Mad til en på knap 2

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.228 visninger
25 svar
18 synes godt om
25. februar 2014

Carina:-)

Ja jeg har jo 2 knap 2 årige i huset.

Og Villads vejer 12 kg så han er jo helt normal.

Men barnebarnet vejer 9.7 kg .

Han vejede 8 kg da han flyttede fast ind så noget er der jo sket,men han er jo alt for tynd.

Alt stikker ud på ham ,og han er bare så mager at se på.

Jeg håber der var nogen med erfaringer i magre børn der kunne give lidt erfaringer i hvad der kunne være godt at tilbyde.

Han får grovtoast med smør og pålæg -1 skive til morgenmad.

Formiddag en banan og ½ skive brød

Middag ½- 1 skive rugbrød

Middagsflaske er sødmælk

Eftermiddag frugt ,kiks og lidt brød

Aftensmad er alm med ekstra smør i kartofler og sovs

Nat -danone og sødmælk i flaske.

Villads spiser det samme ,men får ikke flaske og han tager noget mere på.

Jeg har snakket med min læge,men han mener vi skal give det tid da W var rent flaskebarn da han flyttede ind og derfor i lang tid har været fejlernæret og kroppen først nu er ved at lære at optage mad.

Men jeg er jo bekymret....

Liva som nu er 5 var meget mindre,men der var en årsag og hun fik proteindrik -

Her er jeg bekymret for om der er noget jeg overser i hans kost. 

Gode råd ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2014

Så blev ens profil lige spammet.... Der står altså ikke noget der ikke står her 

Anmeld

25. februar 2014

modesty

Han vejede 8 kg da han flyttede fast ind så noget er der jo sket,men han er jo alt for tynd.

Jeg håber der var nogen med erfaringer i magre børn der kunne give lidt erfaringer i hvad der kunne være godt at tilbyde.

Middagsflaske er sødmælk

Jeg har snakket med min læge,men han mener vi skal give det tid da W var rent flaskebarn da han flyttede ind og derfor i lang tid har været fejlernæret og kroppen først nu er ved at lære at optage mad.

Gode råd ? 

I stedet for frugt som snack, så f.eks en skål med nødder. Hvis ikke han er vild med at tygge hårde ting, kan f.eks hasselnødder og mandler ligge i blød i vand i et døgns tid eller længere. Det kommer de til at smage ret skønt af. Rosiner, dadler, figner kunne også være gode snacks. Det gør ikke noget at han får rigeligt med frugtsukker.

Jeg ville nok droppe toast, uanset om det er groft eller ej, er det tomme kalorier. Evt. rugbrød til morgenmad? Ved ikke om du bager, men så kunne det være hjemmebagt fuldkornsbrød eller -boller. Sødmælksyoghurt kunne også være en idé. Havregryn (f.eks med rosiner eller bær) er også meget næringsrige.

Muligvis mere brød og mindre kiks til eftermiddag. 

Pålæg kan være ting med gods i som f.eks peanutbutter, avocado, fede fisk (f.eks makrel, sildepostej), humus, leverpostej, spegepølse.

Anmeld

25. februar 2014

Krussedulle

Carina:-) skriver:

Middagsflaske er sødmælk

Gode råd ? 

Umiddelbart kan jeg ikke se noget "forkert" i den føde han får!

Og jeg tror at lægen har ret.

Ved ikke hvor gammel dit barnebarn var da han flyttede ind, men jeg tænker at han nok har været vant til flaske i længere tid, end afbefalet?!

I så fald, lyder det rigtig fint det du giver ham!

Tror ikke du skal være bekymret (let nok at sige ) med mindre at han taber sig..

Man kan jo ikke tvinge mere mad i dem

Anmeld

25. februar 2014

modesty skriver:

I stedet for frugt som snack, så f.eks en skål med nødder. Hvis ikke han er vild med at tygge hårde ting, kan f.eks hasselnødder og mandler ligge i blød i vand i et døgns tid eller længere. Det kommer de til at smage ret skønt af. Rosiner, dadler, figner kunne også være gode snacks. Det gør ikke noget at han får rigeligt med frugtsukker.

