jeg håber der var nogen med erfaringer i magre børn der kunne give lidt erfaringer i hvad der kunne være godt at tilbyde.
Han får grovtoast med smør og pålæg -1 skive til morgenmad.
Formiddag en banan og ½ skive brød
Middag ½- 1 skive rugbrød
Middagsflaske er sødmælk
Eftermiddag frugt ,kiks og lidt brød
Aftensmad er alm med ekstra smør i kartofler og sovs
Nat -danone og sødmælk i flaske.
Villads spiser det samme ,men får ikke flaske og han tager noget mere på.
Jeg har snakket med min læge,men han mener vi skal give det tid da W var rent flaskebarn da han flyttede ind og derfor i lang tid har været fejlernæret og kroppen først nu er ved at lære at optage mad.
Men jeg er jo bekymret....
Liva som nu er 5 var meget mindre,men der var en årsag og hun fik proteindrik -
Her er jeg bekymret for om der er noget jeg overser i hans kost.
Gode råd ?
I stedet for frugt som snack, så f.eks en skål med nødder. Hvis ikke han er vild med at tygge hårde ting, kan f.eks hasselnødder og mandler ligge i blød i vand i et døgns tid eller længere. Det kommer de til at smage ret skønt af. Rosiner, dadler, figner kunne også være gode snacks. Det gør ikke noget at han får rigeligt med frugtsukker.
Jeg ville nok droppe toast, uanset om det er groft eller ej, er det tomme kalorier. Evt. rugbrød til morgenmad? Ved ikke om du bager, men så kunne det være hjemmebagt fuldkornsbrød eller -boller. Sødmælksyoghurt kunne også være en idé. Havregryn (f.eks med rosiner eller bær) er også meget næringsrige.
Muligvis mere brød og mindre kiks til eftermiddag.
Pålæg kan være ting med gods i som f.eks peanutbutter, avocado, fede fisk (f.eks makrel, sildepostej), humus, leverpostej, spegepølse.