Hvilke follikler reagerer på ovitrelle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.996 visninger
18 svar
4 synes godt om
24. februar 2014

Bliss

Jeg er kommet lidt i tvivl om det kun er follikler af den helt rigtige størrelse som reagerer på Ovitrellen og går til ægløsning? Eller om det også er lidt mindre follikler?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2014

esioul

Bliss skriver:

Jeg er kommet lidt i tvivl om det kun er follikler af den helt rigtige størrelse som reagerer på Ovitrellen og går til ægløsning? Eller om det også er lidt mindre follikler?

Alle æg løsner sig uanset størrelse. Men det er kun dem med den rigtige str der "kan bruges".

Anmeld

24. februar 2014

Bliss

Hmm, men det ville jo betyde at den tømmer æggestokkene for follikler! Det tror jeg ikke helt på.

Anmeld

24. februar 2014

esioul

Bliss skriver:

Hmm, men det ville jo betyde at den tømmer æggestokkene for follikler! Det tror jeg ikke helt på.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

hvis jeg feks havde 2 æg på scanningen men der var størrelsesforskel, så løsnes begge alligevel.

Ellers vil der jo gå helt rod i din cyklus, hvis de ikke kommer "afsted".

Anmeld

24. februar 2014

Bliss

Yep, men vi har jo hele cyklussen også meget små follikler liggende, måske også mlm størrelse. Jeg ku godt tænke mig at vide hvor stor en follikel skal være før den bliver hevet med af Ovitrellen

Anmeld

24. februar 2014

esioul

Bliss skriver:

Yep, men vi har jo hele cyklussen også meget små follikler liggende, måske også mlm størrelse. Jeg ku godt tænke mig at vide hvor stor en follikel skal være før den bliver hevet med af Ovitrellen

Det ved jeg ikke. jeg ved bare at de æg der ses på scanningen løsner sig uanset størrelsen når der gives ovitrelle.

Anmeld

24. februar 2014

Bliss

Ok! tak.

Jeg spørger fordi jeg blev insemineret uden scanning forrige søndag. Har her i mlmtiden skiftet klinik, og lægen dèr scannede mig i forgårs sagde at jeg havde haft en ægløsning i begge sider, fordi han kunne se der 'follikel-sække'. Jeg er bare død nysgerrig fordi min gamle klinik aflyste hele denne cyklus fordi de kun så en cyste på 7.dagen. Så at ende op med 2 follikler er forvirrende. Jeg plejer jo at vide hvor store mine follikler er når jeg bliver insemineret, men ikke denne gang!

Anmeld

24. februar 2014

et-ønske

Bliss skriver:

Ok! tak.

Jeg spørger fordi jeg blev insemineret uden scanning forrige søndag. Har her i mlmtiden skiftet klinik, og lægen dèr scannede mig i forgårs sagde at jeg havde haft en ægløsning i begge sider, fordi han kunne se der 'follikel-sække'. Jeg er bare død nysgerrig fordi min gamle klinik aflyste hele denne cyklus fordi de kun så en cyste på 7.dagen. Så at ende op med 2 follikler er forvirrende. Jeg plejer jo at vide hvor store mine follikler er når jeg bliver insemineret, men ikke denne gang!

Jeg blev heller ikke scannet inden inseminering, ellers havde jeg nok været mere forberedt på tvillinger til ts

Anmeld

24. februar 2014

quindelist

Bliss skriver:

Det er alle follikler over en bestemt størrelse -jeg kan ikke lige huske den præcise størrelse.

Man har altid en såkaldt kohorte (flok/samling) af follikler under modning. Dvs du vil til enhver tid have follikler af forskellig modningsgrad og dermed forskellige str.

Når ægløsningstidspunktet nærmer sig er der et kapløb om hvilken follikel der bliver størst og den der vinder det kapløb er den follikel hvorfra der kommer ægløsning -resten, af dem der har opnået en vis størrelse, går til grunde og bliver absorberet i kroppen. Dem som ikke var store nok til at deltage i kapløbet fortsætterbare deres modning lige så stille.
-det er altsammen hormonelt styret.

Når man er i behandling bliver der pillet lidt ved processen.
Ægløsningssprøjten færdigmodner de største follikler og man kan dermed have ægløsning fra mere end en.

Beklager det lige blev lidt teknisk håber det var svar på dit sp

Anmeld

24. februar 2014

Bliss

Jeg elsker dit 'tekniske' svar!

Vil det sige at du siger at når lægen ser 2 follikel-sække hos mig, så er det ikke sikkert at det er mere end den ene sæk hvor der har været et æg stort nok til at blive befrugtet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.