Jeg ville nok droppe toast, uanset om det er groft eller ej, er det tomme kalorier. Evt. rugbrød til morgenmad? Ved ikke om du bager, men så kunne det være hjemmebagt fuldkornsbrød eller -boller. Sødmælksyoghurt kunne også være en idé. Havregryn (f.eks med rosiner eller bær) er også meget næringsrige.

Muligvis mere brød og mindre kiks til eftermiddag. 

Pålæg kan være ting med gods i som f.eks peanutbutter, avocado, fede fisk (f.eks makrel, sildepostej), humus, leverpostej, spegepølse.

Tusind tak det skal prøves.

Grunden til at han får grovtoast og kun rugbrød til middag er at han har meget svært ved rugbrød og derfor kun får meget lidt ned,hvorimod ved blødt brød godt kan spise en skive

Anmeld

25. februar 2014

Krussedulle skriver:

Umiddelbart kan jeg ikke se noget "forkert" i den føde han får!

Og jeg tror at lægen har ret.

Ved ikke hvor gammel dit barnebarn var da han flyttede ind, men jeg tænker at han nok har været vant til flaske i længere tid, end afbefalet?!

I så fald, lyder det rigtig fint det du giver ham!

Tror ikke du skal være bekymret (let nok at sige ) med mindre at han taber sig..

Man kan jo ikke tvinge mere mad i dem

Han var 15 mdr og havde nærmest ikke fået andet end flaske . 

Ja du har ret...men for pokker det er svært når man f.eks skifter ham og han så bare er så benet og tynd 

Anmeld

25. februar 2014

modesty

Grunden til at han får grovtoast og kun rugbrød til middag er at han har meget svært ved rugbrød og derfor kun får meget lidt ned,hvorimod ved blødt brød godt kan spise en skive

OK, jamen så giver det jo mening. Man kan også få bløde grovboller som nok har lidt mere gods i sig samtidig med at de er bløde. Urtekram har nogle som man bl.a. kan købe i Irma - kan ikke huske hvad de hedder... Posen er gennemsigtig og orange. De var gode til min søn da han var yngre og ikke rigtigt gad rugbrød.

Gider han grød? Som sagt er der meget næring i havre, boghvedegrød er også godt. 

PS: Hvorfor får han ikke proteindrik? Er det ikke godt til så små børn?

Anmeld

25. februar 2014

tarkoflen

Kunne det være en ide at han fik grød til morgenmad, som enten er kogt på sødmælk eller tilsat mme og en god klat smør? Eller skal han helst ikke have for meget skemad?

Tror jeg ville prøve at finde noget morgenmad med noget mere gods i end toast, også selvom det er den gode af slagsen. Så hellere give ham det til mellemmåltid med ekstra smør

Og selvom det er nemmere sagt end gjort, så tror jeg du skal prøve at se lidt mere på om han trives og er glad og fokusere mindre på vægten. Hvis han ikke taber sig, mon så ikke hans krop bare lige skal vænne sig til at optage næringen fra maden, når nu han har været så vant til flasken? Hvis man hører om folk der har været underernæret over længere tid, så skal de også trappes langsomt op til normal kost og vægtøgningen tager tid.

Håber det giver ok mening det jeg skriver. Jeg kan i hvert fald godt forstå din bekymring

Anmeld

25. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

min dreng var lidt under gennemsnittet på et tidspunkt. Her anbefalede min svigerinde havregrød på fløde og/eller sødmælk tilsat en klat smør. Et alternativ til toastbrød 

Anmeld

26. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det eneste jeg tænker er at morgenmaden ikke indeholder ret meget nyttigt. Hvad med havregryn med sødmælk? Eller havregrød kogt på sødmælk med en smørklat i? Sødmælksyoghurt med drys/rosiner/bær.?

Tænk i fede frugter som banan og avocado og fede fisk til pålæg  

held og lykke med spirrevippen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.